Citat:
Det är ju uppenbart att det gick att befinna sig på mordplatsen utan att vara säker på offrets identitet. Tveksamhet inför en så oerhörd uppgift är heller inte märklig alls.
Vi kan i efterhand se och förstå detta.
Märkligt i allra högsta grad vore dock att någon minuter efter att ha impulsskjutit statsministern har närvaro att föreställa sig att det på platsen skulle kunna råda osäkerhet gällande offret. Det "man" tänker sig är att det blir uppenbart omgående.
Men om nu SE hade oanade förmågor även i detta avseende, så blir han väl tvungen att meddela blott att någon var skjuten på gatan. Det kanske inte hade kommit fram överhuvudtaget vem den skjutne var.
Vi kan i efterhand se och förstå detta.
Märkligt i allra högsta grad vore dock att någon minuter efter att ha impulsskjutit statsministern har närvaro att föreställa sig att det på platsen skulle kunna råda osäkerhet gällande offret. Det "man" tänker sig är att det blir uppenbart omgående.
Men om nu SE hade oanade förmågor även i detta avseende, så blir han väl tvungen att meddela blott att någon var skjuten på gatan. Det kanske inte hade kommit fram överhuvudtaget vem den skjutne var.
Sen så måste jag tyvärr vara lite hård mot er analytiska förmåga i detta fall
Det är ganska drygt att det ständigt finns en prestige i att allt ska landa i att om Engström är GM eller inte !
Jag hävdar att det är helt osannolikt att Engström som vittne inte blir väldigt nyfiken och intresserad om offret skulle vara Palme
Jag sticker också ut hakan och påstår att Engström är solklar 1a av folk kring brottsplatsen som ser nyhetsvärdet kring att Palme är skjuten på Sveavägen 50m från hans arbetsplats !
Därav menar jag att det är osannolikt att Engström skulle lämna brottsplatsen oviss om att det är Palme eller ens tveksam när han så enkelt kan skaffa mer info !
Isåfall så går han emot mkt av den personlighet som vi lärt känna Engström nu 40år senare
Sen får jag såklart acceptera om jag får svar som t.ex att jag kan inte bestämma att Engström ska vara mer nyfiken eller att han kanske på mordnatten inte behövde känna sig viktig osv..
Men jag har fortfarande en poäng i att det går emot den Engström vi känner senare !
Men det blir lite fel att ena stunden så ringer han rapport och ljuger ihop och vill springa i TV men på mordnatten knappt bry sig om offrets identitet trots info om Palme
Gör detta honom till GM ?
Nej såklart inte men hans berättelse är inte trovärdig