2025-06-11, 16:17
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Självklart har företag som Meta och Google skapat dessa sandlådor för att ni pappskallar ska mata in era personuppgifter och annan känslig information som företagen sedan kan sälja till både underrättelsetjänster och skumma företag.
Ja precis.
Men dessa stora företag kan utveckla avancerade AI i bakgrundsprocesser som räknar ut dina svagheter och styrkor och använder de emot dig på alla tänkbara sätt.
Hur många använder mobiler eller datorer med dessa operativsystem tror du?

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Att företaget bakom LM i vissa fall juridiskt kan tvingas lämna ut uppgifter om sina kunder är ju inte alls samma som att lokala instanser av LM Studio skickar tillbaka information till LM-företaget över Internet, du förstår inte det?
Vad fan snackar du om? Har du läst ? https://lmstudio.ai/app-privacy
Det står för i helvete att programmet är uppkopplat till internet , och till en början står de hela tiden att den kommer ge ut minimal information och mest söka uppdateringar och visa nya modeller och framstå helt oskyldigt.

Är du så jävla dum i huvudet att du tror något står 7 st A4 sidor med text om de var allt?

"In rare cases, we may need to disclose information to authorities, legal counsels, and advisors:"

Vad tror du att detta betyder? Myndigheter är en självklarhet vad de innebär, legal counsels kan innebära advokater ,men vad fan är Advisors? Detta är sånt språk man använder för att komma undan med saker juridiskt,

Samma sak gäller där man bryter mot lagen men detta inkluderar "ethical requirements".
Du kan alltså utföra något fullständigt lagligt men att du bryter mot "etiska krav".
Vad i helvete innebär etiska krav? Det är också en sådan term man använder för att juridiskt kunna utöva något man vill bakom ryggen.
Alltså kan man skicka information p.g.a "etiska avvikelser" till en "advisor"

Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Jag vill påpeka att bara för att nån random foliehatt skriver något i en trådstart så är det inte att betrakta som bevis.
Jag kan starta en tråd och skriva "Jag är gud" i trådstarten, det gör det inte till en sanning eller ens ens särskilt bra grund för vidare diskussion men bär ungefär lika mycket relevans som din trådstart.

Informationen är offentlig, att dessa företag samarbetar hittar du genom Wikipedia och nyhetsartiklar och allt möjligt.
Vad du inte får är allt serverat och samlat i någon enskild artikel.
Om du menar att något i min trådstart inte är sant gällande vilka företag som ligger bakom modeller och hur dessa företag samarbetar så kan du motbevisa mig.
Citera
2025-06-11, 16:47
Medlem
Mr.RedHats avatar
Och alla open source AI:s som finns på huggingface? Vem kontrollerar dem?
Citera
2025-06-11, 16:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Vad fan snackar du om? Har du läst ? https://lmstudio.ai/app-privacy
Det står för i helvete att programmet är uppkopplat till internet , och till en början står de hela tiden att den kommer ge ut minimal information och mest söka uppdateringar och visa nya modeller och framstå helt oskyldigt.
1. Det går att köra LM Studio offline. Modellerna kan du ladda ned på annat sätt.
2. Enligt LM-företagets villkor så processar man följande information. Ingenting i detta är några känsliga punkter. Så det finns inget ”känsligt” att lämna ut till polisen, så länge du inte själv mejlar in några känsliga uppgifter. Om man inte vill dela med sig av IP-nummer och inte har VPN så kan man ju undvika att uppdatera LM Studio eller ha den helt off line.
Here's what this means in practice, and the situations when we would receive data:

When You Email Us

What: Your email address and the content of your email

Why: So we can respond to your questions or provide the support you need

When the App Checks for Updates

What: Device and app information (app version and build, operating system) and IP address (included automatically by our CDN provider)

Why: To help deliver the right app updates for your specific device configuration and to give us an understanding of the software and hardware spread of our user-base.

*Note: We do not collect personal identifiers, nor track your individual behavior.*

When Searching for, or Downloading AI Models

What: Anonymized search queries

Why:

To help you find the AI models you're looking for
To facilitate downloading the AI models you requested to download
To determine the popularity and frequency of various searches and model downloads, but without tying this information to you
*Note: We do not track individual search patterns nor create user profiles based on your model preferences.*
Senast redigerad av Enterprise 2025-06-11 kl. 16:51.
Citera
2025-06-11, 16:54
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
”Kartellen” enligt foliehattarna här.
Citera
2025-06-11, 16:56
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
”Kartellen” enligt foliehattarna här.
Antar jag blir en del av kartellen snart då när jag drar igång min egen AI från ett repo.
Citera
2025-06-11, 17:02
Medlem
Eromars avatar
Citat:

Skojar du nu?

