2025-06-06, 14:53
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det är väl det som SD gör i nuläget med högerpartierna? Klart större än L och KD tillsammans men får ändå inte komma in i finrummet.
Det är inte omöjligt att det hade varit lättare för SD att vara stödparti till S. Båda är socialkonservativa i grunden och de hade inte varit tvungna att gå med på lika mycket marknadsliberala förslag.
Ja jo det får jag nog hålla med dig om.
Citera
2025-06-06, 14:55
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
S behöver inte några moderater. Siffror talar för att S, V och MP får egen majoritet nästa val, medans M och SD går back samtligt som KD och L rasar ur.

Du är alltså en betongsosse - får jag fråga herrn vad du anser om det Sverige som S och M skapat sedan 80-talet, då Sverige fortfarande var ett välfungerande och tryggt land? Är du stolt då du röstat för detta Sverige som vi ser idag?

Det kvittar om S och SD skulle samregera då det blir samma soppa ändå, samt att det är försent för Sverige, så länge ingen vågar ta tag i de verkliga problemen och skicka tillbaka araber och naggers från där de kom ifrån...
Citera
2025-06-06, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poipy
Jag lutar åt vänster i många frågor, inte minst när det gäller välfärd och social trygghet, men jag delar samtidigt vissa av SD:s synpunkter, särskilt när det gäller en reglerad och ordnad invandringspolitik. Det handlar inte om rasism eller exkludering – jag vill bygga ett starkt folkhem för alla medborgare, oavsett bakgrund. Det är frustrerande att bli kallad rasist bara för att man vill prata ärligt om invandring och hur vi ska klara integrationen och stötta dem som redan är här.

Det är fullt möjligt att förena en vänsterideologi med krav på en fungerande, reglerad invandringspolitik. Det betyder inte att man är främlingsfientlig, utan att jag vill se en politik som tar ansvar för samhällets alla delar. Många väljare både S och SD som känner sig åsidosatta och trötta på att bli kallade rasister när de bara vill diskutera verkligheten. Du nämner att SD ofta är en toppstyrd organisation som framställer sig som ”realister” men förnekar rasism. Jag håller med om att det finns problem där, men det är också viktigt att förstå varför människor dras till deras budskap många S och SD väljare känner sig inte hörda. Jag själv vill ha ordning och trygghet.

Jag ser också att S historiskt har varit det parti som byggt upp Sverige och har haft möjlighet att sänka invandringen när det krävdes, men i dagens politiska verklighet är de beroende av flera andra partier och kan inte driva lika strikt politik som jag i alla fall vill se. Därför funderar jag ibland på hur en pragmatisk lösning skulle kunna se ut, även om det kan vara kontroversiellt som sagt S och SD regering. Slutligen vill jag poängtera att jag inte vill ha en polariserad debatt där vi kastar etiketter, utan en öppen och respektfull dialog. Det är först då vi kan förstå varandra bättre och hitta lösningar som fungerar för hela Sverige som sagt syftet med min första fråga.
Det här besvarar din TS fråga, genom att beskriva skillnader mellan sossar och höger-extremt tänk, och dom väldans stora svårigheterna för sådana att samarbeta på sikt. Sossarna är väldigt mycket för samarbete, med nyktra samarbetspartners. Sverigedemokraterna är rent ut sagt emot samarbete, med någon. Alla politiska åsikter i Sverige är fel, utom deras egna.

I ditt inlägg ovan tillade du även att du vill ha pragmatism i politiken samt ”ordning och trygghet” också, vilket är ett ledande begrepp inom extrema höger. ”Lag och ordning” är orden dom oftast använder för att hänvisa till samma sak.

Jag menar inte att kasta etiketter, utan att klargöra varför din frågeställning hamnar på sniskan; de flesta Sverigedemokrater anser dom lutar till vänster också, det gjorde Hitler med. Det gör det inte till sant. Man är inte vad man säger sig vara eller tror sig vara.

Sveriges invandringspolitik är reglerad, fungerande, och ordnad i internationellt perspektiv. Vi kan däremot inte reglera hur många som söker sig hit. 1969 hade vi ca 95000, medan 2024 hade vi ca 94000, och hur många som söker sig hit skiftar brant, mycket pga omvärldsfaktorer.

Det är sant att sossarna inte driver en ’strikt’ politik. Dom gör vad som är möjligt under rådande omständighete. Det inkluderar konsekvenstänk och hänsyn för att sossarnas relativa vänster-politik är bara 1 politisk röst i samhället som bara representerar den politiska färg dom står för. Sossarna vore ibland dom första som skulle arbeta oförtröttligt med att se till att högerns röster måste höras i samhället, gröna, religiösa, blodröda, även vissa brunblodiga osv så att alla sidor kommer till tals. Så ser de flesta partier på saken. Utom SD. Det tänk som upprätthålls av SDs partiledning är att alla andra politiska åsikter hotar landets överlevnad.

