2025-06-08, 01:06
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Men Engström behövde inte Lisbeth förkunnade utan fick ju info av Hage samt att han själv kunde lägga ihop Hages förkunnade med att pratat med Lisbeth och sett Olof

Så jag hävdar att Engström har koll på att det är Palme både som vittne och GM

Då är det ju senare exakt som du själv skrev att det finns ju bara anledning som GM att vara svävande till väktarna !

Pga att han faktiskt inte vet om brottsplatsen känner till offrets identitet!

Anna var en 17-årig tjej utan synbar koppling till Olof Palme. Och SE kände inte själv igen Palme på grund av blodet.

Jag hade nog själv inte tagit en slumpmässig 17-åring på orden i en sådan situation, särskilt i en tid då det var helt otänkbart att statsministern skulle bli nedmejad på öppen gata. Jag hade noterat informationen men förblivit skeptisk till sanningshalten. Alltså just vad SE förmedlade till väktarna.

Jag delar helt enkelt inte din uppfattning att vittnet SE måste/borde ha känt till att Palme var Palme. Det gjorde inte Israelsson heller. Vi kommer nog inte längre än så. God natt.
Citera
2025-06-08, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Anna var en 17-årig tjej utan synbar koppling till Olof Palme. Och SE kände inte själv igen Palme på grund av blodet.

Jag hade nog själv inte tagit en slumpmässig 17-åring på orden i en sådan situation, särskilt i en tid då det var helt otänkbart att statsministern skulle bli nedmejad på öppen gata. Jag hade noterat informationen men förblivit skeptisk till sanningshalten. Alltså just vad SE förmedlade till väktarna.

Jag delar helt enkelt inte din uppfattning att vittnet SE måste/borde ha känt till att Palme var Palme. Det gjorde inte Israelsson heller. Vi kommer nog inte längre än så. God natt.

Återigen så om han fick info av Hage och kunde lägga ihop samtalet med Lisbeth och ser Olof så är det så vi menar väl om säker ?

Vi menar väl ändå inte att han ska ta DNA innan han kan gå in på Skandia och säga att det är Palme ?

Sen har jag sagt att om han ändå skulle vara osäker på Hages förkunnade om Palme så är vi väl tämligen säkra på att just Engström borde vara så nyfiken att få det bekräftat !

Att påstå att Engström skulle lämna brottsplatsen efter drygt 20min och få info om att det är Palme ändå skulle tvivla och sen skippa att få det bekräftat är osannolikt

Det mest sannolika är att Vittnes-SE vet att det är Palme som blivit mördad
Citera
2025-06-08, 01:20
Medlem
Citat:

Sen om det är som du själv säger att du hade tvivlat på en 17årig tjej så hade du ju bara kunnat vända på huvudet och frågat andra vittnen. Är det sant som denna tjej säger att det är Palme !?

När det just kommer till Engström och inte någon annan så borde vi vara tämligen säkra på att Engström skulle få det isåfall bekräftat av någon annan !

Varför påstår jag att just Engström borde vilja vara så nyfiken ?

Han jobbar 50m bort och varit politiskt intresserad är dessutom i rätt ålder och att Palme är en såpass känd person

Sen är det ju så att om en 17årig tjej säger att det är Palme så är det ju självklart att Engström börjar tänka att det var ju Lisbeth han pratade med !
Senast redigerad av Du-Hast 2025-06-08 kl. 01:24.
Citera
2025-06-08, 01:33
Medlem
Citat:

Tolkar jag dig rätt så menar du alltså att Engström traskar bort till Skandia med vetskapen att en av världens kanske kändaste personer blivit skjuten framför fötterna på honom !

Men han tror inte på den 17åriga flickan riktigt men han har poliser och andra vittnen runt omkring sig men är inte så intresserad att få det bekräftat av andra ?

Det är osannolikt av 53åriga Engström som varit politiskt intresserad och känner till Palme på både gott och ont att vara så ointresserad om han inte skulle tro på Hage och söka bekräftelse på annat håll ( 1-2m ) står ju poliser
Citera
2025-06-08, 01:38
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Sen om det är som du själv säger att du hade tvivlat på en 17årig tjej så hade du ju bara kunnat vända på huvudet och frågat andra vittnen. Är det sant som denna tjej säger att det är Palme !?

