Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Så du menar att den övre kurvaturen på till exempel den här bilden i teorin skulle kunna vara kanten på en platt jord?
https://issnationallab.org/wp-content/uploads/2024/09/WinEarth-ISS-over-Italy-Tiny.jpg
Fast det matchar ju inte den synliga geografin på bilden. Italien (som syns nere till vänster) är för stort för att hela jordens landmassa skulle få plats på den skivan.
Detta blir ju extra övertydligt om man zoomar ut och ser hela jorden:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/03/187_1003703_africa_dxm.png?w=1041
Om nu jorden var platt, vad är foliehattsförklaringen på att Nord- och Sydamerika inte syns på ovanstående bild?
Om du befinner dig på ISS, eller ett högt berg, eller står på jordens yta så är geometrin densamma: horisonten får samma form om jorden är en sfär eller en plan cirkulär skiva med dig i mitten. Tänk dig en trubbig kon där horisonen är randen på konen och ditt öga befinner sig i spetsen. En platt cirkulär jord är då den tänkta ytan i konens bas med randen som omkrets, och en sfärisk jord buktar upp inuti konen. Uppenbart är horisonten densamma sedd från konens spets (men höjden över sfär eller plan är förstås helt olika!). Det slutliga beviset för att detta är fallet är den utzoomade bilden du länkade till:
på avstånd kan man inte direkt avgöra om ett föremål är en sfär eller plan cirkulär skiva. Då är det ju inte så konstigt att det inte går om man förflyttar sig närmare längs en rät linje (symmetriaxeln om det faktiskt är en plan cirkulär skiva!).
I fallet med ISS-fotot du visar är krökningen i bilden inte direkt kopplad till jordens form, vilket inses om man tänker sig att kameran skulle roteras 90 grader vänster eller höger. Jordens form på bilderna skulle bli densamma, men dessa olika krökta former är oförenliga med en (rotationsinvariant) sfärisk jord. Jag hävdar att alla dessa foton som tas som bevis är faktoider: de tas som bevis för något de faktiskt inte bevisar. Hur pass ”krökt” horisonten ser ut att vara beror såvitt jag förstår på avbildningen från sfärisk geometri till ett plan, dvs vilket linssystem som kameran har.
En sak att komma ihåg är att ISS befinner sig väldigt nära jordytan, ca 40 mil. Horisonten ligger då ca 20 grader under ”horisontalplanet” på ISS, i alla riktningar. Det innebär att konen jag beskriver ovan får en vinkel på ca 140 grader (180-20-20 grader).
Se
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Det gör att det är helt omöjligt för ögat att se hela jordens form om man skulle titta rakt nedåt; man skulle behöva en galen vidvinkel för att få med hela horisonten.
Men som du påpekar visar fotot ändå att jorden inte är platt eftersom stora delar av jorden inte syns. Ett annat bevis är att horisontens synbara form är lika i alla riktningar, vilket inte skulle stämma i allmänhet för en cirkulär skiva eftersom man rimligen inte alltid beginner sig över dess centrum. Jag vet inte om FE-troende har en förklaring till detta, eller om de tar genvägen och hävdar att alla dessa bilder är fake.