Att SD har- och alltid har haft extrema problem internt, det är likvärdigt med en privatperson som lever- och alltid levt en väldigt stökig oregerlig tillvaro. Det är vittnesmål för- och resultat av vad SD är i sin kärna. Att tro att samarbete med en sån person ska leda till något annat än att denna persons tidigare fungerande och levnadssätt implementeras i processen, det är naivt. Det har vi redan sett, när SD kom in i Riksdagen. Blev ungdomsgård för problembarn direkt i stora delar av Riksdagen.

Alla partier är beroende av alla andra partier i olika grad och mått. Men det vill inte SD tillstå. SD är extrema om att vilja ha en odemokratisk och autonom utopisk politik i revolutionär anda som drivs av populism där man inte bryr sig om konsekvenserna. Bara det, är en fundamental ideologisk skillnad mellan S och SD.

Möjligheterna till samarbete, måste bestå i likartade känsla och förstånd för process, syfte och mål. Målsättningen man ser, bär i sig väldigt ofta budskapet för vilken process man anser är rätt, eller behövs. Säger någon "Muslimer ska ut, nu direkt", då förstår man direkt vilken känsla för process som denne har, och kommer tillämpa i politiska samarbeten. Skillnaderna mellan SD och andra partier i det här avseendet är så stora att det skulle bli cirkus. SD bryr sig ju knappt om att se till att få sin egna politik införlivad. Vad kan dom göras gör S?

Ville man reglera invandringspolitiken ännu snävare än den vi redan har, och anser att medborgare i Sverige lider under ett politiskt etablissemang som folket själva inte har tillgång till (vilket är kapital-fel, Åkesson själv blev ju topp-politiker ifrån att ha varit ett problembarn), och säger att man är för en bättre integration, genom att vilja minska närvaron av de som vill integreras, och genomföra detta via samarbete med de som inte vill mycket mer än upprätthålla den primära rasistiska ådra dom kommer ur, då måste man förstå hur detta kan uppfattas och låter.
Senast redigerad av Robbinist 2025-06-06 kl. 15:11.
Citera
2025-06-06, 15:13
Medlem
Citat:
Jag lutar åt vänster och undrar om det finns fler som delar min åsikt att Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna borde samarbeta. Jag gillar SD:s invandringspolitik, men samtidigt vill jag bygga upp ett starkt folkhem för alla svenska medborgare – oavsett bakgrund. Jag är så trött på att folk ropar 'rasism' så fort man uttrycker en vilja att ha en reglerad invandringspolitik.

Vi som är medborgare har rätt att vara med och bestämma vilka som ska kunna få uppehållstillstånd eller bli naturaliserade som svenska medborgare. Många människor i dagens Sverige har det väldigt svårt och förtjänar att hamna i fokus för den politiska agendan, så att deras livsvillkor kan förbättras.

Jag vill gärna höra vad både SD:are och S-väljare tycker om mina tankar. Jag är inte rasist.

SD är i grunden ett nazistiskt parti. Bildat va nazister och rasister i en lägenhet i Stockholm 6 februari 1988. Anledningen till mötet var att ett antal män ville diskutera de problem och det missnöje man såg med de nazistiska och rasistiska organisationer de var medlemmar i.

Resultatet blev att de bildade ett nytt nazistiskt parti som skulle få en mer "rumsren" framtoning och därmed locka fler väljare.

SD har försökt skriva en vitbok som skulle visa att man tagit avstånd från sina nazistiska rötter. Forskaren Tony Gustafsson fick uppdraget och fritt tillträde till SD´s arkiv. Första delen av denna "Vitbok" kom 15 Juli 2022. Den andra delen skulle komma hösten 2023. Den lär va klar och lämnad till partistyrelsen - som tydligen valt att inte publicera den.

En gris är ändå en gris - oavsett hur mycket man tvättar den - som Hultqvist sa.

Det finns ingen anledning för något parti att samarbeta eller ens ta i SD med tång.

Att vår nuvarande statsminister "FifflarUlf" gör det, är för att han så hett eftertraktade titeln "statsminister"

Det smygnazistiska enfrågepartiet SD, borde förpassas till historiens skräphög.
Citera
2025-06-06, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist

1969 hade vi ca 95000.
Du menar 9.500?
Citera
2025-06-06, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det är väl det som SD gör i nuläget med högerpartierna? Klart större än L och KD tillsammans men får ändå inte komma in i finrummet.
Det är inte omöjligt att det hade varit lättare för SD att vara stödparti till S. Båda är socialkonservativa i grunden och de hade inte varit tvungna att gå med på lika mycket marknadsliberala förslag.

Jag håller helt med dig. Det du lyfter handlar om en central spänning i demokratin – hur man förhåller sig till partier som har stort folkligt stöd men som av olika skäl hålls utanför direkt inflytande, vilket i sin tur kan uppfattas som ett motarbetande av den demokratiska viljan. Det är just därför jag vill se en SD/S-regering. Så länge de ledande krafterna inom både S och SD motarbetar detta, försvagar de bara Sverige och vår demokrati ytterligare. Det är dags för ett nytt förhållningssätt till hur politiska partier avgör vilka de vill samarbeta med i regeringsförhandlingar – utifrån hur vi svenskar faktiskt röstar i val.
Citera
2025-06-06, 15:27
Avslutad
SD vill stoppa all invandring och S vill öka invandringen och tvångsbeblanda befolkningen.

