2025-06-06, 11:50
Avslutad
Jag utnyttjade AI ännu en gång. Denna fråga med sitt tillhörande svar vidimerar min egen beräkningsmodell.

Fråga
Citat:
Kan man vända på resonemanget och räkna ut hur mycket en otränad kvinna på 60 kg dagligen behöver dricka för att hamna ≥ 0,3 µmol/l PEth efter låt säga 6 veckor om hon har en halveringstid för PEth på 12 dagar? Jag vill att det beräknas och alltså inte att det färdiga svaret hämtas från någon studie eller så.

Svar

Citat:
Här är en kort och lättläst version:

Utgångspunkt: Vi antar att 1 öl (50 cl med 5,2 vol% alkohol) ger en liten ökning i PEth-nivå, ungefär 0,0285 µmol/l per öl.

Ackumulering över tid: PEth byggs upp om man dricker samma mängd varje dag. Under 6 veckor (42 dagar) ackumuleras PEth med en faktor på ungefär 16,3, när vi tar hänsyn till att den långsamt bryts ner (halveringstid på 12 dagar).

Uträkning:
Om man dricker 1 öl per dag blir den totala PEth-nivån: 1 öl/dag × 0,0285 µmol/l × 16,3 ≈ 0,46 µmol/l.

Vi vill nå minst 0,3 µmol/l.

Därför räcker det med: 0,3 / 0,46 ≈ 0,65 öl per dag.

Slutsats: En otränad kvinna på 60 kg behöver dricka ungefär 0,65 öl per dag (ungefär två tredjedelar av en öl) under 6 veckor för att nå minst 0,3 µmol/l PEth.

Hoppas detta klargör uträkningen!

Följdfråga
Citat:
Hur många gram alkohol motsvarar 0,65 öl i föregående svar?

Svar
Citat:
Vi räknar så här:
En 50 cl öl med 5,2 vol% innehåller ca 20,5 gram ren alkohol.
För 0,65 öl blir det:   20,5 g × 0,65 ≈ 13,3 g

Alltså motsvarar 0,65 öl ungefär 13,3 gram alkohol.

Enligt AI (och min egen beräkningsmodell) kan man alltså få ≥ 0,3 µmol/l PEth om man är en otränad kvinna på 60 kg och dricker strax över ett svenskt standardglas om 12 gram ren alkohol om dagen under 6 veckor. Ca 4,5 öl i veckan. Detta är alltså under Socialstyrelsens gräns om "riskbruk".
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-06 kl. 12:01.
2025-06-06, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Du hakar upp dig på små detaljer men tog inte till dig det stora och viktiga budskapet i AI-svaret. Du är faktaresistent och kan inte nås av upplysning oavsett hur mycket fakta man lägger fram för dig.
En sak jag kan hålla med om är att värden ger jag inte mycket för, det behövs inga exakta värden.

Körde en vanlig tisdag morgon till jobbet, poliskontroll med alkotest, kom en ung snärta bad mig blåsa.
Hon fick sedan positivt värde, hon ropa högt jag har fått positivt, vad ska jag göra, det är positivt.

Hennes kollega en äldre man, vifta förbi alla andra bilar, han bad mig kliva ur bilen, jag som är hantverkare har kniv, då iform av en gipskniv där man skjuter ut blad 2,5 cm. ber mig vända om, lägga händerna på biltaket. då när han högljutt ropar jag är beväpnad.

Polisman lägger ena hans handen på sitt hölster pekar till den unga vad hon ska göra medans man viftar om trafiken, situationen är totalt överdriven, jag med firmabil med loggor förstår detta ser inte snyggt ut.

Man tar med mig till polisstation, jag får blåsa i en stor manick, första blås visa 0.0, man ber mig blåsa ännu en gång, även denna gång 0,0, polisman fråga den yngre hur hon gjorde testet, visa sig hon uppenbart gjort fel på något sätt, för jag hade inte druckit på flera veckor. Uppenbart irriterade hänvisar jag ni måste köra tillbaka mig till min bil, får denna hjälp.

