2020-08-27, 14:35
Medlem
Har Odd fellow någon stark anknytning till Illuminati ?
Har varit in i ett odd fellow hus engång och ville ut lika snabbt
Citera
2020-10-19, 01:09
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guld.feber
Har Odd fellow någon stark anknytning till Illuminati ?
Har varit in i ett odd fellow hus engång och ville ut lika snabbt
Absolut inte. Odd fellow är en harmlös syjunta för gubbar som vill komma hemifrån ibland.
Det är allt.
Citera
2020-10-21, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Absolut inte. Odd fellow är en harmlös syjunta för gubbar som vill komma hemifrån ibland.
Det är allt.

Har du varit in i ett oddfellow hus någon gång ?
Citera
2020-10-21, 11:20
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Har du varit in i ett oddfellow hus någon gång ?
Yes. Medlem.
Går dock aldrig på mötena.
Citera
2020-10-21, 11:29
Medlem
Citat:
Yes. Medlem.
Går dock aldrig på mötena.

Okej hört att många är medlem men inte alla går på möten , stora rummet högst upp med igen satta fönster vad har ni i det rummet ? 😁
Citera
2020-10-21, 17:07
Medlem
Citat:
Okej hört att många är medlem men inte alla går på möten , stora rummet högst upp med igen satta fönster vad har ni i det rummet ? 😁
Om det är stora blindfönster, gissningsvis själva logelokalen. https://www.oddfellowhusetstockholm.se/ordenshuset-1
Citera
2020-10-21, 21:03
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Om det är stora blindfönster, gissningsvis själva logelokalen. https://www.oddfellowhusetstockholm.se/ordenshuset-1
Nu är det inte just denna logen jag är medlem i men ja, det är troligtvis logelokalen.
Hemliga invigningsriter och yada yada.

Jag orkade inte hålla skenet uppe om att deras arbete var så viktigt och det skulle ges bidrag hit och dit, men enbart baserat på personlig kännedom.
De riktigt behövande får inget men däremot en medlems kompis som hamnat i skiten.
Typ så.
Citera
2024-03-06, 06:04
Medlem
Citat:
Nu är det inte just denna logen jag är medlem i men ja, det är troligtvis logelokalen.
Hemliga invigningsriter och yada yada.

Jag orkade inte hålla skenet uppe om att deras arbete var så viktigt och det skulle ges bidrag hit och dit, men enbart baserat på personlig kännedom.
De riktigt behövande får inget men däremot en medlems kompis som hamnat i skiten.
Typ så.
Är nyfiken på de där bidragen. Vem söker? Hur får de nys om behövande mkt vänskapsband och sånt?
Citera
2024-03-11, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är nyfiken på de där bidragen. Vem söker? Hur får de nys om behövande mkt vänskapsband och sånt?
for en herrans massa ar sedan sokte jag att hyra en lagenhet i malmo, jag fragade min bror om han hade nys om nagot pa bra adress, han sa att han skulle fraga en bekant, han aterkom med ett tel-nummer som visade sig vara till just Odd-Fellows dom hade visst ett nybyggt bostadshus i slottsstaden...
.mannen jag pratade med lat ganska avvaktande och lite skeptisk, speciellt hur jag fatt deras nummer :)...det blev ing Odd-Fellow bostad....men hittade dock en annan i huset bredvid..
Citera
2024-03-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
for en herrans massa ar sedan sokte jag att hyra en lagenhet i malmo, jag fragade min bror om han hade nys om nagot pa bra adress, han sa att han skulle fraga en bekant, han aterkom med ett tel-nummer som visade sig vara till just Odd-Fellows dom hade visst ett nybyggt bostadshus i slottsstaden...
.mannen jag pratade med lat ganska avvaktande och lite skeptisk, speciellt hur jag fatt deras nummer :)...det blev ing Odd-Fellow bostad....men hittade dock en annan i huset bredvid..
Okej, hmm intressant. De har nog lite här och där..Konstigt att de finasierade nybyggt hus
Ska luska vidare men tack för historian
Citera
2024-03-11, 21:00
Medlem
Citat:
Okej, hmm intressant. De har nog lite här och där..Konstigt att de finasierade nybyggt hus

Fast det är inget konstigt i sig och det är knappast unikt för odd fellows utan något som många ordenssällskap till en viss del drömmer om. Detta eftersom ordenssällskap behöver ha vissa specialdesignade lokaler så är det bästa om man antingen kan köpa ett hus eller bygga nytt. Att dessutom ha möjlighet att kunna hyra ut innebär också en fast inkomst.

Pengarna kommer dock oftast från medlemsavgifter/donationer med det specifika syftet/arv och tas inte från summan som samlas in för behövande.
Citera
2024-03-12, 03:38
Medlem
Citat:
mmm, vad min story ville fortalja var att man nog maste vara direkt involverad(medlem?)i odd fellows eller kanska annat erkant ordensallskap for att kunna ta del av deras bidrag/uthyrningsobjekt eller annat intressant.

t.e.x i mitt fall med bostadsokandet, sa var visade det sig att min brors bekant var Odd Fellow medlem men inte min bror, saledes var jag for langt ifran for att vara kvalificerad att ta del av deras.....vad ska man kalla det.....yttre verksamheter ?
kanske tur for mig, vem vet kanske det huset var/ar rena Rosemary's baby tillhallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in