Citat:
1. Det går att köra LM Studio offline. Modellerna kan du ladda ned på annat sätt.
2. Enligt LM-företagets villkor så processar man följande information. Ingenting i detta är några känsliga punkter. Så det finns inget ”känsligt” att lämna ut till polisen, så länge du inte själv mejlar in några känsliga uppgifter.
Here's what this means in practice, and the situations when we would receive data:

When You Email Us

What: Your email address and the content of your email

Why: So we can respond to your questions or provide the support you need

When the App Checks for Updates

What: Device and app information (app version and build, operating system) and IP address (included automatically by our CDN provider)

Why: To help deliver the right app updates for your specific device configuration and to give us an understanding of the software and hardware spread of our user-base.

*Note: We do not collect personal identifiers, nor track your individual behavior.*

When Searching for, or Downloading AI Models

What: Anonymized search queries

Why:

To help you find the AI models you're looking for
To facilitate downloading the AI models you requested to download
To determine the popularity and frequency of various searches and model downloads, but without tying this information to you
*Note: We do not track individual search patterns nor create user profiles based on your model preferences.*

Varför i helvete hoppar du över den delen jag tagit upp?

Citat:
Legal Requirements
In rare cases, we may need to disclose information to authorities, legal counsels, and advisors:

If you violated any applicable law while using our services
When we're required to disclose information to judicial, governmental, or regulatory authorities
To comply with legal, judicial, and ethical requirements
When working with legal counsel on matters that could impact us
Citera
2025-06-11, 17:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Skojar du nu?
Varför i helvete hoppar du över den delen jag tagit upp?
Du verkar inte förstår grundbegreppen.
Ja, LM-företaget kan i vissa fall lämna ut data om användare.
Men LM-företaget processar inte annan data än vad jag skrev så de har inget annat att lämna ut.
Såvida dom inte ljuger i sina villkor, men då är ju denna diskussion meningslös.
En försiktig general behandlar naturligtvis applikationen som att den är fientlig (kör den sandboxad utan Internetaccess).
Citera
2025-06-11, 17:14
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Skojar du nu?
Inte det minsta. Förklara hur du tänker istället för att ställa retoriska frågor på mina retoriska frågor.
Citera
2025-06-11, 17:20
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Du verkar inte förstår grundbegreppen.
Ja, LM-företaget kan i vissa fall lämna ut data om användare.
Men LM-företaget processar inte annan data än vad jag skrev så de har inget annat att lämna ut.
Såvida dom inte ljuger i sina villkor, men då är ju denna diskussion meningslös.
En försiktig general behandlar naturligtvis applikationen som att den är fientlig (kör den sandboxad utan Internetaccess).

Förklara då för i helvete hur kan dom veta om du bryter med lagen eller etiska riktlinjer? Och vad är dessa etiska riktlinjer per definition innebär?

Modellen Llama säger att den skickar information till Meta, men går det att använda som källa när allt AI säger räknas som hallucinationer nu för tiden?
Citera
2025-06-11, 17:28
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Inte det minsta. Förklara hur du tänker istället för att ställa retoriska frågor på mina retoriska frågor.

Majoriteten av allt på huggingface är skapt av företag även majoriteten av opensource är skapt av företag, känner du inte till detta?
Citera
2025-06-11, 18:14
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Det förvånar mig inte om alla AI hallucinationer är medvetet skapade för att ge ett sken av att ai inte fungerar korrekt när verkligheten är att de har enorm kontroll.

Det förvånar mig däremot att du uppenbarligen lägger enorm energi på att konspirera fram en förklaring än att läsa publik och alldeles öppen information om hur modellerna fungerar.

Det är helt otroligt att du som uppenbarligen är så ”smart” att du ser igenom hela världsordningen inte förstår konceptet av slump och än mer att du tror det som kallas AI på det här forumet (dvs språkmodeller) är något mer än vad de är, när varenda företag som har något med dom att göra försöker vända ut och in på varenda idé för att ge skiten kredibilitet, eller tror du varenda företagare är medlem i den här konspirationen?
Citera
2025-06-11, 18:26
Medlem
Det enda jag kan säga med säkerhet gällande AI är att tekniken kommer göra att klyftan mellan extremt rika människor och resten kommer fortsätta öka exponentiellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in