2025-06-08, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Med pengarna på / i bostadsmarknaden sover man bättre o bor samtidigt bekvämt i sin belånade bostad!
Varav du ska börja i tid, placera dig helst aldrig i en hyresrätt, även om du lyckas spara 2000-3000kr per månad hänger du ändå inte med brf/hus människan, dels man har ränteavdrag. en som äger sin bostad har en snedvriden marknad gentemot den som hyr, hävstänger blir för kraftiga i ägt boende, ex som nu man har 50% rotbidrag på värdeöknings åtgärder, låt säga du lejer bort badrum, renovering kostnad 160k efter rot 110k betalar du, men värdeökningen för du renoverat värderas till 250-350k.

Man har alltså en uppsjö av statliga subventioner via sitt bostads ägande som kan användas som hävstång ifall man spekulerar med bostaden.
Bara i min brf länga är det många par som spekulerar, även jag ville sälja nu, men av 54 st lägenheter är 9 st ute till försäljning, jag väljer att avvakta till nästa år.
Men samtliga har lagt ut flera hundra tusen över vad dom gav, 2 st har lyckas sälja för mer än 500k över vad dom gav för bara 2-3 år sedan, några vill vidare till hus, andra köper en annan brf.

Bostads spekulationer ser jag ökar kraftigt, samt många gör stora belopp, dels det är generationsskifte, en lägenhet som inte är renoverad, ser även jag har en mäklare som köpt nyss, renovering, under 2 månader kom hantverkare renovera upp, han berätta en vinst direkt på 200-400k ifall jag säljer den idag.

Dvs på enbart två månader.
Citera
2025-06-08, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
"Men jag har börjat inse att alla som är rika också har enorma skulder därför att de tar lån, "

Svaret på detta är väl ändå att det är banken som blir rikast på lån, bara för att man tar lån, gör en inte rik, glöm inte att de lånade kapitalet är inte dina pengar.

Att ta risker med lånade pengar, är bara dumdristigt.
För att använda lånade pengar för investeringar, kräver minst 2 x eget kapital som säkerhet anser jag, dessutom måste man ha väldig bra koll på sin nvestering för att lyckas.
Det är exakt det tänket som gör att fattiga förblir fattiga medans rika lär sina barn att investera med hävstång.
Citera
2025-06-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Varav du ska börja i tid, placera dig helst aldrig i en hyresrätt, även om du lyckas spara 2000-3000kr per månad hänger du ändå inte med brf/hus människan, dels man har ränteavdrag. en som äger sin bostad har en snedvriden marknad gentemot den som hyr, hävstänger blir för kraftiga i ägt boende, ex som nu man har 50% rotbidrag på värdeöknings åtgärder, låt säga du lejer bort badrum, renovering kostnad 160k efter rot 110k betalar du, men värdeökningen för du renoverat värderas till 250-350k.

Man har alltså en uppsjö av statliga subventioner via sitt bostads ägande som kan användas som hävstång ifall man spekulerar med bostaden.
Bara i min brf länga är det många par som spekulerar, även jag ville sälja nu, men av 54 st lägenheter är 9 st ute till försäljning, jag väljer att avvakta till nästa år.
Men samtliga har lagt ut flera hundra tusen över vad dom gav, 2 st har lyckas sälja för mer än 500k över vad dom gav för bara 2-3 år sedan, några vill vidare till hus, andra köper en annan brf.

Bostads spekulationer ser jag ökar kraftigt, samt många gör stora belopp, dels det är generationsskifte, en lägenhet som inte är renoverad, ser även jag har en mäklare som köpt nyss, renovering, under 2 månader kom hantverkare renovera upp, han berätta en vinst direkt på 200-400k ifall jag säljer den idag.

Dvs på enbart två månader.

Bostadsspekulation på det sätt som du beskriver är inte dagens verklighet utan hur det var mellan 1995-2020 ungefär. Det var de gyllene åren för att göra bostadskarriär vilket nästan alla som idag är 50-60 år eller äldre hade stor nytta av för att bygga upp sina miljonförmögenheter från några få hundratusen till mellan 2-10 miljoner enbart genom att äga sitt boende i ett tidigt stadium.

Man vet aldrig hur bostadsmarknaden ser ut framöver, men just nu är det ganska svårsålt och bostadsobjekten ligger ute länge. Det är inte någon källa till snabba pengar såsom du beskriver ovan.

Detta kan givetvis förändras när socialdemokraterna återigen är regeringsmakten och öppnar upp Sverige igen för en ohämmad massinvandring, då blir det ganska snabbt bostadsbrist och priserna på bostäder kan skjuta i höjden med kanske 50% på några få år.
Citera
2025-06-08, 11:23
Medlem
Bbobis avatar
Så länge du inte är så högt belånad att du av egen säkerhet bör amortera av lånet spelar det väl ingen större roll.

