2025-06-06, 16:09
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Dina inlägg i tråden är nästan lika farliga som fakbabs. Du sprider påståenden som om de vore fakta trots att det bara är dina åsikter. Hela grunden för hälso- och sjukvården är att den ska vara evidensbaserad. Påståendet att ”Evedens [sic] har på så sätt ingen betydelse” är fullständigt horribelt.

Inga inlägg från mig kan anses vara farliga, hur då? För att ert supande skulle upplevas som hotat? Jag lägger bara fram fakta och åsikter, det är inte jag som stiftar lagar eller avgör praxis hos läkare eller Transportstyrelsen. Sålunda kan inget jag skriver på något sätt vara farligt för den som inte lider av paranoia.
2025-06-06, 16:14
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
En läkare kan aldrig fastställa en säker o sanningsenlig diagnos, du kan lika gärna fråga en annan läkare 10 min efter o få en annan diagnos. detta hände mig innan en flytt från Umeå till Uppsala, Umeåläkaren gav en diagnos, följer upp i Uppsala där läkaren, men vem har gett dig denna diagnos?. läkaren i Umeå! den stämmer inte alls, du har fått fel medicin, inte undra på om det inte fungera, nu får du rätt.

Det där faller sig helt naturligt då läkare inte kan mäta precis allt och måste väga samman olika symptom m.m. över tid ihop med vad undersökningar och prover ger. Alltså göra en bedömning. Att olika läkare kan landa i lite olika bedömningar och ordinationer är inget konstigt alls. Men saken blir ju inte bättre av att man undviker att lämna prov som du gör, en tät kontakt med läkaren gör ju att läkaren får bästa förutsättningar att justera bedömningar och ordinationer på senaste fakta.
2025-06-06, 16:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Inga inlägg från mig kan anses vara farliga, hur då? För att ert supande skulle upplevas som hotat? Jag lägger bara fram fakta och åsikter, det är inte jag som stiftar lagar eller avgör praxis hos läkare eller Transportstyrelsen. Sålunda kan inget jag skriver på något sätt vara farligt för den som inte lider av paranoia.
Varför frågar du efter sådant som du redan fått förklarat för dig vid upprepade tillfällen? Till exempel alldeles nyligen här:
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)
2025-06-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Det kan troligen handla om lite allt möjligt. Allt från att läkaren skrivit om en outredd felaktig "diagnos", någon kommentar om "överkonsumtion" eller att patienten inte kommit in på provtagning vilket de kan tolka som "positivt provsvar". Jag skulle vara lite försiktigt med att inte komma in på en provtagning du blivit kallad till.

Om du är orolig för testresultat så kan du ju alltid ta ett privat test först. Men om du hållt uppe i 4 veckor borde du ju vara under 0,3 åtminstonde. Snarare ner mot 0,05.
Vad jag gör är att skapa oregelbundenhet, läkaren tror jag kommer in innan midsommar, sedan månaden efter knallar mest troligen läkare iväg på semester som dom flesta i norden gör.
Nästa påminnelse o samtal lär hamna runt augusti månad. jag lär ha garanterat 0,0 i peth värde, dels jag vill uppnå detta själv.

Jag får se vad vården tar till för verktyg, om man ens tar till verktyg för att få in mig, samtidigt som det inte spelar mig någon roll, jag kommer vara nykter oavsett utgång.
2025-06-06, 16:26
Medlem
Citat:
Varför säger hon dagen innan midsommar? För att hon förutsätter att du vill supa då? Lite konstigt kan man tycka.
Läkaren kan kalla in mig direkt efter midsommar om hon vill, även om hon kalla in mig just före midsommar, hon kan hitta på vad som helst, du har högt värde här o där, eller vi behöver reglera värdet, du är utsatt för fara, fel medicinerad, du uppvisar värden på njurar, lever osv.

Inga problem för en läkare o kalla in en.

