Citat:
Ursprungligen postat av
popll
Okej intressant. Gulligt med nallarna
Lite annorlunda sätt, undras om jag känner nån? Har nämligen en ide. Verkar som man ska ha ett ”högre” syfte inte bara ”jag behöver pengar till mat o kläder till mitt barn”..
Jäkligt sent svar, men ...
I begynnelsen handlade mycket om ledorden i OF.
"Att besöka de sjuka, hjälpa de nödställda, begrava de döda och uppfostra de föräldralösa." och det var alltså bokstavligt. Det sociala skyddsnätet var rätt klent för ett par hundra år sedan. Jag vet inte hur det ser ut i andra loger, men i min loge vet jag att änkorna fick ett bidrag från logen. Rätt symbolisk summa, men förr i tiden var den sannolikt högre. Alltså mer värd i förhållande till levnadsstandarden. Numera är den bortplockad.
En hel del går ut på välgörenhet i olika former. Dels från den lokala logen eller storlogen (Odd Fellow Sverige). Exempel på det är båtar till Sjöräddningssällskapet och Ukraina. Respektive loge ger ofta bidrag till lokala förmågor som en lokal artist eller något annat lokalt som behöver pengar. Jag vet att Börje Salmings fond fått en hel del pengar från olika loger. Inte lokalt, men ...
Vidare tar man hand om bröder som blivit sjuka och kollar av hur de mår och om de behöver hjälp med något. Jag vet en loge där ett antal bröder regelbundet besöker ålderdomshem där man bjuder på fika och sällskap för de som bor där.
Sen är det oftast rätt trevliga middagar efter själva mötet.