2025-06-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ursäkta? Jag har lyckats på börsen eftersom jag har en förmåga att tänka långsiktigt och har en diversifierad portfölj. Du har däremot totalt misslyckat, två gånger dessutom.

För dig som inte kan ha pengarna på börsen utan att paniksälja så är fastigheter säkert en god investering. För oss andra, not so much.
Ja har berättat haft aktier som volvo cars, den fortsätter ner, skulle jag inte sålt vid 30 kr skulle jag nu haft ännu mindre kapital kvar , kursen är nu nere på 17,29kr. dvs jag skulle nästan halverat investeringen. har även haft storskogen vis 20kr, den gick ner till 5 kr, tacka gudarna jag sålde osv.

Helheten av aktier har gått ner, tror inte heller jag är ensam som förlorat pengar än att tjäna pengar, visst några aktier har gått bra, men totalen utgör minus.
Bostaden har däremot ökat i värde, jag tänkte byta till ett mindre hus, för lägenhetsmänniska är jag inte, trivs inte i lägenhet, men bott i hus hela mitt liv, ångrar att jag inte sålde bort alla aktier direkt, köpte huset som var ute för 3 milj, den hade renoverings behov, man har både rotbidrag osv för att fixa till, nu är samma hus uppe på 4,5 milj, dvs på 1,5 år. Jag skulle ha spöat hela aktiemarknaden.

Bostadsmarknaden är lättare på så sätt, aktiemarknaden är svårare o mer ett lotteri, även om man har en aktie som går upp kraftigt, man har ca 100k placerat det ger bara 20-30000kr i avkastning, nästa aktie faller däremot, man tappar 10k osv.

Enda sättet är att vänta tills alla kurvor står rätt för att placera på börsen, eller hoppas på Trump kör igång ett ordentligt handelskrig, få 2008 eller 2003 börsfall som kommer med jämna mellanrum, det är då man gör pengar på börsen, det är då man ska ha kapital o gå in med, inte ligga o guppa o hoppas på en pandemi dopad marknad igen, som du ser på många aktie toppar, att vi ska nå dessa nivåer igen på Nibe, Electrolux, Kinnevik osv är mest bara drömmar.
Citera
2025-06-08, 10:15
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Som sagt, börsen slår bostadsmarknaden flera procent per år i genomsnitt över tid. Att investera i en global indexfond är det bästa man kan göra just nu om man investerar på sikt. Du behöver inte göra aktieval, köp en indexfond bara.
Mina råd, som bygger på investeringar med mina egna pengar, mycket stora belopp sedan 1998 och villaägande sedan 1987, är de absolut motsatta. Bara framtiden kan utvisa vem som hade rätt.

Om något ser bra ut så är det alltid för bra för att vara sant. Om det vore så enkelt som du skriver att avkasta 8% per år så skulle alla över 50 år vara miljonärer. Sist jag tittade så var det inte särskilt sant.

Tips: alla som äger en global indexfond, alla är likadana på hela jorden så det spelar ingen roll vilken du har, har 64% av sitt kapital i USA, 40% i sju USA-aktier, 64% i USD. Både USD och USA-fonder har rasat enormt ca 20% bara sedan Trump kom igång i mars, i fredags föll Tesla 15%. Klicka på 3 år och se raset.
https://spara.swedbank.se/app/kurslista/fond/LU0236490636
Senast redigerad av Paris24 2025-06-08 kl. 10:21.
Citera
2025-06-08, 10:23
Medlem
Teoretiskt så är det bättre att investera - "för räntan är ju bara runt 3% och börsen ger 7-9%".

Dock så förutsäger ju detta att man sparar allt man annars skulle amorterat.

Ett ligga med hävstång tvingar dig också att ha lite kassaflöde.

Säg att du har ett bolån på 2 miljoner och räntan är på 3%.

Varje månad måste du alltså in med 5000 kr i ränta och amortera 3333 kr (2%) - totalt runt 8300 kr.
Citera
2025-06-08, 10:30
Medlem
Lillarapunzels avatar
Har du en hög belåningsgrad och därmed högre tvingande amortering, alternativt sitter med ett större lån och börjar närma dig pensionen, då är det absolut läge att amortera före att investera. Däremot om du är under säg 50, har max 50% belåningsgrad på ditt boende och inte några andra dyra konsumtionslån, är det faktiskt vettigare att investera pengarna. Är du osäker på börsen, så åtminstone i en bredare indexfond.
Citera
2025-06-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Teoretiskt så är det bättre att investera - "för räntan är ju bara runt 3% och börsen ger 7-9%".

