Första delen..
Simon Häggström, 43, en av Sveriges mest profilerade poliser, blir fotograferad på Kungsholmen. I snart 18 år har han arbetat med inriktning på prostitution och människohandel.
Nyligen tog han en man på bar gärning under ett sexköp i en lägenhet på Östermalm. Mannen hade sitt eget barn med i bostaden, där det också fanns droger.
En kvinna med barnvagn passerar Simon Häggström på trottoaren, men stannar upp.
– Tack för dina insatser, det du gör är viktigt, säger hon.
Simon ler och tackar. Men på plats på ett fik värjer han sig för berömmet han får – ofta.
– Snarare är det ett bevis på att män överlag – även de goda männen – är för tysta om de här frågorna.
I sin nya bok ”Mörkerspår” skildrar han rakt och öppet sitt yrkesliv, allt det som fått honom att gå i terapi i 17 års tid. Misären. De som utnyttjar den.
– Jag hade aldrig klarat av mitt jobb om jag inte hade bearbetat det i terapi. Förut skämdes jag för det. Jag jobbar på Norrmalmspolisen, som ska vara de tuffaste av de tuffa. Men så tänker jag inte längre.
Ett av de mest brutala inslagen i boken är skildringen av övergreppen på Stockholms porrbiografer. Särskilt en – där ”alla är välkomna”. Blue vision. Därmed sticker den ”sexpositiva” klubben ut, då även ensamma kvinnor tas emot – inte bara män som har sex med män.
– När man först kommer in på Blue vision ser det ut som vilken porrbutik som helst som säljer sexleksaker. Men bakom kassan kan man betala entréavgift och komma in på biografutrymmet. Men ordet biograf är missvisande, det är ett utrymme med runkbås, men också en mörk labyrint med ”knullrum”, för att tala klarspråk, plastklädda madrasser och sexgungor. Det är ett enda stort mörker där inne, säger han.
I sin nya bok slår polisen Simon Häggström larm om porrbiografen i Stockholm som vräkts – men ändå får fortsätta.
Där sker gangbangs. Avsnittet om klubben var så grovt att förlaget först inte ville publicera det.
– När vi har kontrollerat män som varit där har vi hittat dömda våldtäktsmän, dömda pedofiler, dömda mördare, säger han.
Simon Häggström, 43, en av Sveriges mest profilerade poliser, blir fotograferad på Kungsholmen. I snart 18 år har han arbetat med inriktning på prostitution och människohandel.
Nyligen tog han en man på bar gärning under ett sexköp i en lägenhet på Östermalm. Mannen hade sitt eget barn med i bostaden, där det också fanns droger.
En kvinna med barnvagn passerar Simon Häggström på trottoaren, men stannar upp.
– Tack för dina insatser, det du gör är viktigt, säger hon.
Simon ler och tackar. Men på plats på ett fik värjer han sig för berömmet han får – ofta.
– Snarare är det ett bevis på att män överlag – även de goda männen – är för tysta om de här frågorna.
”Ser ut som vilken porrbutik som helst”
I sin nya bok ”Mörkerspår” skildrar han rakt och öppet sitt yrkesliv, allt det som fått honom att gå i terapi i 17 års tid. Misären. De som utnyttjar den.
– Jag hade aldrig klarat av mitt jobb om jag inte hade bearbetat det i terapi. Förut skämdes jag för det. Jag jobbar på Norrmalmspolisen, som ska vara de tuffaste av de tuffa. Men så tänker jag inte längre.Ett av de mest brutala inslagen i boken är skildringen av övergreppen på Stockholms porrbiografer. Särskilt en – där ”alla är välkomna”. Blue vision. Därmed sticker den ”sexpositiva” klubben ut, då även ensamma kvinnor tas emot – inte bara män som har sex med män.
– När man först kommer in på Blue vision ser det ut som vilken porrbutik som helst som säljer sexleksaker. Men bakom kassan kan man betala entréavgift och komma in på biografutrymmet. Men ordet biograf är missvisande, det är ett utrymme med runkbås, men också en mörk labyrint med ”knullrum”, för att tala klarspråk, plastklädda madrasser och sexgungor. Det är ett enda stort mörker där inne, säger han.
I boken skildrar Simon Häggström mötet med en kvinna med en intellektuell funktionsnedsättning inne på Blue vision. Han försöker få med sig henne ut, men misslyckas. Hon uppger att hon är där med samtycke, att inga pengar är inblandade.
I boken skildrar Simon Häggström mötet med en kvinna med en intellektuell funktionsnedsättning inne på Blue vision. Han försöker få med sig henne ut, men misslyckas. Hon uppger att hon är där med samtycke, att inga pengar är inblandade.
Foto: Lotte Fernvall
– Det finns också ett privat eventrum som gäster kan hyra.
Kvinnorna som far illa
Entréavgiften är 150 kronor, att hyra eventrummet kostar minimum tio entréavgifter på vardagar, 2 000 på helger, anges på hemsidan. De tre timmarna inkluderar ”återställande av lokalen”.
Simon Häggström slår fast att det givetvis är människor som har sex med samtycke inne på området – men att framför allt tre grupper av kvinnor far illa där:
Kvinnor som säljer sex, och hamnar i situationer de inte kan kontrollera.
Kvinnor som lider av psykisk ohälsa, med sexuellt självskadebeteende (kan gälla i samtliga exempel).