Men att detta helt plötsligt ska uppstå låter mer förunderligt, jag har redan lämnat gott om blod, genom gått tester, man ska mer se dessa blodprov som enbart en uppföljning, denna behöver inte ske varje månad. Sista Lovisa berätta var att allt såg bra ut, dvs var bara 2 veckor innan påsk. ett omfattande blodprov med fasta innan för att kunna läsa många värden, det sista blodprov hade inte dessa krav på fasta innan, hänvisar man går på enklare värden.
2025-06-06, 16:45
Medlem
Citat:
Det där faller sig helt naturligt då läkare inte kan mäta precis allt och måste väga samman olika symptom m.m. över tid ihop med vad undersökningar och prover ger. Alltså göra en bedömning. Att olika läkare kan landa i lite olika bedömningar och ordinationer är inget konstigt alls. Men saken blir ju inte bättre av att man undviker att lämna prov som du gör, en tät kontakt med läkaren gör ju att läkaren får bästa förutsättningar att justera bedömningar och ordinationer på senaste fakta.
Fast just detta fall var extra lustigt, fick astma för första gången i livet, läkaren skrev ut bricanyl jag berätta för han det inte fungera, men läkaren envisades, det är bricanyl du ska ha.

Väl i Uppsala berätta läkaren, det är ventoline du ska ha, det är därför det inte fungerar för dig, och han hade alldeles rätt, det fungerade på engång, var även detta jag bad om nu vid farkten när astman kom tillbaka, läkaren berätta bara jag skrev ut ventoline som du fråga efter.

Nu går jag på vad som känns bra för mig, till 80% frågar sig läkaren fram, känns allt bra osv, dvs läkaren vet inte heller vad som är rätt medicin utan att fråga patienten, sedan finns det säkert en uppsjö med patienter som inte vågar eller kan förespråka sig själv ang rätt medicin. utan går o mår lite halvdåligt pågrund av fel medicinering.
2025-06-06, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Dina inlägg i tråden är nästan lika farliga som fakbabs. Du sprider påståenden som om de vore fakta trots att det bara är dina åsikter. Hela grunden för hälso- och sjukvården är att den ska vara evidensbaserad. Påståendet att ”Evedens [sic] har på så sätt ingen betydelse” är fullständigt horribelt.
Fast jag bevisar det genom vad jag själv gått igenom.

Som sjukskrivningen 2016, för depression, försäkringskassans läkare kan göra en bedömning o ge avslag för sjukskrivning vs att ens egna läkare ger en sjukskrivning, dvs FK,s läkare kan göra en egen bedömning.

Här fråga jag ändå om läkaren kan garantera min sjukskriving gentemot försäkringskassans läkare?
Och det kunde läkaren garantera, jag vet vad jag ska skriva så du får vara sjukskriven.

Anledning var så jag kunde lösa min försäkring, hade en kund o projekt, för att jag ska kunna frångå kontraktet behövs ett giltigt sjukintyg och då träder försäkringen in, inte annars.

Men genom detta hänvisa läkaren att man har kunskap vad som får avslag o vad som är giltigt, anledning lär vara att läkaren själv inte vill konfronteras av sina patienter till varför avslag på sjukskrivning, lättare en myndighet utfärdar egna läkare bedömningar.
O folket tror det är FK,s läkare som är knäppa, likt transportstyrelsen gör, det är vi som utgör problemet o inte läkaren du träffar som gjort bedömningen du ska tappa körkortet.
2025-06-06, 17:18
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Fast just detta fall var extra lustigt, fick astma för första gången i livet, läkaren skrev ut bricanyl jag berätta för han det inte fungera, men läkaren envisades, det är bricanyl du ska ha.

Hur visste du att Bricanyl inte skulle fungera om det var första gången du fick astma? Vad jag förstår provar man ofta först med Bricanyl för att se hur patienten svarar på den medicinen, sen går man vidare med olika mätningar och ev. annan medicin men det tar ju tag innan man landat i utredningen så därför provar man ofta med Bricanyl först. Att man senare i utredningen provar en annan medicin är alltså helt normalt.
2025-06-06, 17:47
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Inga inlägg från mig kan anses vara farliga, hur då? För att ert supande skulle upplevas som hotat?

..och där kom det. Supande!!
Vanligt folks normala alkoholbruk jämställs enl. fakbab som supande, så till den milda grad att den som gör det borde förlora körkortet!

