• 7
  • 8
2025-06-12, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Enligt Bahnof ligger det på Amazons servrar.
https://bahnhof.se/2025/06/10/svt-dr...tt-knapptryck/
"I samband med cyberattacken granskade vi nätverkstrafiken och upptäckte att Sveriges Television drivs på Amazons molnplattform. Att man där inte klarade av överbelastningsattacken är en sak – men än värre är att Trump alltså har makten att när som helst släcka tv-kanalerna."
Det är enormt många system som amerikanerna kan skjuta ner med lätthet. Tex BankID är helt beroende av Microsoft, Google och Apple. Alla från samma land, alla ägg i samma korg.
Citera
2025-06-13, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det är enormt många system som amerikanerna kan skjuta ner med lätthet. Tex BankID är helt beroende av Microsoft, Google och Apple. Alla från samma land, alla ägg i samma korg.
Känns ju inte som att det finns några planer för fem öre för såna system att byta till svenska eller ens europeiska alternativ heller, vilket är lite intressant. Sverige vet hur man ska prioritera minsann.
Citera
2025-06-13, 11:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Håller med, känns som en självklar fortsättning på de 30-tals telemasterna längs E22, märkliga Swish-störningar, Bank-ID som ligger nere etc. etc.
Sen håller jag helt med om att en ska uttrycka sig försiktigt och absolut inte definitivt, men Ryssland känns ändå som en trolig kandidat i såna här sammanhang.
På vilket sätt och varför känns det för dig attt Ryssland borde vara en trolig kandidat?
Citera
2025-06-13, 13:32
Medlem
jag tror inte för 5 öre att detta är en attack.

Finns någon tekniker som har svårt att sova efter denna lögn är jag säker på.

Anledning till detta är att svtplay jobbar intensivt med att blockera VPN-tjänster från att komma åt svtplay. Finns inget annat bolag vad jag sett som jobbar så stenhårt, varken netflix eller amazon prime.

För ett par dagar sedan upptäckte vi ett fel när vi intensivt testade vilka vpn-tjänster som funkar mot svt att även vissa hemuppkopplingar blev bannade efter att vi testat med vpn.

Vi kom sen fram till att det måste vara svt som gjort något fel med routingen.

Dagen efter utbröt denna nyhet.

Gissar på att teknikern på svtplay helt enkelt bannade lite för många ip:en en bra stund innan de upptäcktes, inget de skulle erkänna såklart.

Nu låter jag som en hacker men så är inte fallet, jag har haft kontakt med vissa vpn-tjänster samt testat själv och frågat andra i hopp om att hitta en vpn-tjänst som inte är blacklistad.
Senast redigerad av 2025-06-05 2025-06-13 kl. 13:36.
Citera
2025-06-13, 16:07
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2025-06-05
Anledning till detta är att svtplay jobbar intensivt med att blockera VPN-tjänster från att komma åt svtplay. Finns inget annat bolag vad jag sett som jobbar så stenhårt, varken netflix eller amazon prime.

TV4 Play nekar access till alla IP-nummer som inte är svenska. Det tycker jag är ganska aggressivt.

Citat:
Gissar på att teknikern på svtplay helt enkelt bannade lite för många ip:en en bra stund innan de upptäcktes, inget de skulle erkänna såklart.

Nu låter jag som en hacker men så är inte fallet, jag har haft kontakt med vissa vpn-tjänster samt testat själv och frågat andra i hopp om att hitta en vpn-tjänst som inte är blacklistad.
Vet inte om det säger emot eller för din teori, men de har de senaste två dagarna också haft problem med text-tv i det terresta nätet. Så problemen verkar vara större än bara att de bannat övernitiskt.
Citera
2025-06-16, 14:15
Medlem
264s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Jag är övertygad om att det är ryssmongolerna som vill testa oss. Anledningen är självklar. Vi är en del av NATO och stöttar Ukraina i deras krig mot Rusky mir.

Skulle inte förvåna mig om dom tränar upp folk för sånt här.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in