Citat:
Ursprungligen postat av
Shoegaze92
Gjorde surdeg och bakade för första gången idag. Enbart rågmjöl. Gjorde enligt detta
https://paindemartin.blogspot.com/20...rodet.html?m=1
Surdegesstarten kom igång rätt bra och började bubbla, luktade lagom surt och lite blommigt men gick sen ganska snabbt till att lukta aceton. Detta skulle då bero på att den "svälter", så jag kastade det mesta och matade upp den tyckte jag, luktade lite mildare och jäste upp kraftigt. Hursomhelst, jag har nu kommit så långt som att jag har bakat ett bröd i en långpanna. Det jäste i principen till dubbel storlek som det skulle men jag hade alltså enbart fullkornsrågmjöl så det blev som ett danskt rågbröd men lite mer kletigt. Smaken är mkt sur, lite åt honung och blommig inblandat. Men tycker mig även känna en aning av aceton. Eller kanske mer ättika.
Smakmässigt så är det ätbart men jag funderar på om det rent av är skadligt. Tydligen är det här med aceton inte ovanligt och rådet är mata och att det inte ska vara något problem då. Men jag sparade en rest och matade den så att den bubblade igång och ställde sedan i kylskåpet. Nu ikväll luktar den igen rejält av aceton.
Jag kommer att kasta brödet men frågan är om det är någon mening med att spara surdegsgrunden eller om den är infekterad av fel bakterier och det är bättre att starta på nytt.
Jag är enbart en lekman men jag hugger här ändå:
Det är nog inget farligt, du har en ung surdeg och då är den lite känsligare. När jag ska baka rågbröd så föredrar jag en rejält sur surdeg men när jag ska baka ett vitare bröd så vill jag ha en "söt" och superbubblig surdeg.
Om det är så att ditt bröd faktiskt jäste så är du surdeg ändå vid liv och klart värt att hålla igång. En genväg till framgång är ju annars att fråga någon med en mer etablerad surdeg om en liten klutt, har du kanske ett surdegsbageri i närheten?
Om inte, fortsätt mata din surdeg. Råpbröd ÄR syrliga och om det är så att ett 100% rågmjölsbröd dubblade i storlek så jäste det nog för länge och då blir det extra syrligt.
Vad jag hade gjort:
Fortsatta mata befintlig surdeg.
Baka nästa bröd med starkt vetemjöl, ex Vetemjöl special. Pain de Martin använder rågsikt som oftast är 60-70%vetemjöl och resten rågmjöl så något i den stilen skulle du också kunna köra. Alltså 70% vetemjöl special och 30% rågmjöl. Älskar du verkligen rågbröd så kan du såklart köra mer rågmjöl/mindre vetemjöl.
Sedan rent generellt, när jag matar min surdeg med råg så blir den tokig i skiten och jäser snabbare=luktar aceton snabbare. Jag matar 9 gånger av 10 med något ekologiskt Vetemjöl men får jag för mig att jag vill ha råg i så kör jag kanske 50% rågmjöl och 50% vetemjöl.
Sedan ett sista tips: Gruppen surdegsbagarna på Facebook är kanon. ChatGPT/Valfri AI är också bra att bolla med.