Kvinnor som är i destruktiva relationer, kontrollerade av sina män. Det fenomenet får allt större uppmärksamhet.
I en välbevakad rättegång i USA anklagas musikmogulen Sean ”Diddy” Combs bland annat för att ha tvingat sin dåvarande partner att ställa upp på kränkande sexakter med för henne främmande män. Under rättegången skildras hur de bland annat urinerade i hennes mun, och hur hon tog droger för att stå ut.
När Simon Häggström ville inkludera ett foruminlägg från en man som ”lånat ut sin flickvän” på Blue vision i boken blev det protester på förlaget. Inlägget beskriver hur en kvinna placeras på en galonmatta, och på 1,5 timme har sex med 24 män. ”Så fort en var färdig med henne och klev av, var nästa där och besteg henne” och hon ”skrek som ett riktigt litet luder”.
– Min förläggare tyckte att det var alldeles för grovt.
Blue vision har tidigare straffats med vite av Arbetsmiljöverket, eftersom personalen arbetade natt utan tillstånd. Journalisten Maria Svelands P1-dokumentär ”Porrbiografen” lyfte fram betydligt värre scenarion. Flera kvinnor vittnar om farliga och traumatiska upplevelser på klubben.
”Johanna” berättar i dokumentären att hon sålt sex på Blue vision. Hon beskriver ett tillfälle när hon blir fastbunden i en gynstol och mannen hon har sex med bjuder in fler. Hon kan inte säga nej – ”de har sina könsorgan i min mun”. När ”Johanna” polisanmäler händelsen genomförs förhör och brottsplatsundersökning, men ärendet läggs ner.
Simon Häggström betonar att det är mycket svårt att utreda sexualbrott på porrbiografen, när målsägarna ofta inte vet vilka eller hur många förövarna var, i den mörka, kaotiska situationen. Det är mycket svårt att spårsäkra exempelvis sperma.
– Kvinnorna som hamnar på det här stället är socialt utsatta. Och när det är tjugo män i ett rum med en ensam kvinna… i synnerhet det här klientelet. När vi har kontrollerat män som varit där har vi hittat dömda våldtäktsmän, dömda pedofiler, dömda mördare. Användningen av droger är omfattande och vi har även tagit personal som varit narkotikapåverkad, säger Simon Häggström.
– Jag säger till mina kvinnliga poliskollegor att de får inte gå själva där inne. Det är en av få platser i Sverige där kvinnor inte kan röra sig ensamma, det är farligt. I sin nya bok slår polisen Simon Häggström larm om porrbiografen i Stockholm som vräkts – men ändå får fortsätta.
Där sker gangbangs. Avsnittet om klubben var så grovt att förlaget först inte ville publicera det.
– När vi har kontrollerat män som varit där har vi hittat dömda våldtäktsmän, dömda pedofiler, dömda mördare, säger han.
”Ser ut som vilken porrbutik som helst”
– Jag hade aldrig klarat av mitt jobb om jag inte hade bearbetat det i terapi. Förut skämdes jag för det. Jag jobbar på Norrmalmspolisen, som ska vara de tuffaste av de tuffa. Men så tänker jag inte längre.
Ett av de mest brutala inslagen i boken är skildringen av övergreppen på Stockholms porrbiografer. Särskilt en – där ”alla är välkomna”. Blue vision. Därmed sticker den ”sexpositiva” klubben ut, då även ensamma kvinnor tas emot – inte bara män som har sex med män.
– När man först kommer in på Blue vision ser det ut som vilken porrbutik som helst som säljer sexleksaker. Men bakom kassan kan man betala entréavgift och komma in på biografutrymmet. Men ordet biograf är missvisande, det är ett utrymme med runkbås, men också en mörk labyrint med ”knullrum”, för att tala klarspråk, plastklädda madrasser och sexgungor. Det är ett enda stNär Simon Häggström ville inkludera ett foruminlägg från en man som ”lånat ut sin flickvän” på Blue vision i boken blev det protester på förlaget. Inlägget beskriver hur en kvinna placeras på en galonmatta, och på 1,5 timme har sex med 24 män. ”Så fort en var färdig med henne och klev av, var nästa där och besteg henne” och hon ”skrek som ett riktigt litet luder”.
– Min förläggare tyckte att det var alldeles för grovt.
Blue vision har tidigare straffats med vite av Arbetsmiljöverket, eftersom personalen arbetade natt utan tillstånd. Journalisten Maria Svelands P1-dokumentär ”Porrbiografen” lyfte fram betydligt värre scenarion. Flera kvinnor vittnar om farliga och traumatiska upplevelser på klubben.
”Johanna” berättar i dokumentären att hon sålt sex på Blue vision. Hon beskriver ett tillfälle när hon blir fastbunden i en gynstol och mannen hon har sex med bjuder in fler. Hon kan inte säga nej – ”de har sina könsorgan i min mun”. När ”Johanna” polisanmäler händelsen genomförs förhör och brottsplatsundersökning, men ärendet läggs ner.
Simon Häggström betonar att det är mycket svårt att utreda sexualbrott på porrbiografen, när målsägarna ofta inte vet vilka eller hur många förövarna var, i den mörka, kaotiska situationen. Det är mycket svårt att spårsäkra exempelvis sperma.