2016-02-15, 15:17
Medlem
Orm Ondes avatar
Jag har inte läst boken och tänker inte läsa den, men eftersom jag läst Gellert Tamas "Lasermannen" kan jag redan sammanfatta boken enligt följande:

"Lasermannen" - Det är Ians och Berts fel att Ausonius sköt utlänningar.
"Raskrigaren" - Det är Jimmie Åkessons fel att Mangs sköt utlänningar.

Jag föredrar att vänta på en mer seriös forskare och författare än token Gardell skriver en bok om Mangs härjningar, innan jag lägger ut pengar på någon bok i ämnet.
Citera
2025-06-11, 14:15
Medlem
Massajens avatar
Läser boken för andra gången. Utmärkt! Väldokumenterad. Låter både offer och gärningsman komma till tals. Gardell har en rörlig och journalistiskt effektiv prosa som annars är sällsynt hos akademiker.
Citera
2025-06-11, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Läser boken för andra gången. Utmärkt! Väldokumenterad. Låter både offer och gärningsman komma till tals. Gardell har en rörlig och journalistiskt effektiv prosa som annars är sällsynt hos akademiker.

Det här betyder att han är bra på att hitta på
Citera
2025-06-11, 14:25
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtlernativFrSverge
Det här betyder att han är bra på att hitta på
Journalister ska inte hitta på, men kunna framställa skeenden på ett intressant sätt. Många stora författare utvecklade sin stilistik under en tidiga bana som journalist.
Citera
2025-06-11, 14:41
Avslutad
Citat:
Journalister ska inte hitta på, men kunna framställa skeenden på ett intressant sätt. Många stora författare utvecklade sin stilistik under en tidiga bana som journalist.

En jämförelse som är bra är om man läser Joakim Palmkvists (sydsvenskan) bok om Mangs, den är betydligt mer journalistisk och tar sig inga friheter vad gäller berättelsen runtomkring

Gardell broderar ut en massa hela tiden på ett sätt som gjorde mig negativ till boken
Citera
2025-06-11, 14:46
Medlem
Massajens avatar
Citat:
En jämförelse som är bra är om man läser Joakim Palmkvists (sydsvenskan) bok om Mangs, den är betydligt mer journalistisk och tar sig inga friheter vad gäller berättelsen runtomkring

Gardell broderar ut en massa hela tiden på ett sätt som gjorde mig negativ till boken
Kan du precisera ",friheterna,?
Har ju boken uppslagen just nu.
Citera
2025-06-11, 14:49
Avslutad
Citat:
Kan du precisera ",friheterna,?
Har ju boken uppslagen just nu.

Nej, det var några år sen jag läste Gardells bok, och jag blev så jävla less och trött på hur han höll på att jag minns det än. saker om hur saker hände, vad som tänktes, som han omöjligt kan ha vetat, överdrivet om Mangs motivation ideologiskt, som om han var någon övertygad nazist
Citera
2025-06-11, 18:46
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Nej, det var några år sen jag läste Gardells bok, och jag blev så jävla less och trött på hur han höll på att jag minns det än. saker om hur saker hände, vad som tänktes, som han omöjligt kan ha vetat, överdrivet om Mangs motivation ideologiskt, som om han var någon övertygad nazist
Till en liten del kan jag förstå invändningarna. Boken hade vunnit på att kortas ned, f a de senare kapitlen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in