Men bara det hänvisar om det funnits ett enda litet utslag, 0.001 i blåsvärde hade polisen gjort rätt som plocka in mig, o jag hade inte behövt ens klaga på orättvis behandling. likande med PEth, man har halveringstider, men PEth visar ändå ett värde högt eller lågt, detta utgör inte poängen genom att peth tester bara utförs 1 var månad, innebär ifall man drack efter första test har man sänkt nivån enormt via halveringstiden, samt man kan inte sätta krav vården ska testa varje vecka, är ekonomiskt ohållbart.
2025-06-06, 12:26
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Läs denna! PEth är värdelöst för det som TS använder det till.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=5253199

Det är flera tveksamheter i upplägget:

1. Man börjar med en halmdocka

Citat:
Contrary to the common claim that the measured PEth values
could be directly coupled to the individual alcohol consumption
, we demonstrate that
significant – up to in the magnitude of at least three times – individual differences in the long
term PEth values occur, depending on the drinking behavior (fast or slow), individual PEth
formation and degradation (½-time) kinetics and, naturally the body weight.

Så här ska inte forskare jobba, utgå från en halmdocka. Ingen läkare eller seriös forskare skulle hävda att det finns en direkt koppling mellan PEth-värdet och en persons individuella konsumtion.

2. Man säger på slutet att det är lätt att nå över 0,3 genom att dricka 1 - 1,5 flaskor vin

Problemet med detta resonemang är att man knappast mäter PEth under pågående rus, högst troligt har det gått minst 1-2 dygn mellan drickandet och provtagningen så värdet hinner avta en del. Det andra är att 1 - 1,5 flaskor vin vid ett tillfälle (binge drinking) når över riskbruk, alltså 4 standardglas vid ett tillfälle en gång i månaden. Dricker man alltså 1-1,5 flaskor vin varje vecka kan man anses uppfylla med råge att man har ett högt och långvarigt bruk av alkohol.

3. Det finns inbyggt en säkerhetsfaktor i systemet som Transportstyrelsen tillämpar

Den som blir varse om ett värde över 0,3 har 5-6 veckor på sig att dra ner på konsumtionen innan nästa prov. Väljer man bort att göra det och riskerar körkortet är man antingen korkad eller så alkoholberoende att man inte kan välja bort att dricka, eller både och.
Senast redigerad av fakbab 2025-06-06 kl. 12:36.
2025-06-06, 12:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Så här ska inte forskare jobba, utgå från en halmdocka. Ingen läkare eller seriös forskare skulle hävda att det finns en direkt koppling mellan PEth-värdet och en persons individuella konsumtion.

2. Man säger på slutet att det är lätt att nå över 0,3 genom att dricka 1 - 1,5 flaskor vin

Problemet med detta resonemang är att man knappast mäter PEth under pågående rus, högst troligt har det gått minst 1-2 dygn mellan drickandet och provtagningen så värdet hinner avta en del. Det andra är att 1 - 1,5 flaskor vin vid ett tillfälle (binge drinking) når över riskbruk, alltså 4 standardglas vid ett tillfälle en gång i månaden. Dricker man alltså 1-1,5 flaskor vin varje vecka kan man anses uppfylla med råge att man har ett högt och långvarigt bruk av alkohol.

