2025-06-10, 11:06
Medlem
rtyu12345s avatar
sitt med solbrillor och stirra argt
Citera
2025-06-10, 11:46
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2025-06-10, 12:29
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppzan
Hej. Min vän har blivit mördad av en främmande "människa" (läs monster). Det är ett lustmord som begåtts av en person som inte lider av en "allvarlig psykisk störning" i lagens mening. Alltså en sadist/psykopat. Jag vet inte om jag orkar gå på rättegång, men samtidigt så tänker jag att man kanske ångrar sig om man inte går? Jag vill ju visa att jag står på min väns sida "mot" mördaren.. Är det någon som har en vän/bekant/kollega etc som blivit mördad? Hur har ni gjort? Ångrar ni att ni gick eller inte gick?

Klart du ska gå dit. En av mina bästa vänner vart skjuten vid flaten badet 1990, skulle ångar mig starkt om jag inte gått på rättegången.
Citera
2025-06-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busgris
Till att börja med vill jag beklaga. Hade din vän velat att du skulle gå? Som hedersbetygelse? Som upprättelse? Sedan ska du förstås fundera på om det är något du orkar med att se och höra, det kan bli väldigt rått och detaljerat.

Jag vet faktiskt inte.. han var en sån som ville fokusera på det positiva och fina i allt och inte sörja eller "grotta ner sig" som han kunde uttrycka sig. Jag kan tänka mig att han skulle kunna säga att jag borde gå vidare och se på det "ljusa & fina" som var. Samtidigt får jag scenarion/bilder i huvet där jag hör jag honom förtvivlat frågandes hur fan det kunde bli såhär. Varför & hur någon kan göra såhär mot honom. Varför ingen är där och står vid hans sida på rättegången. Jag vill inte att det ska vara tomt på vänner i salen och bara en massa nyfikna främlingar. Det är så blandade känslor och tankar.

Han stod för att det som behövs är värme. Att de som väljer att begå brott är människor som i grunden är offer själva. "Vilsna själar". Han pratade om att straff är fel väg att gå. Att vi istället behöver sprida kärlek och ta hand om varandra.

Men jag har otroligt svårt att se honom som något annat än arg, förtvivlad och oerhört ledsen. Ledsen över hur någon kunde ta sig friheten att göra såhär mot honom. Att detta överhuvudtaget kan hända. Och jag tror inte att han skulle ha samma förstående syn i ett fall som detta, det är jag rätt säker på. Inte när GM faktiskt är som han är. Han är ingen vilsen själ på sättet min vän pratat om. Utan i detta fall är han helt bortom räddning. Det finns inget att vårda hos GM. Han är helt enkelt bara ond. Och det är svårt att ta in att såna finns.
Citera
2025-06-10, 16:01
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte.. han var en sån som ville fokusera på det positiva och fina i allt och inte sörja eller "grotta ner sig" som han kunde uttrycka sig. Jag kan tänka mig att han skulle kunna säga att jag borde gå vidare och se på det "ljusa & fina" som var. Samtidigt får jag scenarion/bilder i huvet där jag hör jag honom förtvivlat frågandes hur fan det kunde bli såhär. Varför & hur någon kan göra såhär mot honom. Varför ingen är där och står vid hans sida på rättegången. Jag vill inte att det ska vara tomt på vänner i salen och bara en massa nyfikna främlingar. Det är så blandade känslor och tankar.

Han stod för att det som behövs är värme. Att de som väljer att begå brott är människor som i grunden är offer själva. "Vilsna själar". Han pratade om att straff är fel väg att gå. Att vi istället behöver sprida kärlek och ta hand om varandra.

Men jag har otroligt svårt att se honom som något annat än arg, förtvivlad och oerhört ledsen. Ledsen över hur någon kunde ta sig friheten att göra såhär mot honom. Att detta överhuvudtaget kan hända. Och jag tror inte att han skulle ha samma förstående syn i ett fall som detta, det är jag rätt säker på. Inte när GM faktiskt är som han är. Han är ingen vilsen själ på sättet min vän pratat om. Utan i detta fall är han helt bortom räddning. Det finns inget att vårda hos GM. Han är helt enkelt bara ond. Och det är svårt att ta in att såna finns.
Om han i grunden tyckte så om brott och brottslingar kan jag inte se något som motiverar att du ska vara där, utöver vad du själv känner för det.
Citera
2025-06-10, 16:26
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .alprazolam.
Funkar inte så i Sverige att vittnen elr folk som inte är vittnen men med i rättegången får se sånna bilder

Det som är med i förundersöknngen visas absolut om det är relevant på rättegången.
Det har jag själv sett flera gånger när jag har suttit med.
Citera
2025-06-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busgris
Om han i grunden tyckte så om brott och brottslingar kan jag inte se något som motiverar att du ska vara där, utöver vad du själv känner för det.