När det just kommer till Engström och inte någon annan så borde vi vara tämligen säkra på att Engström skulle få det isåfall bekräftat av någon annan !

Varför påstår jag att just Engström borde vilja vara så nyfiken ?

Han jobbar 50m bort och varit politiskt intresserad är dessutom i rätt ålder och att Palme är en såpass känd person

Sen är det ju så att om en 17årig tjej säger att det är Palme så är det ju självklart att Engström börjar tänka att det var ju Lisbeth han pratade med !

SE sa till väktarna att han inte tyckte att kvinnan var lik Lisbeth. Andra vittnen har också sagt att de inte kände igen Lisbeth Palme först. Sedan har vi ju också Gösta Söderström som inte heller kände igen Lisbeth utan behövde be om legitimation.

Säg så här. Ponera att du promenerade igenom en lite ruffig del av stan (vilket träsket var på den tiden) och snubblade över en nedskjuten man som du inte kände igen över huvud taget. Och så är det någon slumpmässig 17-åring där som säger att det är kungen. Helt utan några livvakter i närheten eller någonting. Och du tycker inte det ser ut som kungen.

Själv hade jag förhållit mig hälsosamt skeptisk i det läget.

Man får heller inte glömma att SE förmedlar att det kan vara Palme till väktarna. Men att han är lite skeptisk. Det är verkligen inte så bisarrt som du vill få det till.
Citera
2025-06-08, 02:16
Medlem
Citat:
SE sa till väktarna att han inte tyckte att kvinnan var lik Lisbeth. Andra vittnen har också sagt att de inte kände igen Lisbeth Palme först. Sedan har vi ju också Gösta Söderström som inte heller kände igen Lisbeth utan behövde be om legitimation.

Säg så här. Ponera att du promenerade igenom en lite ruffig del av stan (vilket träsket var på den tiden) och snubblade över en nedskjuten man som du inte kände igen över huvud taget. Och så är det någon slumpmässig 17-åring där som säger att det är kungen. Helt utan några livvakter i närheten eller någonting. Och du tycker inte det ser ut som kungen.

Man får heller inte glömma att SE förmedlar att det kan vara Palme till väktarna. Men att han är lite skeptisk. Det är verkligen inte så bisarrt som du vill få det till.

Jag hävdade ju enbart att det vi menar med "säker" är ju att vi befinner oss på brottsplatsen och ser Olof och pratar med Lisbeth och får sen info av ett vittne att det är Palme är väl det vi menar med säker ?

Om Engström inte skulle tro på Hage så var det ju verkligen inte svårt att vända på huvudet och ställa frågan till andra vittnen eller polis !

Här menar jag att både du och jag skulle ju såklart få det bekräftat ang Palme !

När det kommer till Engström är iallafall jag ganska säker på att hans nyfikenhet ang offrets identitet skapar stor lust

Jag hävdar att Engström är det vittnet av alla på brottsplatsen som verkligen skulle bli nyfiken och intresserad ang om det verkligen är Palme !

En taxi chaffis eller golvläggare i 25års åldern har inte samma relation till Palme inte heller såklart biosugna 17 åringar !

Jag har väldigt svårt att acceptera att Engström lämnar brottsplatsen som oviss om Palme är offret

Sen lämnar han ju inte brottsplatsen för att åka hem utan för att gå tillbaka till sitt arbete och då finns det ännu större värde att få berätta om offrets identitet
Senast redigerad av Du-Hast 2025-06-08 kl. 02:19.
Citera
2025-06-08, 04:27
Medlem
Citat:

Egentligen är ditt exempel bra med Kungen !

Du kommer ut från ditt arbete och samtidigt sker ett skottlossning och när du kommer fram så ligger där en man på trottoaren, du pratar lite med drottning Silvia men känner inte igen henne !

När du sen lämnar brottsplatsen så säger en ung tjej att det är Carl Gustav som blivit mördad . Du tror nästan den unga tjejen pratar i nattmössan men har många poliser och andra vittnen brevid dig !

Du ska inte hem utan gå tillbaka till ditt jobb 50m bort , skulle du inte vilja få det bekräftat att det är Kungen som blivit mördad då ? Det finns ju ett jävla värde för dig att dels få det bekräftat att det är Kungen för egen del men också nyhetsvärdet att berätta det för vakterna på jobb !!