3. Det finns inbyggt en säkerhetsfaktor i systemet som Transportstyrelsen tillämpar

Den som blir varse om ett värde över 0,3 har 5-6 veckor på sig att dra ner på konsumtionen innan nästa prov. Väljer man bort att göra det och riskerar körkortet är man antingen korkad eller så alkoholberoende att man inte kan välja bort att dricka, eller både och.
Som upprepat förklarats är ”riskbruk” ingen diagnos och är skilt från ”skadligt bruk”.
2025-06-06, 12:47
Avslutad
Citat:

1. Dom räknar extremt lågt när de skriver att det handlar om minst 3 gångers individuell variation.
2. Transportstyrelsen använder sig inte av någon säkerhetsfaktor. De straffar hellre än friar på extremt lösa grunder.
3. Socialstyrelsen har inte definierat vad ett "dryckestillfälle" är. Det är stor skillnad på om man syftar på 1 dygn eller 1 timme tex. Detta skulle Socialstyrelsen behöva förtydliga. De har fått frågan i tisdags men ännu inte svarat.

NIAAA har definierat detta och de skriver så här

Citat:
Binge Drinking
The National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism (NIAAA) defines binge drinking as a pattern of drinking alcohol that brings blood alcohol concentration to 0.08%—or 0.08 grams of alcohol per deciliter—or higher. For a typical adult, this pattern corresponds to consuming five or more drinks (male), or four or more drinks (female), in about two hours.1 In the United States, a "standard drink" is defined as any beverage containing 0.6 fl oz or 14 grams of pure alcohol.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-06 kl. 12:50.
2025-06-06, 13:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
1. Dom räknar extremt lågt när de skriver att det handlar om minst 3 gångers individuell variation.
2. Transportstyrelsen använder sig inte av någon säkerhetsfaktor. De straffar hellre än friar på extremt lösa grunder.
3. Socialstyrelsen har inte definierat vad ett "dryckestillfälle" är. Det är stor skillnad på om man syftar på 1 dygn eller 1 timme tex. Detta skulle Socialstyrelsen behöva förtydliga. De har fått frågan i tisdags men ännu inte svarat.

NIAAA har definierat detta och de skriver så här
Det kan tilläggas att Transportstyrelsen smiter från sitt ansvar genom att hänvisa till andra myndigheter trots att det är Transportstyrelsen som drar in körkorten. Transportstyrelsen agerar på så sätt osakligt och bryter därmed mot såväl grundlagen som förvaltningslagen.

Transportstyrelsen hänvisar först till Socialstyrelsen som i sin tur påtalar att vården alltid måste göra en individuell bedömning. Detta struntar Transportstyrelsen i och hänvisar till vården för mer information om PEth. På så sätt skapar tjänstemän på Transportstyrelsen en låsning samtidigt som deras maktövergrepp fortsätter. Det är mycket sjukt.
2025-06-06, 13:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Han är nog en sån människa som kör i 90 på 90väg och ligger och slickar mittlinjen så ingen kan köra om för jag kör i 90 och det är det som är lagligt
Fast att köra fortare än 90 bryter mot lagen. Det finns ingen lag när det gäller PEth-värden. Så jämförelsen är snarare att denne kör långt under 90 eftersom det blir farligare ju fortare man kör. Kör i 50 och slicka mittlinjen så går det sakta och tryggt och risken för skador är liten. De fartdårar som kör om saknar förståelse för trafiksäkerhet.
2025-06-06, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Fast att köra fortare än 90 bryter mot lagen. Det finns ingen lag när det gäller PEth-värden. Så jämförelsen är snarare att denne kör långt under 90 eftersom det blir farligare ju fortare man kör. Kör i 50 och slicka mittlinjen så går det sakta och tryggt och risken för skador är liten. De fartdårar som kör om saknar förståelse för trafiksäkerhet.
Ja så är det förstås 👍
2025-06-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det kan tilläggas att Transportstyrelsen smiter från sitt ansvar genom att hänvisa till andra myndigheter trots att det är Transportstyrelsen som drar in körkorten. Transportstyrelsen agerar på så sätt osakligt och bryter därmed mot såväl grundlagen som förvaltningslagen.