Säger en hel del om fakbab!
Jag blir bara mer och mer övertygad om att fakbab är nykterist och med stor sannolikhet jobbar på TS!
2025-06-06, 17:51
Medlem
Citat:
Hur visste du att Bricanyl inte skulle fungera om det var första gången du fick astma? Vad jag förstår provar man ofta först med Bricanyl för att se hur patienten svarar på den medicinen, sen går man vidare med olika mätningar och ev. annan medicin men det tar ju tag innan man landat i utredningen så därför provar man ofta med Bricanyl först. Att man senare i utredningen provar en annan medicin är alltså helt normalt.
Var så enkelt att jag bruka bli snuvig via björkpollen, flytta ner till Umeå från Kiruna när jag var vid 20 år, extremt mycket mer björk i Umeå, fick astma vid våren, vi flytta kort efter till Uppsala starta ett mindre snickeri, jobba med björk, slipa hyvla och fick värre astma, sökte hjälp eftersom den jag fått utskriven inte fungera, testa en polares astma medicin o den fungera direkt, läkaren ändra så jag fick rätt.

Mest lustiga var efter jag jobbat med björken i någon vecka, hade jag aldrig mer problem med björkpollen, har det inte ens idag, finns inget som hänvisa jag inte tår björkpollen.

Sedan det är en myt läkaren testar medicin, som nu när jag bad om astmasprayen igen, har inte haft den på 20 år o enbart bad om den o läkaren bara skrev ut, ingen har ställt frågor om den.
Det samma 2016, läkare skrev ut antidepressiva, jag testa bara några, sedan kasta jag skiten, men till läkaren berätta jag det känns bättre, anledning var att jag kunde vara ledig, det fick mig o måbättre, kunde träna två pass om dagen, kunde resa, for iväg på tre resor, Spanien, Cypern och Usa. hade sjukpenning hela tiden., det ansågs vara en rehabilitering mot depression.

Likande fungerar läkarens muntliga check ifall du har alkohol problem eller ett missbruk, ett annat ämne men samma snack för att läkaren ska göra sin bedömning. dvs jag kan påverka läkarens bedömning via vad jag berätta, hur lärd jag är inom teater o uttryck kan jag vinna mer förtroende hos läkaren. En läkare är bara en vanlig människa som lämnar sin åsikt, sedan vad som påverka läkaren är helt personligt som för alla andra människor.
2025-06-07, 10:15
Medlem
Om man tar vad dessa hade i PEth värde och druckit enligt egen utsaga. verkar inte TS uträkningar ligga inom sanningen. Sedan förstår jag inte varför Linn läkare som hänvisa hon inte har alkoproplem hängs ut som oärlig då Linn själv berätta hon sörpla i sig en flaska vin samt 4 cider, dvs en ung jänta lätt jänta på 28 år dricker lika mycket som en norrländsk man på 97kg.
Sedan kan man undra vad denna Anders hade för gott till kaffet? skicka upp test resultat till det 3 dubbla.

Anders Dahlgren hade högt blodtryck och blev av med körkortet när PEth-värdena var höga, vilket läkaren anmält vidare.
Han säger att han före proverna druckit ”någon flaska vin på helgen”.
– Man tog något gott till kaffet efter maten, man kanske drack någon öl lite då och då.
Anders prover var på 0,91 och 0,72. Transportstyrelsen uppger att man ska ha druckit motsvarande 28-42 glas vin i veckan för ett PEth-värde över 0,3.

Hennes läkare skrev ett intyg och bedömde att hon inte har ett alkoholberoende. Nyligen avslogs överklagan till förvaltningsrätten.
Linn Gustafsson säger att det första provet togs efter en festkväll, och att hon sedan var ute en till två gånger i månaden. Hon gissar att det då kunde handla om en flaska vin och fyra cider som mest.
2025-06-07, 10:30
Avslutad
Citat:
Anders Dahlgren hade högt blodtryck och blev av med körkortet när PEth-värdena var höga, vilket läkaren anmält vidare.
Han säger att han före proverna druckit ”någon flaska vin på helgen”.
– Man tog något gott till kaffet efter maten, man kanske drack någon öl lite då och då.
Anders prover var på 0,91 och 0,72. Transportstyrelsen uppger att man ska ha druckit motsvarande 28-42 glas vin i veckan för ett PEth-värde över 0,3.

Enligt Transportstyrelsen borde han då ha druckit nånstans runt 84-126 glas vin i veckan (motsvarar ca 14-21 flaskor vin i veckan) för att kunna nå 0,91 µmol/l. Rätt imponerande att få i sig 2-3 flaskor vin om dagen om nu Transportstyrelsen hade räknat rätt. Vilket de inte gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in