Citat:

Ursprungligen postat av 
Karman

I och för sig var det ju du som först hävdade att Trump bryter mot lagar och konstitution. Så jag tror jag rättmätigt bollar över bevisbördan och utvecklandet på dig. 

Fair enough. Många domar har meddelats i lägre domstolar eller appelationsdomstolar och hittills har 96% varit till Trumps nackdel. Det ger en fingervisning om huruvida han agerar lagligt eller inte. Det återstår att se i många fall vad de slutgiltiga domarna blir efter överklaganden. Han har ju bara varit igång i fyra månader och sånt här tar ju tid. 
Att som nu federalisera Nationalgardet utan att ens diskutera frågan med guvernören är olagligt och en stämning är inlämnad av Kalifornien. 
Högsta Domstolen har med 9-0 dömt att de personer som "deporterats" till olika länder har rätt till due process och ska återföras till USA. 
Trump kan inte heller hänvisa till "Alien Enemies Act" för att fortsätta "deporteringar"
En annan order som delvis hör samman med det är Trumps presidentorder att barn till personer som är i USA olagligt inte som nu ska få automatiskt medborgarskap. Högsta Domstolen har inte dömt i den frågan än. 
Då har jag hållit mig OnT iallafall men det finns hur mycket som helst om du känner för att upplysa dig om den saken.
Kalifornien m fl stater har lämnade in en stämning angående tullarna eftersom detta ska beslutas i kongressen. I första instans har Trump förlorat. 
Det fanns 200 stämningar för ungefär tre veckor sedan, hur många det nu finns vet jag inte men de befinner sig som sagt i olka instanser. 
Något som är uppenbart korrupt och olagligt är hans och hans administrations korruption, bl a Förenade Arabemiratens investering på 2 miljarder dollar i Trumps bitcoinscheme, för vilket landet i utbyte fick tillgång till USA:s försvarshemlighter i form av bl a drönare och chips. Allt rakt ned i presidentens ficka. 
I det bitcoinföretaget finns sonen till den som är Trumps rådgivare i frågor som rör Arabvärlden.
Eller en middag för de 220 personer som investerade mest i hans memecoins för att få presidentens öra eventuellt och en tur i Vita Huset. Vinst på någon miljard rakt ned i presidentens ficka.