• 1
  • 2
2025-06-10, 03:05
Medlem
Hej. Min vän har blivit mördad av en främmande "människa" (läs monster). Det är ett lustmord som begåtts av en person som inte lider av en "allvarlig psykisk störning" i lagens mening. Alltså en sadist/psykopat. Jag vet inte om jag orkar gå på rättegång, men samtidigt så tänker jag att man kanske ångrar sig om man inte går? Jag vill ju visa att jag står på min väns sida "mot" mördaren.. Är det någon som har en vän/bekant/kollega etc som blivit mördad? Hur har ni gjort? Ångrar ni att ni gick eller inte gick?
Citera
2025-06-10, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppzan
Hej. Min vän har blivit mördad av en främmande "människa" (läs monster). Det är ett lustmord som begåtts av en person som inte lider av en "allvarlig psykisk störning" i lagens mening. Alltså en sadist/psykopat. Jag vet inte om jag orkar gå på rättegång, men samtidigt så tänker jag att man kanske ångrar sig om man inte går? Jag vill ju visa att jag står på min väns sida "mot" mördaren.. Är det någon som har en vän/bekant/kollega etc som blivit mördad? Hur har ni gjort? Ångrar ni att ni gick eller inte gick?

Din relation är ju till din vän, inte hen's GM. Du skall minnas just din kärlek till din vän. Inte odla ett hat till en främling. Det finns inga objektiva rätt eller fel. Din relation till din vän är Din. Aldrig någon annans. Du får gå på känslan. Det går ju alltid att resa sig och gå om det blir för mycket.
Det går också att söka eget stöd hos en psykolog parallellt. Anhöriga och nära vänner är ju också offer, som kan behöva stöd - och du kan ju välja att gå just som stöd till familjen.

Har du något att tillföra utredningen som skulle kunna påverka utfallet antar jag att du redan fått besked om det.
Citera
2025-06-10, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Din relation är ju till din vän, inte hen's GM. Du skall minnas just din kärlek till din vän. Inte odla ett hat till en främling. Det finns inga objektiva rätt eller fel. Din relation till din vän är Din. Aldrig någon annans. Du får gå på känslan. Det går ju alltid att resa sig och gå om det blir för mycket.
Det går också att söka eget stöd hos en psykolog parallellt. Anhöriga och nära vänner är ju också offer, som kan behöva stöd - och du kan ju välja att gå just som stöd till familjen.

Har du något att tillföra utredningen som skulle kunna påverka utfallet antar jag att du redan fått besked om det.

GM är under 18 år och kommer inte få ett straff som på nåt sätt kommer kännas okej. Inget straff kommer kännas tillräckligt. Jag vill inte ge han den tillfredsställelsen han får av att se mig ledsen då han t.o.m uttryckt glädje inför offrets anhörigas lidande i detta. Samtidigt så vill jag vara med för att få "kontroll" över situationen och vara med för att höra vad som sägs inför eventuell överklagan eller liknande. Jag har inte haft daglig kontakt med offret på över ett år pga ändrad livssituation med flytt osv. Men detta har tagit så jävla hårt på mig och det får mig att känna mig så otroligt skyldig som inte hört av mig mer. Det känns som att jag inte har "rätt" att må såhär så jag vet inte vem jag ska prata med allt om. Jag hann aldrig säga hur mycket personen betyder för mig. Terapeut har jag pratat med men knappt med gemensamma vänner.
Citera
2025-06-10, 04:09
Tycker det är tveksamt, sen finns det väl alternativet att man kan närvara ett pass just när gärningspersonen förhörs, men skippa resten. Domstolen är ingen plats där anhöriga och närstående får upprättelse, det är till 90-95% en process till för att bestämma vilket straff gärningsperson ska få

Sen när domen kommer kan du läsa den om vad som framkom om själva gärningen, brukar vara ganska sammanfattande skrivet, annars kanske du kan låta ai göra det, t.ex.
Citera
2025-06-10, 08:27
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Till att börja med vill jag beklaga. Hade din vän velat att du skulle gå? Som hedersbetygelse? Som upprättelse? Sedan ska du förstås fundera på om det är något du orkar med att se och höra, det kan bli väldigt rått och detaljerat.
Citera
2025-06-10, 08:28
Medlem
T2Franks avatar
Om du vill se bilder på din mördade vän så gå dit, vill du gärna slippa dom bilderna så gå inte dit.

Det är inte bara en dag som rätten har planerat för detta, det sprids ut på fiera dagar då det är mord enl dig som är åtalspunkten.

Vill du visa att du bryr dig om personen och inte fick berätta detta så är ju begravningen en klart bättre plats. Denna har nog ägt rum redan så du kanke är klar i den processen.

Rättegångar är rätt tråkigt, speciellt om det sprids ut över flera dagar, mycket dötid och tråkigt snack.
Citera
2025-06-10, 09:08
Medlem
Mr.RedHats avatar
Att gå på rättegång är inte jättekul kanske. Och som någon säger: du kommer få se grafiska bilder på din vän.

Eftersom det är en mordutredning som kommer läggas fram så kan rättegången pågå ett tag. Ibland flera dagar beroende på modus och bevisläge. Så ska du nödvändigtvis dit, stick sista dagen. Resterande verkar mest som självplågeri.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-06-10 kl. 09:10.
Citera
2025-06-10, 09:30
Medlem
Se till att du vet vem denna mördaren är, sen spenderar du nästa 20 år att se till att hålla allmänheten runt han uppmärksamma på vad han gjort.

Hade det varit min bästa vän hade jag hoppas på självmord eftersom han inte kommer få ett kännbart straff.
Citera
2025-06-10, 09:36
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:

Jag tycker du ska gå dit, inte bara för att hedra din vän, utan också att kunna förhindra så att någon annan ska bli utsatt.

Om du skulle känna dig orolig efteråt, så finns det bra sätt att få skyddad identitet för att se till att du är trygg.
Citera
2025-06-10, 10:12
Medlem
.alprazolam.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Om du vill se bilder på din mördade vän så gå dit, vill du gärna slippa dom bilderna så gå inte dit.

Det är inte bara en dag som rätten har planerat för detta, det sprids ut på fiera dagar då det är mord enl dig som är åtalspunkten.

Vill du visa att du bryr dig om personen och inte fick berätta detta så är ju begravningen en klart bättre plats. Denna har nog ägt rum redan så du kanke är klar i den processen.

Rättegångar är rätt tråkigt, speciellt om det sprids ut över flera dagar, mycket dötid och tråkigt snack.

Funkar inte så i Sverige att vittnen elr folk som inte är vittnen men med i rättegången får se sånna bilder
Citera
2025-06-10, 10:14
Medlem
borgir82s avatar
Citat:

Vem var din vän? Finns det en fb tråd om detta brott?
Citera
2025-06-10, 10:17
Medlem
Onanikrems avatar
Hade gått dit och stirrat ner GM. Men pallar du inte det så skit i det. Sitta tårögd och kolla ner boostar nog honom bara. Straffet lär bli mellanmjölk eller ännu värre saft och bullar beroende på ålder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in