2024-03-12, 09:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
mmm, vad min story ville fortalja var att man nog maste vara direkt involverad(medlem?)i odd fellows eller kanska annat erkant ordensallskap for att kunna ta del av deras bidrag/uthyrningsobjekt eller annat intressant.

t.e.x i mitt fall med bostadsokandet, sa var visade det sig att min brors bekant var Odd Fellow medlem men inte min bror, saledes var jag for langt ifran for att vara kvalificerad att ta del av deras.....vad ska man kalla det.....yttre verksamheter ?
kanske tur for mig, vem vet kanske det huset var/ar rena Rosemary's baby tillhallet
Ja du hade tur kanske! 😀
Men jag har hört på avstånd att de ”värvar” vissa typ ensamstående mm. för att ge dem ”stöd” men vad är då ”kravet”..?
Citera
2024-03-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja du hade tur kanske! 😀
Men jag har hört på avstånd att de ”värvar” vissa typ ensamstående mm. för att ge dem ”stöd” men vad är då ”kravet”..?

Det finns i alla ordensällskap olika kassor för behövande medlemmar men det är inte huvudpoängen med medlemskapet.
För att bli medlem så måste man själv ha köpt en svart kostym (eller en frack beroende på) avlägga medlemsavgift och receptionsavgift så en person som är fattig kan inte bara gå med och direkt söka pengar och man har inte folk ute som går runt och värvar random utan antingen så är det någon bekant som erbjuder sig att vara fadder eftersom du passar in alternativt så söker du själv.

Ett exempel på extern välgörenhet är https://oddfellow.se/vara_tankar_gar...abbade/bjornar
Citera
2024-03-12, 21:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Det finns i alla ordensällskap olika kassor för behövande medlemmar men det är inte huvudpoängen med medlemskapet.
För att bli medlem så måste man själv ha köpt en svart kostym (eller en frack beroende på) avlägga medlemsavgift och receptionsavgift så en person som är fattig kan inte bara gå med och direkt söka pengar och man har inte folk ute som går runt och värvar random utan antingen så är det någon bekant som erbjuder sig att vara fadder eftersom du passar in alternativt så söker du själv.

Ett exempel på extern välgörenhet är https://oddfellow.se/vara_tankar_gar...abbade/bjornar
Okej intressant. Gulligt med nallarna
Lite annorlunda sätt, undras om jag känner nån? Har nämligen en ide. Verkar som man ska ha ett ”högre” syfte inte bara ”jag behöver pengar till mat o kläder till mitt barn”..
Senast redigerad av popll 2024-03-12 kl. 21:34.
Citera
2024-03-13, 06:14
Medlem
Citat:
Lite annorlunda sätt, undras om jag känner nån? Har nämligen en ide. Verkar som man ska ha ett ”högre” syfte inte bara ”jag behöver pengar till mat o kläder till mitt barn”..

Det är samma med alla ordensällskap och är lite speciellt. Sedan så är det en ytterligare process runt medlemskap.
"Högre" syfte är inte rätt terminologi utan snarare så ska man ha en vilja att förbättra sig som människa.
Citera
2024-03-13, 10:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Det är samma med alla ordensällskap och är lite speciellt. Sedan så är det en ytterligare process runt medlemskap.
"Högre" syfte är inte rätt terminologi utan snarare så ska man ha en vilja att förbättra sig som människa.
Typ syndernas förlåtelse
Citera
2024-03-14, 11:34
Medlem
Citat:
Typ syndernas förlåtelse
den utan synd ma kasta forsta stenen....
Citera
2024-03-14, 12:24
Avstängd
Citat:
den utan synd ma kasta forsta stenen....
Ja precis
Citera
2025-06-09, 20:07
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Jäkligt sent svar, men ...

I begynnelsen handlade mycket om ledorden i OF. "Att besöka de sjuka, hjälpa de nödställda, begrava de döda och uppfostra de föräldralösa." och det var alltså bokstavligt. Det sociala skyddsnätet var rätt klent för ett par hundra år sedan. Jag vet inte hur det ser ut i andra loger, men i min loge vet jag att änkorna fick ett bidrag från logen. Rätt symbolisk summa, men förr i tiden var den sannolikt högre. Alltså mer värd i förhållande till levnadsstandarden. Numera är den bortplockad.