Engström borde ju känna ett enormt värde i att Palme är offret !
Citera
2025-06-08, 06:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad menar han då med att rikslarm gick ut efter honom och att poliserna borde ha stoppat honom?

Som han påstår i Skydd & Säkerhet: Är inte det att han blev förväxlad med GM i största allmänhet?

Det är slående att exempelvis Almsäter lyckas hamna på bild och ge icke-generiska detaljer: blodet på AH:s händer och färgen på kappan. Några sådana fullträffar lyckas inte "stjärnvittnet SE" få in.

Bortsett från iakttagelsen av LJ ...

Sedan finns det oklarheter med när förväxlingen skedde: Före eller efter det att poliserna kom?

Han håller i förhören fast vid att det var efter, men andra (t.ex. exfrun) har förstått det annorlunda.

Rikslarm handlar väl om att illustrera "titta vad tokigt det blir när det det hamnade felaktiga uppgifter i signalementet".

Det är möjligt att SE far iväg med "förväxlingen". Men den handlar ändå inte om något annat än att en person kan ha misstagit honom för GM när han rörde sig i gränden efter polisernas framfart.

Om han i sin sociala omgivning lämnat andra versioner likt att han sprang efter GM före poliserna, så har det inget med det han uppger för polisen och media att göra och inte heller med den strategi det påstås innebära. Utan innebär i sådana fall ett fåfängt stolletilltag för att framhäva sig själv och som omöjliggör hans "officiella" version. Så där hamnar man återigen i antingen ett stolligt vittne som beter sig som ett stolligt vittne, eller en GM som också beter sig som ett stolligt vittne.

Somliga av SE:s uppgifter från mordplatsen är påfallande icke-generiska, vilket jag påtalat ett antal gånger. Som att LP behandlades bryskt.
Citera
2025-06-08, 06:19
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabor
Det hölls en återföreningsfest med gamla klasskamrater i Nybro redan 1988. Enligt vad barndomsvännen Olle M. berättar.

"– Jag kom ihåg att han berättade att han precis lärt sig hjärt- och lungräddning på Skandia strax innan. Och att han använde sina kunskaper när han såg att Palme låg på gatan.

Detta är uppgifter som senare avfärdats av andra vittnen.

– Han höll först ett litet föredrag och sedan svarade han på frågor."

https://m.dagenshultsfred.se/kronikor/e/58372/olle-madebrink-var-basta-kompis-med-skandiamannen/

Ok, intressant. Tror inte att jag sett det där.

Då pratade han lite om mordet 1988 och någon gång därefter har han tydligen skrivit ett brev och föreslagit ett föredrag på temat vid "nästa klassträff". Eller var det insatsen 1988 som avsågs i https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-51-A ?

Det finns också uppgifter om att han skulle berätta om mordet på ett "komiskt och allvarligt" sätt och jag har fått intrycket av att det gällde nittiotalet. Men vet inte varifrån uppgifterna stammar.

Angående uppgiften från ungdomsvännen om att Stig berättat att han praktiserat sina nyförvärvade kunskaper i hjärt- lungräddning på mannen på gatan, så verkar det avse vändningen. I Expressen berättar ungdomsvännen att Stig vid tillfället sagt att han lade mannen i framstupa sidoläge.

---

Jag har märkt att man i allmänhet bör man vara varsam med vad folk om uppger om Stigs vidlyftigheter. Det verkar ofta handla om missförstånd, att saker återberättas och säkert förstärks med tiden. Och det hjälper ju inte att han själv säkert bredde på, lät sig missförstås och gärna framhävde sig själv, även om han nog inte fabulerade så oförblommerat som ofta påstås.
Citera
2025-06-08, 06:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Du menar på att det finns en chans att Engström kan ha befunnit sig på brottsplatsen och inte vara säker på att det är Palme som blivit skjuten ?

Inte bara att han kanske är säker utan heller inte isåfall tar reda på om det verkligen var Palme när han väl befinner sig på brottsplatsen ?

Som GM har han dock betydligt mindre koll på om brottsplatsen har fått kännedom om identiteten och kanske därav är svävande till väktarna , pga att han inte vill röja att han visste det var Palme om ingen annan på brottsplatsen kände till det !

