Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Det är lite synd att inte fler bland vanligt folk passade på eller passar på att skaffa sig en betydande position medan det fortfarande var respektive är möjligt för en vanlig Svensson.
Men det ligger väl i sakens natur? Det är ingen slump, antar jag, att vissa människor är fattiga och andra är rika och att vissa ägnar sig åt bitcoinkritik medan andra samlar på sig så mycket bitcoin de kan.
Det är ingen slump utan givetvis handlar det om hur stor risk man är benägen att ta med en större mängd pengar. Poängen är väl att de som fortfarande har ganska stora mängder bitcoins var helt okej med att priset rasade kraftigt vid flera tillfällen eftersom de hade mycket kapital överhuvudtaget.
Sedan får man nog säga att flera av de som var väldigt tidiga och köpte på sig mängder med bitcoins och lyckats behålla dem genom åren är ganska få, vilket ger just den sneda fördelningen. De har belånat sina bitcoins istället för att sälja dem. Lån som de sedan då förmodligen kunnat förvalta och göra vinst på så att de lånen är under kontroll även utan bitcoins.
Man hörde många historier för tiotalet år sedan om bitcoinsmiljonärer som väldigt snabbt blev miljonärer och då givetvis rusade och började leva lyxliv eller att spekulera på högrisknivå. Många av de försvann sedan av naturliga skäl eftersom de förmodligen gått på någon av de rejäla smällar som skett under åren vad gäller bitcoins värdeförändringar.
Jag tror jag tidigare i denna tråd skrev ett inlägg om hur fördelningen av bitcoin var och det var mycket tydligt att stora mängder bitcoins ägs av ett ganska fåtal personer/företag.
Det fanns även någon undersökning om hur flertalet av de vanliga människorna har gått med förlust på bitcoins, dvs faktiskt inte tjänat något på att spekulera i bitcoins. Orsaken ligger återigen att många köper försent när det är dyrt och säljer sedan försent när prisraset kommer.