Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-01, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du och alla andra i den här tråden :-D

Förra året var det total upprorsstämning här då sommaren inte blev så varm som det spåddes i kaffesumpen.

Om värme och sol är viktigt för en på sommaren VARFÖR chansar man då och stannar i Sverige? Du kan hyra ett utmärkt airbnb hus för hela familjen en månad i Spanien för 20k sek. Då köper du dessutom mat i mataffärerna för 50% av priset på ICA

5000 per vecka för ett helt hus i Spanien under högsäsong? Visa mig det huset...
Men, sen är det ju inte många som har möjlighet att åka utomlands en månad bara sådär. Det kan vara jobb, hus, projekt som måste göras hemma, familj, släkt, ekonomi, hälsoskäl etc som gör att man inte bara kan sticka iväg. För de flesta är verkligheten så att man är fast i Sverige och det väder som bjuds här iaf större delen av sommaren.
Citera
2025-06-01, 10:18
Medlem
Klappasäftens avatar
Jag är säker på att det nu inte kommer bli någon sommar i år. Inte ens 20 grader i stora delar av sverige i veckor framåt.
Citera
2025-06-01, 10:41
Medlem
YouNailedIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Jag är säker på att det nu inte kommer bli någon sommar i år. Inte ens 20 grader i stora delar av sverige i veckor framåt.

Jag tror på högsommardagar, men få 30-gradersdagar.
Citera
2025-06-01, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Hos mig var den varmaste maj år 2018. Vad är en normal maj när medeltemperaturen fluktuerar och sällan håller sig inom en grads skillnad?

Medeltemp kanske runt 11 grader. Typ runt 15 dagtid och 6-7 nattetid
Citera
2025-06-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
5000 per vecka för ett helt hus i Spanien under högsäsong? Visa mig det huset...
Men, sen är det ju inte många som har möjlighet att åka utomlands en månad bara sådär. Det kan vara jobb, hus, projekt som måste göras hemma, familj, släkt, ekonomi, hälsoskäl etc som gör att man inte bara kan sticka iväg. För de flesta är verkligheten så att man är fast i Sverige och det väder som bjuds här iaf större delen av sommaren.

Hittar 100 alternativ i detta nu när jag sitter på airbnb. Hela juli, 3-4sängar, gångavstånd till hav. Mellan 18-25k beroende på kvalitet. Nästan allt med ac. Hus och stora lgh.

Ska du hyra samma typ av lägenhet eller hus i typ Skåne eller på Öland får du pröjsa kanske 35-40k om det ens räcker.

Att spara 50% på maten för hela familjen en månad betalar ju nästan flygbiljetterna.

Men ska du ha en gigantisk lyxvilla med egen pool blir det såklart dyrare. Men ändå mycket billigare än ett hotellrum på typ Gotland.

Bara campingavgiften på Böda eller dylikt är 500kr per dag. Dvs 15 000 för en månad..

Nej det är inte ”verkligheten” annat än om man är så fattig att man inte har råd med något annat än att bara sitta i hemmet hela semestern. Om Campingavgiften på Böda är för hög

Har man råd med Böda camping med en gammal husvagn med familjen har man råd med boende i Spanien vilket jag visat.
Senast redigerad av flanders 2025-06-01 kl. 11:29.
Citera
2025-06-01, 10:48
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Jag tror på högsommardagar, men få 30-gradersdagar.

Norra Sverige tror jag blir utan högsommardagar, om det inträffar kommer det vara mellan 15-30e Juli, som avslutas med åska i början på Augusti, sen är sommaren över. 2 veckor är det vi kan få.

Sista åren har dock högsommardagarna inträffat före midsommar, så jag är skeptisk eftersom vi inte haft en enda högsommardag ännu och ingen sommar i prognosen närmaste 14 dagarna.
Citera
2025-06-01, 11:02
Avstängd
Våren 2025:

För Sverige som helhet blev våren 2025 en av de allra varmaste som uppmätts sedan mätserien började 1858.

Våren 2025 var torr eller mycket torr i hela Sverige utom i fjälltrakterna och sydvästra Norrland

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/arets-och-arstidernas-vader/arets-och-arstidernas-vader-och-vatten/2025-05-28-varen-2025---torr-och-varm-var-med-ostadig-avslutning
Citera
2025-06-01, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Norra Sverige tror jag blir utan högsommardagar, om det inträffar kommer det vara mellan 15-30e Juli, som avslutas med åska i början på Augusti, sen är sommaren över. 2 veckor är det vi kan få.

Sista åren har dock högsommardagarna inträffat före midsommar, så jag är skeptisk eftersom vi inte haft en enda högsommardag ännu och ingen sommar i prognosen närmaste 14 dagarna.

Herregud vad deprimerande det måste vara att bo i Norrland..
Citera
2025-06-01, 13:37
Avstängd
Citat:

Vi har sommartemperatur i Karesuando

https://www.smhi.se/vader/observationer/arstidskarta
Citera
2025-06-01, 16:03
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Vi har sommartemperatur i Karesuando

https://www.smhi.se/vader/observationer/arstidskarta

Märkligt det stämmer inte om man kollar klart.se, då är det under 10 grader idag och imorgon.
Och jag har svårt att tro att det är varmare i Karesoando just nu än efter Övikskusten.

Ljuger kartan ?
Citera
2025-06-01, 19:00
Medlem
Citat:
Märkligt det stämmer inte om man kollar klart.se, då är det under 10 grader idag och imorgon.
Och jag har svårt att tro att det är varmare i Karesoando just nu än efter Övikskusten.

Ljuger kartan ?

Kan ibland dra in ryssvärme från Finland uppe i dom trakterna. Förra året var det relativt bra väder längst i norr medan resten av landet (förutom sydostkusten) hade skit.
Citera
2025-06-01, 19:59
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Kan ibland dra in ryssvärme från Finland uppe i dom trakterna. Förra året var det relativt bra väder längst i norr medan resten av landet (förutom sydostkusten) hade skit.

Verkar som det var tillfällig värme då.
Tippar på att det kommer fortsätta vara varannan-dags-väder som i hela landet.
Vi får nog vara glad dom dagar solen skiner denna sommar precis som föregående år.
Har knappt varit några ljusa kvällar trots att vi nu är i Juni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in