Lånet minskar i värde varje år oavsett om du amorterar eller inte tack vare inflationen.
Citera
2025-06-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Tänk er följande.
Du har 100000 och kan välja mellan att investera dessa på börsen och att amortera på bolån.

Dina ränta på bolånet är 3,1% vilket är ganska högt sett till de 10 senaste åren i Sverige.

Om du amorterar sparar du altså 3100 kr i räntekostnader per år. Det betyder att det tar 32 år innan du fått tillbaka dina 100000 kr som du amorterade.

På börsen kan du räkna med en avkastning på ca 8% per år, och tiden det tar att tjäna tillbaka investeringen är 12,5 år. Detta varierar förstås beroende på om börsen går bra eller dåligt. De senaste åren har man kunnat se 10% per år i avkastning i genomsnitt och mer från vissa bolag.

När du har pengarna på börsen kan du välja att sälja när du vill. Det betyder dock inte att du får tillbaka hela beloppet om du säljer vid ett dåligt tillfälle, men du kan få loss kapital relativt enkelt.

Om du amorterar och sedan behöver kapital är ju då lösningen att be banken höja bolånet. Antar att det normalt inte är nåra problem givet att din ekonomi och inkomst är god, men har aldrig prövat.

Jag har varit väldigt pro amorteringar tidigare. Men jag har börjat inse att alla som är rika också har enorma skulder därför att de tar lån, investerar och satsar.

Men för mig har det blivit ett självändamål mål att ha låg skuldsättning och därför får jag också mindre pengar på hand att kunna agera med i marknaden.

Borde man amortera mindre, eller tillochmed låna mera?

Tycker du gör ett fel som generaliserar "börsen" - Det beror ju helt på vilken aktie du väljer att studera. Aktier kan gå upp hundra procent på några timmar - och naturligvis även sjunka lika fort. Finns ju dessutom många olika börser. Och olika andra marknader. Satsar du fel kan du förlora. Så det är ju inte så att alla börser alltid går upp - över lag.
Till ex. hade jag aktier i ett bolag, - och en dag när jag tittade in i listan - så fanns de inte längre. Bolaget hade upphört - och mina aktier försvunnit.
Citera
2025-06-08, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Bostadsspekulation på det sätt som du beskriver är inte dagens verklighet utan hur det var mellan 1995-2020 ungefär. Det var de gyllene åren för att göra bostadskarriär vilket nästan alla som idag är 50-60 år eller äldre hade stor nytta av för att bygga upp sina miljonförmögenheter från några få hundratusen till mellan 2-10 miljoner enbart genom att äga sitt boende i ett tidigt stadium.

Man vet aldrig hur bostadsmarknaden ser ut framöver, men just nu är det ganska svårsålt och bostadsobjekten ligger ute länge. Det är inte någon källa till snabba pengar såsom du beskriver ovan.

Detta kan givetvis förändras när socialdemokraterna återigen är regeringsmakten och öppnar upp Sverige igen för en ohämmad massinvandring, då blir det ganska snabbt bostadsbrist och priserna på bostäder kan skjuta i höjden med kanske 50% på några få år.
Har varit ordförande fram till nyligen.

Har sett alla kontrakt på köp o sälj, vad folk lånar o vad man betalar o vad man gjort.

Kan lugnt berätta samtliga har gjort vinst, dels för generations skifte, man köper en orenoverad, dom väljer o bo i sin befintliga bostad till den nya är renoverad, med rotbidrag utgör det en stor vinst.
Många som säljer är mellan 28 till 34, man söker hus eller bygger hus, kapital har man fått via lägenheten stigit i värde.

Har även fått sitta o bråka varje jävla månad att juridiska personer vill köpa en lägenhet, fått plock upp paragrafer o styrelsebeslut för att bevisa en juridisk person får inte köpa här, ändå fortsätter frågorna o bråken o hagla in, gång på gång o på gång, det tar aldrig slut.

Anledning man vill köpa med företag är just spekulation, och uppsjö av dessa som vill köpa tar aldrig slut, man gör uppenbart härliga vinster.
Citera
2025-06-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har varit ordförande fram till nyligen.

Har sett alla kontrakt på köp o sälj, vad folk lånar o vad man betalar o vad man gjort.

Kan lugnt berätta samtliga har gjort vinst, dels för generations skifte, man köper en orenoverad, dom väljer o bo i sin befintliga bostad till den nya är renoverad, med rotbidrag utgör det en stor vinst.
Många som säljer är mellan 28 till 34, man söker hus eller bygger hus, kapital har man fått via lägenheten stigit i värde.

