Citat:
Jag är i gott sällskap. Min fru jobbar som universitetslärare i Informatik. Hennes studenter tycker att AI är den bästa uppfinningen sedan skivat bröd. Hon och hennes kollegor tar sig för pannan och försöker få dem att förstå att det bara är en kombination av en sökmotor och en textgenerator. Själv är jag mest imponerad av dess matematik, den är vad skall man säga? Nydanande?
Då förstår du inte hur AI fungerar idag. ChatGPT är inte bara en "textgenerator" utan den söker också aktivt på nätet så att man får med aktuella data och kan sen sammanfatta eller resonera sig fram till svar på olika frågor. Oklart även vilken version du använder då det finns ganska många olika med olika egenskaper. Svaren man får kan man göra egna bedömningar på och kolla källor så givetvis tar man inget rakt av. Beräkningar kan ibland bli fel men det blir bättre och bättre då man ofta kombinerar andra verktyg för beräkningar än "textanalysen". Om du använder AI lite mer så kanske du kan övervinna din okunnighet både vad gäller fakta och om hur AI fungerar idag.
Det är närmast korkat att inte ta hjälp av AI idag och det är även svårt att undvika eftersom Google ger ett AI-svar automatiskt som första svar numera. Ditt syfte tycks också mest vara att hitta fel och bevisa din egen uppfattning om hur dåligt det är, rätt använt är det ett suveränt verktyg men jag räknar inte med att du någonsin kommer att förstå eller vilja lära dig.
Det är närmast korkat att inte ta hjälp av AI idag och det är även svårt att undvika eftersom Google ger ett AI-svar automatiskt som första svar numera. Ditt syfte tycks också mest vara att hitta fel och bevisa din egen uppfattning om hur dåligt det är, rätt använt är det ett suveränt verktyg men jag räknar inte med att du någonsin kommer att förstå eller vilja lära dig.
Citat:
De flesta människor kan inte heller sovra information. Och värre blir det ju mer de använder sig av AI.
Du fattar inte att AI idag är som en mellanstadieelev som tror på allt den läser. Den kan inte sålla mellan sant eller falskt. Svaret kan bli lite hur som helst beroende på frågan. Man måste ställa frågorna neutralt och be AI omberäkna det den lärt sig tidigare. Du visar varken frågorna eller källorna som AI hämtat svaren från.
#PEth-gatetråden
#PEth-gatetråden
Citat:
Ungefär som kineser då."Är det här vägen till järnvägsstationen?"
"Ja!" säger de med ett stort leende, eftersom det vore oartigt att svara nej.