En hel del går ut på välgörenhet i olika former. Dels från den lokala logen eller storlogen (Odd Fellow Sverige). Exempel på det är båtar till Sjöräddningssällskapet och Ukraina. Respektive loge ger ofta bidrag till lokala förmågor som en lokal artist eller något annat lokalt som behöver pengar. Jag vet att Börje Salmings fond fått en hel del pengar från olika loger. Inte lokalt, men ...

Vidare tar man hand om bröder som blivit sjuka och kollar av hur de mår och om de behöver hjälp med något. Jag vet en loge där ett antal bröder regelbundet besöker ålderdomshem där man bjuder på fika och sällskap för de som bor där.

Sen är det oftast rätt trevliga middagar efter själva mötet.
Citera
2025-06-10, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jäkligt sent svar, men ...

I begynnelsen handlade mycket om ledorden i OF. "Att besöka de sjuka, hjälpa de nödställda, begrava de döda och uppfostra de föräldralösa." och det var alltså bokstavligt. Det sociala skyddsnätet var rätt klent för ett par hundra år sedan. Jag vet inte hur det ser ut i andra loger, men i min loge vet jag att änkorna fick ett bidrag från logen. Rätt symbolisk summa, men förr i tiden var den sannolikt högre. Alltså mer värd i förhållande till levnadsstandarden. Numera är den bortplockad.

En hel del går ut på välgörenhet i olika former. Dels från den lokala logen eller storlogen (Odd Fellow Sverige). Exempel på det är båtar till Sjöräddningssällskapet och Ukraina. Respektive loge ger ofta bidrag till lokala förmågor som en lokal artist eller något annat lokalt som behöver pengar. Jag vet att Börje Salmings fond fått en hel del pengar från olika loger. Inte lokalt, men ...

Vidare tar man hand om bröder som blivit sjuka och kollar av hur de mår och om de behöver hjälp med något. Jag vet en loge där ett antal bröder regelbundet besöker ålderdomshem där man bjuder på fika och sällskap för de som bor där.

Sen är det oftast rätt trevliga middagar efter själva mötet.
Det fetade i din text rimmar något som ett politiskt ställningstagande.
Från OF hemsida - ” Odd Fellow Orden är en religiöst och politiskt obunden, världsvid organisation”
Citera
2025-06-10, 15:17
Medlem
Citat:
Det fetade i din text rimmar något som ett politiskt ställningstagande.
Från OF hemsida - ” Odd Fellow Orden är en religiöst och politiskt obunden, världsvid organisation”
Lägg samman de båda påståendena och fundera lite. Odd Fellow låter en del av sin välgörenhet gå till Ukraina. Oavsett vad man tycker om den politiska frågan, så finns ett reellt humanitärt behov i Ukraina. Det går att vara politiskt och religiöst obunden och ändå stödja ett humanitärt behov i en konflikt.
Citera
2025-06-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Lägg samman de båda påståendena och fundera lite. Odd Fellow låter en del av sin välgörenhet gå till Ukraina. Oavsett vad man tycker om den politiska frågan, så finns ett reellt humanitärt behov i Ukraina. Det går att vara politiskt och religiöst obunden och ändå stödja ett humanitärt behov i en konflikt.
Jovisst, men jag inbillar mig inte att just det ställningstagandet inte är politiskt fläckat
Citera
2025-06-12, 14:15
Medlem
Citat:
Jovisst, men jag inbillar mig inte att just det ställningstagandet inte är politiskt fläckat
Igen, det är enkelt att förklara Odd Fellow Ordens stöd till Ukraina som humanitär verksamhet som inte bryter mot deras stadgar om politiskt oberoende.
Den alternativa förklaringen att de aktivt säger att de är opolitiska, därefter - på något sätt - har valt en sådan medlemssammansättning att alla ställer upp på en politisk premiss att stödja Ukraina utifrån ett politiskt perspektiv, och att man också sedan medvetet bryter mot att vara politiskt oberoende man lagt fast i stadgar mm.
Ockhams rakkniv, någon? Den minst tillkrånglade förklaringen är oftast den rätta.
Senast redigerad av jonar242 2025-06-12 kl. 14:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in