Har även fått sitta o bråka varje jävla månad att juridiska personer vill köpa en lägenhet, fått plock upp paragrafer o styrelsebeslut för att bevisa en juridisk person får inte köpa här, ändå fortsätter frågorna o bråken o hagla in, gång på gång o på gång, det tar aldrig slut.

Anledning man vill köpa med företag är just spekulation, och uppsjö av dessa som vill köpa tar aldrig slut, man gör uppenbart härliga vinster.

Ok, den biten kan jag förstå. Att man köper en orenoverad bostad till underpris, lägger sedan pengar och arbete på att renovera den och då får en god marginal att sälja en attraktiv bostad till ett högt pris. Det är ett sätt att tjäna pengar på som jag också ägnat mig åt.

Man kan bli förvånad över hur lite renovering som behövs för att en köpare ska gå från att tveka köpa för 1,5 miljon till att glatt och villigt betala 3 miljoner för bostaden.
Citera
2025-06-08, 11:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det är exakt det tänket som gör att fattiga förblir fattiga medans rika lär sina barn att investera med hävstång.

Ja den förvirrade uppfattningen att man inte kan bli rik om man inte är skuldfri sitter djupt i den svenska folksjälen.

De flesta miljardärer har skuldsättning.
Citera
2025-06-08, 11:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ok, den biten kan jag förstå. Att man köper en orenoverad bostad till underpris, lägger sedan pengar och arbete på att renovera den och då får en god marginal att sälja en attraktiv bostad till ett högt pris. Det är ett sätt att tjäna pengar på som jag också ägnat mig åt.

Man kan bli förvånad över hur lite renovering som behövs för att en köpare ska gå från att tveka köpa för 1,5 miljon till att glatt och villigt betala 3 miljoner för bostaden.

När det är hett på bostadsmarknaden så behöver man inte ens renovera, bara att köpa - hålla - sälja och tjäna pengar.
Citera
2025-06-08, 11:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
förstår du inte att när du har en BR betalar du bankernas miljardvinster och vinsten för företagen som underhåller och renoverar byggnaden

Och när man bor i hyresrätt så betalar man av hyresbolagets lån och betalar deras vinster på det utan att man får något själv för det.
Tycker du det är bättre?
Citera
2025-06-08, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja den förvirrade uppfattningen att man inte kan bli rik om man inte är skuldfri sitter djupt i den svenska folksjälen.

De flesta miljardärer har skuldsättning.

Jag tror att det handlar om hur ekonomin ser ut totalt sett, annars skulle precis alla vara miljardärer och fått låna miljarder kr.

Man måste alltid ha en förmåga att kunna hantera lånen och då inte enbart att betala räntorna utan även amorteringar och räntehöjningar och förmåga att kunna ta nya lån och lösa ut dåliga lån och så vidare. Där måste finnas inkomstkällor som gör att de som lånar ut pengarna ser att betalningsförmågan finns.

Många som tar på sig för stora lån sitter sedan fast i att de kan inte ta ett till lån, de kan inte snabbt betala av lånet de har de är liksom inte flexibla och har kontroll över sin ekonomi. De sitter med en bostad som kostar en stor del av inkomsten, sparar bara marginellt och resten går till vardagliga utgifter inkl räntor och amorteringar.

Det funkar, men öppnar inte upp fältet för att t.ex pytsa runt såpass stora summor på investeringar att det är värt tiden det tar att lägga ner på det. Så de allra flesta månadssparar litegranna och ser sina pengar vara säkrade mot inflationen och kanske lite till. Men sparandet varje månad genom hela livet gör att en förmögenhet byggs upp genom årtiondena och de kan sedan känna sig rikare på äldre dar än de flesta andra som är yngre.
Citera
2025-06-08, 11:48
Medlem
Citat:

Vad jag ser är att föreningen är välskött, vi har låga lån 10 milj på 54st lägenheter o 3 st lokaler, ligger centralt, utgör att likviditet är mycket god o inga avgiftshöjningar behövs, snarare att vi ev sänker. många större renoveringar är gjorda, dels för vi amorterat hyfsat, låna enbart upp det vi amorterat ner, gör underhållsplan ut efter hur vi amorterar, på så sätt kommer inte lån o öka framöver.

Många har bott länge i sin lägenhet, även om den inte är renoverad gör dom en fin vinst,
Tar man statistik för att förklara hur bostadsmarknaden ser ut o varför det är lönt o köpa o renovera.

Sju av tio äldre, eller 71 procent, äger sitt boende. Bland dem som äger sitt boende bor 69 procent i villa och 31 procent i bostadsrätt. Andelen ägare varierar dock mellan olika län; i Dalarna äger exempelvis 78 procent av seniorerna sitt boende, medan Örebro län har lägst andel ägare, 66 procen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in