Citat:
Ursprungligen postat av
fakbab
Hur visste du att Bricanyl inte skulle fungera om det var första gången du fick astma? Vad jag förstår provar man ofta först med Bricanyl för att se hur patienten svarar på den medicinen, sen går man vidare med olika mätningar och ev. annan medicin men det tar ju tag innan man landat i utredningen så därför provar man ofta med Bricanyl först. Att man senare i utredningen provar en annan medicin är alltså helt normalt.
Var så enkelt att jag bruka bli snuvig via björkpollen, flytta ner till Umeå från Kiruna när jag var vid 20 år, extremt mycket mer björk i Umeå, fick astma vid våren, vi flytta kort efter till Uppsala starta ett mindre snickeri, jobba med björk, slipa hyvla och fick värre astma, sökte hjälp eftersom den jag fått utskriven inte fungera, testa en polares astma medicin o den fungera direkt, läkaren ändra så jag fick rätt.
Mest lustiga var efter jag jobbat med björken i någon vecka, hade jag aldrig mer problem med björkpollen, har det inte ens idag, finns inget som hänvisa jag inte tår björkpollen.
Sedan det är en myt läkaren testar medicin, som nu när jag bad om astmasprayen igen, har inte haft den på 20 år o enbart bad om den o läkaren bara skrev ut, ingen har ställt frågor om den.
Det samma 2016, läkare skrev ut antidepressiva, jag testa bara några, sedan kasta jag skiten, men till läkaren berätta jag det känns bättre, anledning var att jag kunde vara ledig, det fick mig o måbättre, kunde träna två pass om dagen, kunde resa, for iväg på tre resor, Spanien, Cypern och Usa. hade sjukpenning hela tiden., det ansågs vara en rehabilitering mot depression.
Likande fungerar läkarens muntliga check ifall du har alkohol problem eller ett missbruk, ett annat ämne men samma snack för att läkaren ska göra sin bedömning. dvs jag kan påverka läkarens bedömning via vad jag berätta, hur lärd jag är inom teater o uttryck kan jag vinna mer förtroende hos läkaren. En läkare är bara en vanlig människa som lämnar sin åsikt, sedan vad som påverka läkaren är helt personligt som för alla andra människor.