• 1
  • 2
2025-06-08, 22:27
Medlem
najah-al-shammaris avatar
SVT Play ligger nere, både hemsidan och i appen

Vi har tekniska problem på SVT Play på grund av en överbelastningsattack. Vi jobbar på att häva den och att vara igång igen så fort som möjligt”, säger Anna Wilborg på SVT:s pressjour
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1384409

Diskutera vad ni vet om detta
Citera
2025-06-08, 22:44
Medlem
Tranquility Bass avatar
Har tittat på SVTplay de senaste timmarna och inte märkt något.
Citera
2025-06-08, 22:48
Medlem
Knackigs avatar
Märkte också det. Jag undrar vad man vill uppnå? Min första tanke var att man testar hur bräckligt SVT och SR är, eftersom det är de som ansvarar för att meddela allmänheten vid kris. Men så är jag ju konspiratoriskt lagd också! 😁
Citera
2025-06-08, 23:15
Avstängd
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knackig
Märkte också det. Jag undrar vad man vill uppnå? Min första tanke var att man testar hur bräckligt SVT och SR är, eftersom det är de som ansvarar för att meddela allmänheten vid kris. Men så är jag ju konspiratoriskt lagd också! 😁
Det är ju typ enda anledningen, så det är ingen dum tanke.
Citera
2025-06-08, 23:26
Medlem
Lutops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det är ju typ enda anledningen, så det är ingen dum tanke.

Jag skulle vilja gå hela varvet runt och påstå att attackerna kommer ifrån allas vårt Svea rike. Varför? Jo för vem attackerar SVT en söndagskväll? Vem attackerar Swish gång på gång under de timmar på dygnet som tjänsten används som allra minst?

Detta är vår egna säkerhetstjänst som pressar våra aktörer till att skydda sej bättre. För vad resulterar dessa attacker till? Jo ökade investeringar i säkerhet och skydd mot dessa attacker, tvärt emot vad främmande makt vill.
Citera
2025-06-08, 23:30
Avstängd
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutop
Jag skulle vilja gå hela varvet runt och påstå att attackerna kommer ifrån allas vårt Svea rike. Varför? Jo för vem attackerar SVT en söndagskväll? Vem attackerar Swish gång på gång under de timmar på dygnet som tjänsten används som allra minst?

Detta är vår egna säkerhetstjänst som pressar våra aktörer till att skydda sej bättre. För vad resulterar dessa attacker till? Jo ökade investeringar i säkerhet och skydd mot dessa attacker, tvärt emot vad främmande makt vill.
Det du sa nu. Det är en konspirationsteori.
Citera
2025-06-08, 23:35
Medlem
svampdamps avatar
Jag tror på översvämning i serverhallen.
Citera
2025-06-08, 23:56
Medlem
gärningsmannens avatar
Det verkar påverka mer än bara SVT play. Rapport sändes i en förkortad version utan grafik.
Det är väl interna system. Hur kan det påverkas av en överbelastningsattack.
Citera
2025-06-09, 00:50
Medlem
figegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutop

Då vore det på plats att motbevisa dig genom att sänka SÄPO's site!
Citera
2025-06-09, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Det verkar påverka mer än bara SVT play. Rapport sändes i en förkortad version utan grafik.
Det är väl interna system. Hur kan det påverkas av en överbelastningsattack.
...de har prispressat och har många verktyg liggande på externa servers hos....TietoEvry ??

(FB) Attack mot Tietoevry. Filmstaden, Rusta, Granngården, Systembolaget drabbade (2024-01-20)
Citera
2025-06-09, 02:52
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det du sa nu. Det är en konspirationsteori.
Ofta är den mest rimligaste teorin i ett scenario ofta konspiratorisk.

Alltså i många situationer är det rimligt att någon konspirerar. Nästan givet.
Citera
2025-06-09, 08:50
Medlem
Varför rapporterar inte ens SVT själva om överbelastningsattacken?

SVT ska kunna nå ut med information till allmänheten vid kris mm och ligger helt plötsligt nere, det vore väl ändå rimligt att rapportera?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in