Jag vet inte.. jag vill som sagt inte heller att det "ekar tomt" av människor som bryr sig om honom. Jag är inte troende och är väldigt skeptisk till "andar" osv. Jag gillar evidensbaserad information och har svårt med "magiskt tänkande". Men sedan detta hände går funderingar kring sådant.. Jag blir lite vidskeplig och får tankar som "tänk om han är där och ser allt och undrar vart vi är. Varför ingen är där. Att han inte förstår hur mycket vi tänker på honom och vilket avtryck han gjort hos oss. Att han ser hur allas vardag på ett sätt "fortsätter" med jobb osv, som livet på nåt sätt gör.. Jag vet inte.. Det är så många tankar på samma gång.

Sen vill jag försöka förstå. Jag vill förstå hur det kunde bli såhär. Men det lär man väl kanske aldrig kunna göra oavsett.

Jag vill se hur mördaren ser ut. Jag vill kunna peka ut honom i framtiden och skrika högt så alla hör vafan han har gjort. Man kan se så annorlunda ut på bild och i verkligheten, och det är ju så pass allvarligt så att peka ut fel person skulle vara förödande. Ur två perspektiv. Dels för den oskyldige såklart, och sen får inte mördaren det han förtjänar. Han ska inte ha möjlighet att leva ett drägligt liv efter detta. Alla ska få veta vilket monster han är.
Citera
2025-06-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Det som är med i förundersöknngen visas absolut om det är relevant på rättegången.
Det har jag själv sett flera gånger när jag har suttit med.

Jag vet att det kommer vara lykta dörrar på det då GM sjukt nog har spelat in och film kommer visas.. men som sagt, bakom stängda dörrar. Ingenting har spridits som tur är. Jag fixar inte att se honom skadad. Det skulle vara en faktor som gjorde att jag inte går dit.
Citera
2025-06-10, 16:35
Citat:

Är det inte mer upprättelse för din kompis att du skapar den här tråden? Han är inte med vid rättegången, hans själ kanske snurrar runt där ute i universum och du tar bättre hand om både honom och dig själv genom att inte ge gm eller nyfikna gamar någon uppmärksamhet. Tror tyvärr inte att en rättegång ger dig det avslut du vill ha.

Hedrar din kompis gör du som annan redan skrivit bäst vid begravningen och gravplats därefter.

För övrigt så kunde du inte hindrat detta. Ett lustmord med en person som var på fel plats på fel tid - det är inte ditt eller kompisens ansvar - bara den som utförde.

Beklagar sorgen
Citera
2025-06-10, 17:37
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Jag vill ju visa att jag står på min väns sida "mot" mördaren.

Vem vill du visa detta?
Dig själv? Mördaren? Din väns familj? Någon annan? Eller är det "bara" en allmän känsla?
Citera
2025-06-10, 18:08
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Ok.
En fråga.
Hade GM någon anledning till att göra något mot din vän från första början?

Vi är alla olika, men det kan finnas så många olika varianter på det här så det är inte klokt.
Citera
2025-06-10, 18:10
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Jag vet inte.. jag vill som sagt inte heller att det "ekar tomt" av människor som bryr sig om honom. Jag är inte troende och är väldigt skeptisk till "andar" osv. Jag gillar evidensbaserad information och har svårt med "magiskt tänkande". Men sedan detta hände går funderingar kring sådant.. Jag blir lite vidskeplig och får tankar som "tänk om han är där och ser allt och undrar vart vi är. Varför ingen är där. Att han inte förstår hur mycket vi tänker på honom och vilket avtryck han gjort hos oss. Att han ser hur allas vardag på ett sätt "fortsätter" med jobb osv, som livet på nåt sätt gör.. Jag vet inte.. Det är så många tankar på samma gång.

Sen vill jag försöka förstå. Jag vill förstå hur det kunde bli såhär. Men det lär man väl kanske aldrig kunna göra oavsett.

Jag vill se hur mördaren ser ut. Jag vill kunna peka ut honom i framtiden och skrika högt så alla hör vafan han har gjort. Man kan se så annorlunda ut på bild och i verkligheten, och det är ju så pass allvarligt så att peka ut fel person skulle vara förödande. Ur två perspektiv. Dels för den oskyldige såklart, och sen får inte mördaren det han förtjänar. Han ska inte ha möjlighet att leva ett drägligt liv efter detta. Alla ska få veta vilket monster han är.

Isåfall skall du definitivt gå på rättegången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in