Det får iallafall mig att tänka på den detaljen inte behöver vara så obetydlig !

Det är ju uppenbart att det gick att befinna sig på mordplatsen utan att vara säker på offrets identitet. Tveksamhet inför en så oerhörd uppgift är heller inte märklig alls.

Vi kan i efterhand se och förstå detta.

Märkligt i allra högsta grad vore dock att någon minuter efter att ha impulsskjutit statsministern har närvaro att föreställa sig att det på platsen skulle kunna råda osäkerhet gällande offret. Det "man" tänker sig är att det blir uppenbart omgående.

Men om nu SE hade oanade förmågor även i detta avseende, så blir han väl tvungen att meddela blott att någon var skjuten på gatan. Det kanske inte hade kommit fram överhuvudtaget vem den skjutne var.
Citera
2025-06-08, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är ju uppenbart att det gick att befinna sig på mordplatsen utan att vara säker på offrets identitet. Tveksamhet inför en så oerhörd uppgift är heller inte märklig alls.

Märkligt i allra högsta grad vore dock att någon minuter efter att ha impulsskjutit statsministern har närvaro att föreställa sig att det på platsen skulle kunna råda osäkerhet gällande offret. Det "man" tänker sig är att det blir uppenbart omgående.

Men om nu SE hade oanade förmågor även i detta avseende, så blir han väl tvungen att meddela blott att någon var skjuten på gatan. Det kanske inte hade kommit fram överhuvudtaget vem den skjutne var.

Du måste missförstå med flit ?

Annars får jag dra det igen...

Menar vi att Hage och Delsborn och AB vet att det är Palme ?

Om svaret är ja på den frågan så är det inte för att dom gjort ett DNA test på Olof utan att dom fått info och att det sen spridit sig !

Jag påstår inte att alla som passerat brottsplatsen vid olika tidpunkter per automatik ska veta om att offret är Palme för det skiljer sig såklart stort om man har ett intresse för om man ens bryr sig vem som är offret !

Nu över till Engström som jobbar på samma gata och kommer ut vid skottögonblicket och är framme tidigt , han hjälper till vid livräddningen och pratar dessutom med offrets fru . Hjälper polisen med signalement och försöker dessutom springa ikapp !

Han får dessutom info av Hage om att det skulle röra sig om Palme som är offret och Engström som han troligen har en stark relation till eftersom han är 53år och dessutom hållt själv på med politik !

Alltså Palme är skjuten utanför Engströms arbete i samband med att han är på väg hem och att det just är Palme har ett mkt större nyhetsvärde för Engström än för dom övriga vittnen som befinner sig på brottsplatsen

Han ska dessutom "bara" gå till sitt arbete igen 50m och sitter eg på ett otroligt stort nyhetsvärde i vem som är offret och att han minsann varit på trottoaren när det hände !

Då menar du alltså att Engström skulle lite rycka på axlarna över det faktum att Hage just nämner att det är Palme ? Han har ju hela brottsplatsen med vittnen och polisen på plats som han kan fråga om det verkligen stämmer !

Han är alltså inte speciellt nyfiken eller intresserad av bekräfta detta 100% nyhetsstoff som han just fått info av , inte heller lägga ihop det med att Lisbeth troligen var rätt lik Lisbeth iallafall

Utan traska 50m och vara oviss om att en av världens kändaste människa blivit mördad utanför hans jobb !

Inte springa in på Skandia och skrika PALME ÄR MÖRDAD HÄR UTANFÖR !!

Den Engström som vi sen lär känna han kan ringa Rapport och låtsas springa fort och kontakta tidningar på morgonen och flytta fram Idre

Men på mordnatten då var det inte så viktigt alltså om det var Palme
Senast redigerad av Du-Hast 2025-06-08 kl. 06:58.
Citera
2025-06-08, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Som GM kan han dock inte veta om brottsplatsen vet att det är Palme och därav lämna mer en oviss antydan att det kan vara Palme det rör sig om !

Som GM så vet han ju inte om det snabbt kom en ambulans och tog med sig Olof och Lisbeth och då vore det ju märkligt om Engström visste det var Palme men ingen annan !

Uppgiften om att han fick info av Hage var ju inget han nämnde mordnatten utan kom långt senare !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in