Dock så förutsäger ju detta att man sparar allt man annars skulle amorterat.

Ett ligga med hävstång tvingar dig också att ha lite kassaflöde.

Säg att du har ett bolån på 2 miljoner och räntan är på 3%.

Varje månad måste du alltså in med 5000 kr i ränta och amortera 3333 kr (2%) - totalt runt 8300 kr.
Finns ingen som garanterar 7-9%

Vad dom flesta tittar på är åren 2020 till 2022, när marknaden var pandemidopad ,nästan alla aktier steg otroligt högt man tror dessa tider ännu existerar, vi fick klaner av fire människor, börsen, börsen, vi är börsgudar man kan inte förlora på börsen, prisa gudarna, här kommer återbäringen, vi kan sluta jobba bara leva på avkastningen.

Nu har en hel klan med fire människor försvunnit, man har inte dessa 4-8% i avkastning. många aktier har mer än halverats i värde, några så mycket som 50-60% o fortsätter ner.
Citera
2025-06-08, 10:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Tänk er följande.
Du har 100000 och kan välja mellan att investera dessa på börsen och att amortera på bolån.

Dina ränta på bolånet är 3,1% vilket är ganska högt sett till de 10 senaste åren i Sverige.

Om du amorterar sparar du altså 3100 kr i räntekostnader per år. Det betyder att det tar 32 år innan du fått tillbaka dina 100000 kr som du amorterade.

På börsen kan du räkna med en avkastning på ca 8% per år, och tiden det tar att tjäna tillbaka investeringen är 12,5 år. Detta varierar förstås beroende på om börsen går bra eller dåligt. De senaste åren har man kunnat se 10% per år i avkastning i genomsnitt och mer från vissa bolag.

När du har pengarna på börsen kan du välja att sälja när du vill. Det betyder dock inte att du får tillbaka hela beloppet om du säljer vid ett dåligt tillfälle, men du kan få loss kapital relativt enkelt.

Om du amorterar och sedan behöver kapital är ju då lösningen att be banken höja bolånet. Antar att det normalt inte är nåra problem givet att din ekonomi och inkomst är god, men har aldrig prövat.

Jag har varit väldigt pro amorteringar tidigare. Men jag har börjat inse att alla som är rika också har enorma skulder därför att de tar lån, investerar och satsar.

Men för mig har det blivit ett självändamål mål att ha låg skuldsättning och därför får jag också mindre pengar på hand att kunna agera med i marknaden.

Borde man amortera mindre, eller tillochmed låna mera?

Ligger man under 50% belåning på bostaden så man slipper amortera så är man ekonomiskt efterbliven om man använder miljonen till att amortera bolånet istället för att köpa stabila utdelande storbolagsaktier som kommer ge mer utdelning över tid än räntan på bolånet.

Se till exempel de pengar jag slängde en i Peab hösten 2023, de delade ut 6,5% av inköpspriset i år vilket är dubbelt så mycket som bolåneräntan ungefär. Dessutom är kursen upp runt 100% sedan jag köpte dem

Men jantesvenskarnas besatthet vid att vara skuldfria gör att de flesta här i tråden säkert förespråkar amortering före allt annat.

Det är ok att ha skulder så länge tillgångarna avkastar ner än röntekostnaderna för skulderna.
Citera
2025-06-08, 10:46
Medlem
Wyrdkins avatar
Man är inte garanterad 8% avkastning på börsen per år som du skriver.

Däremot är räntan garanterad attt den finns och ju mer du amorterar desto mindre betalar du ränta vilket gör att du går med garanterat sparbelopp(vill inte kalla det vinst)varje år genom mindre ränta.
Senast redigerad av Wyrdkin 2025-06-08 kl. 10:48.
Citera
2025-06-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Att amortera är inte samma sak som att investera. Att amortera är att betala det man är SKYLDIG. Jösses.

Jösses?

Lån till fastighet/boende ökar i värde samtidigt som du avbetalar!