Ja, det samarbetet hade fungerat bra...
Citera
2025-06-06, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOLCOZ
SD vill stoppa all invandring och S vill öka invandringen och tvångsbeblanda befolkningen.

Ja, det samarbetet hade fungerat bra...

Jag tycker det är en ganska förenklad beskrivning som inte riktigt speglar verkligheten. SD vill ha en mycket mer restriktiv invandringspolitik, ja, men de har inte stoppat all invandring – det de har drivit på för (och som Tidöpartierna delvis genomfört) är en mer reglerad och stram politik.

S å andra sidan har inte heller en öppen gränspolitik längre. Faktum är att S under åren 2016–2021 sänkte invandringen med runt 40–45 %, något SD själva inte hade kunnat genomföra utan S infrastruktur och förvaltning. Så bilden av att S bara vill "öka invandringen och tvångsbeblanda befolkningen" känns mer som retorik än konkret verklighet.

Jag är intresserad av en annan väg: att vi börjar prata om lösningar som fungerar för verklighetens Sverige. Där människor – oavsett bakgrund – får trygghet, krav, och gemenskap. Jag tror inte att S och SD måste bli ideologiska bundsförvanter, men kanske börja erkänna att det finns gemensamma beröringspunkter i verkliga frågor som många väljare faktiskt bryr sig om.
Citera
2025-06-06, 15:42
Medlem
Citat:
Jag tycker det är en ganska förenklad beskrivning som inte riktigt speglar verkligheten. SD vill ha en mycket mer restriktiv invandringspolitik, ja, men de har inte stoppat all invandring – det de har drivit på för (och som Tidöpartierna delvis genomfört) är en mer reglerad och stram politik.

S å andra sidan har inte heller en öppen gränspolitik längre. Faktum är att S under åren 2016–2021 sänkte invandringen med runt 40–45 %, något SD själva inte hade kunnat genomföra utan S infrastruktur och förvaltning. Så bilden av att S bara vill "öka invandringen och tvångsbeblanda befolkningen" känns mer som retorik än konkret verklighet.

Jag är intresserad av en annan väg: att vi börjar prata om lösningar som fungerar för verklighetens Sverige. Där människor – oavsett bakgrund – får trygghet, krav, och gemenskap. Jag tror inte att S och SD måste bli ideologiska bundsförvanter, men kanske börja erkänna att det finns gemensamma beröringspunkter i verkliga frågor som många väljare faktiskt bryr sig om.
Vilket Tidö är uppbyggd av..
Citera
2025-06-06, 15:45
Medlem
smellybuttlers avatar
Om S är seriösa med välfärdsfrågorna och SD menar allvar med sin invandringspolitik, bör självklart en kompromiss göras dem emellan.

Det enda S behöver göra för att regera tryggt i fyra år och få igenom sin välfärdspolitik, är att kompromissa lite mer än Tidö gällande invandringen. Tyvärr tror jag inte att något av partierna är genuina i sin kamp för dessa frågor, utan hellre sätter sig i en svag regering där man kan skylla ifrån sig för sina misslyckanden.

Att förväntningarna också är så extremt låga efter fyra år av Tidöregeringens makalösa inkompetens, skulle vi lika gärna kunna ha ett gäng apor i regeringen och vara nöjda.
Citera
2025-06-06, 15:45
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Jag vill gärna höra vad både SD:are och S-väljare tycker om mina tankar. Jag är inte rasist.

SD är samma parti som S på 80-talet.

Andersson skulle inte ha några problem med att samarbeta med SD om inte S kärnväljare numer råkar bestå av den grupp som SD, och tidigare även S, vill korrigera. Samtidigt som SDs kärnväljare i hög grad består av S tidigare kärnväljare.

Om Andersson och S partistyrelse skulle tro att SD är vägen till evig makt så hade de friat till SD i samma sekund.

S, SD och i hög grad även KD delar grundläggande värderingar.
Citera
2025-06-06, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Vilket Tidö är uppbyggd av..

Just därför är mitt resonemang relevant. Tidöregeringen är ett exempel på hur partier med väldigt olika ideologier samarbetar i praktiken – M, KD, L och SD har inte samma grundvärderingar, men de enades i sakfrågor. SD gick med på liberal ekonomisk politik som många av deras väljare är missnöjda med, i utbyte mot en stramare migrationspolitik. Det visar att ideologiska skillnader inte alltid är ett hinder, om man är beredd att prioritera konkreta lösningar.

Så varför skulle det vara omöjligt för S och SD att samarbeta i vissa frågor, t.ex. migration och välfärd, om det finns ett folkligt tryck bakom det? S har redan genomfört tuffa migrationsbegränsningar tidigare – det är inte otänkbart att de gör det igen i ett nytt sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in