Citat:
Ja har berättat haft aktier som volvo cars, den fortsätter ner, skulle jag inte sålt vid 30 kr skulle jag nu haft ännu mindre kapital kvar , kursen är nu nere på 17,29kr. dvs jag skulle nästan halverat investeringen. har även haft storskogen vis 20kr, den gick ner till 5 kr, tacka gudarna jag sålde osv.
Ursäkta? Jag har lyckats på börsen eftersom jag har en förmåga att tänka långsiktigt och har en diversifierad portfölj. Du har däremot totalt misslyckat, två gånger dessutom.
För dig som inte kan ha pengarna på börsen utan att paniksälja så är fastigheter säkert en god investering. För oss andra, not so much.
För dig som inte kan ha pengarna på börsen utan att paniksälja så är fastigheter säkert en god investering. För oss andra, not so much.
Helheten av aktier har gått ner, tror inte heller jag är ensam som förlorat pengar än att tjäna pengar, visst några aktier har gått bra, men totalen utgör minus.
Bostaden har däremot ökat i värde, jag tänkte byta till ett mindre hus, för lägenhetsmänniska är jag inte, trivs inte i lägenhet, men bott i hus hela mitt liv, ångrar att jag inte sålde bort alla aktier direkt, köpte huset som var ute för 3 milj, den hade renoverings behov, man har både rotbidrag osv för att fixa till, nu är samma hus uppe på 4,5 milj, dvs på 1,5 år. Jag skulle ha spöat hela aktiemarknaden.
Bostadsmarknaden är lättare på så sätt, aktiemarknaden är svårare o mer ett lotteri, även om man har en aktie som går upp kraftigt, man har ca 100k placerat det ger bara 20-30000kr i avkastning, nästa aktie faller däremot, man tappar 10k osv.
Enda sättet är att vänta tills alla kurvor står rätt för att placera på börsen, eller hoppas på Trump kör igång ett ordentligt handelskrig, få 2008 eller 2003 börsfall som kommer med jämna mellanrum, det är då man gör pengar på börsen, det är då man ska ha kapital o gå in med, inte ligga o guppa o hoppas på en pandemi dopad marknad igen, som du ser på många aktie toppar, att vi ska nå dessa nivåer igen på Nibe, Electrolux, Kinnevik osv är mest bara drömmar.