Beroende på läget/geografin kan värdeökningen bli långt mer än börsens ”8%” o man både bor o lever bevänt o bra samtidigt som man slipper de regelbundna börskrascherna

Jösses!
Citera
2025-06-08, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ja har berättat haft aktier som volvo cars, den fortsätter ner, skulle jag inte sålt vid 30 kr skulle jag nu haft ännu mindre kapital kvar , kursen är nu nere på 17,29kr. dvs jag skulle nästan halverat investeringen. har även haft storskogen vis 20kr, den gick ner till 5 kr, tacka gudarna jag sålde osv.

Helheten av aktier har gått ner, tror inte heller jag är ensam som förlorat pengar än att tjäna pengar, visst några aktier har gått bra, men totalen utgör minus.
Bostaden har däremot ökat i värde, jag tänkte byta till ett mindre hus, för lägenhetsmänniska är jag inte, trivs inte i lägenhet, men bott i hus hela mitt liv, ångrar att jag inte sålde bort alla aktier direkt, köpte huset som var ute för 3 milj, den hade renoverings behov, man har både rotbidrag osv för att fixa till, nu är samma hus uppe på 4,5 milj, dvs på 1,5 år. Jag skulle ha spöat hela aktiemarknaden.

Bostadsmarknaden är lättare på så sätt, aktiemarknaden är svårare o mer ett lotteri, även om man har en aktie som går upp kraftigt, man har ca 100k placerat det ger bara 20-30000kr i avkastning, nästa aktie faller däremot, man tappar 10k osv.

Enda sättet är att vänta tills alla kurvor står rätt för att placera på börsen, eller hoppas på Trump kör igång ett ordentligt handelskrig, få 2008 eller 2003 börsfall som kommer med jämna mellanrum, det är då man gör pengar på börsen, det är då man ska ha kapital o gå in med, inte ligga o guppa o hoppas på en pandemi dopad marknad igen, som du ser på många aktie toppar, att vi ska nå dessa nivåer igen på Nibe, Electrolux, Kinnevik osv är mest bara drömmar.

Med pengarna på / i bostadsmarknaden sover man bättre o bor samtidigt bekvämt i sin belånade bostad!
Citera
2025-06-08, 10:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
OMX30 30 dec 2021 = 1037 Nu i fredags? 959 Den genomsnittlige placeraren har alltså inte ens fått tillbaka inflationen... Det är pga "sitt still i båten", "börsen alltid bäst på sikt" etc -mantran som lett fram till den extremt övervärderade börsen.

Nåväl. Realekonomisk dock bättre att låna - utnyttja ränteavdragen. Jag sitter på två obelånade fastigheter, egentligen idioti. Men sover gott.

Fast över tid så ger ju IMXS30 väsentligt bättre avkastning än räntan på ett bolån.

Och du kan inte bortse ifrån att det index du refererade till är exklusive utdelningar, räkna in utdelningarna så blir ju utfallet väsentligt böttre än det du anger.
Citera
2025-06-08, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Finns ingen som garanterar 7-9%

Vad dom flesta tittar på är åren 2020 till 2022, när marknaden var pandemidopad ,nästan alla aktier steg otroligt högt man tror dessa tider ännu existerar, vi fick klaner av fire människor, börsen, börsen, vi är börsgudar man kan inte förlora på börsen, prisa gudarna, här kommer återbäringen, vi kan sluta jobba bara leva på avkastningen.

Nu har en hel klan med fire människor försvunnit, man har inte dessa 4-8% i avkastning. många aktier har mer än halverats i värde, några så mycket som 50-60% o fortsätter ner.

Jag är fullt medveten om detta - jag bara skriver det som börs-ivrarna brukar påstå.

Sen är det väl mer än 2020 - 2022? Dessa år var det ju långt över 7-9%.

Tex OMX30 -

2010 - 970
2025 - 2521

Det är väl runt 7% per år i 15 år.
Citera
2025-06-08, 11:12
Medlem
"Men jag har börjat inse att alla som är rika också har enorma skulder därför att de tar lån, "

Svaret på detta är väl ändå att det är banken som blir rikast på lån, bara för att man tar lån, gör en inte rik, glöm inte att de lånade kapitalet är inte dina pengar.

Att ta risker med lånade pengar, är bara dumdristigt.
För att använda lånade pengar för investeringar, kräver minst 2 x eget kapital som säkerhet anser jag, dessutom måste man ha väldig bra koll på sin nvestering för att lyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in