Transportstyrelsen hänvisar först till Socialstyrelsen som i sin tur påtalar att vården alltid måste göra en individuell bedömning. Detta struntar Transportstyrelsen i och hänvisar till vården för mer information om PEth. På så sätt skapar tjänstemän på Transportstyrelsen en låsning samtidigt som deras maktövergrepp fortsätter. Det är mycket sjukt.
Fast samtidigt känns det som ni misstolkar.

I 430 fall har det funnits uppgifter om förhöjda värden, dvs man går inte ut med om alla ligger över 0.3 med det menas att inte alla har för högt värde, en läkarbedömning har lämnats ang beroende, missbruk eller andra omständigheter isamband med förhöjda värden under en tid.
Dvs läkaren baserar ut efter mönster man uppvisar via PEth, och inte själva PEth gränsvärdet. Läkaren bevisar man lider av beroende, missbruk osv, det räcker för att återkalla körkortet.

40 st har däremot fällts för två förhöjda värden utan läkares utlåtande, men dock har läkare rapporterat in dessa 40st förhöjda värden som mycket väl kan ligga långt över 0.3.

Detta är varför jag inte låter mig testas, värdet behöver inte hamna över 0,3, det räcker läkaren konstatera att jag jag dricker alkohol under vårdtiden, varav läkaren berätta till mig, kom in när du känner för det, ta dagen innan midsommar som ligger långt fram i tiden från när läkaren skicka ut första kallelse till test. dvs jag hinner sluta o ge ett bra värde.

Men jag förstår även dessa tester kan o fortsätta långtid framöver, skulle inte förvåna ända till årsskiftet, har jag då tecken på alkohol konsumtion, behöver inte ens vara högt värde, det räcker med att läkare berätta, nu dricker du inte en enda droppe, uppvisar jag värde så kan läkare rapportera in till TS, patienten kan inte avstå alkohol, plocka körkortet av han.

Svårare är det inte o förstå reglerna, ställt av TS och utförs av läkare.
2025-06-06, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16

I 430 fall har det funnits uppgifter om förhöjda värden, dvs man går inte ut med om alla ligger över 0.3 med det menas att inte alla har för högt värde, en läkarbedömning har lämnats ang beroende, missbruk eller andra omständigheter isamband med förhöjda värden under en tid.
Dvs läkaren baserar ut efter mönster man uppvisar via PEth, och inte själva PEth gränsvärdet. Läkaren bevisar man lider av beroende, missbruk osv, det räcker för att återkalla körkortet.

40 st har däremot fällts för två förhöjda värden utan läkares utlåtande, men dock har läkare rapporterat in dessa 40st förhöjda värden som mycket väl kan ligga långt över 0.3.

Detta är varför jag inte låter mig testas, värdet behöver inte hamna över 0,3, det räcker läkaren konstatera att jag jag dricker alkohol under vårdtiden, varav läkaren berätta till mig, kom in när du känner för det, ta dagen innan midsommar som ligger långt fram i tiden från när läkaren skicka ut första kallelse till test. dvs jag hinner sluta o ge ett bra värde.

Men jag förstår även dessa tester kan o fortsätta långtid framöver, skulle inte förvåna ända till årsskiftet, har jag då tecken på alkohol konsumtion, behöver inte ens vara högt värde, det räcker med att läkare berätta, nu dricker du inte en enda droppe, uppvisar jag värde så kan läkare rapportera in till TS, patienten kan inte avstå alkohol, plocka körkortet av han.

Mja, en mindre nogräknad läkare kan godtyckligt ge en "diagnos" eller "annan information" baserat på PEth-mätvärden utan att ha gjort en riktig utredning om det. Dessa faller rimligen bort från Transportstyrelsens statistik iom att det då finns en "diagnos" eller "annan information" som trumfar PEth-mätvärdet... även fast den då är satt på felaktiga grunder. Transportstyrelsen kan då skylla på läkaren i det fallet. Kanske kan även Transportstyrelsens läkare sätta "diagnos" på egen hand och då är det ju de själva som gör felet.
2025-06-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16

Tror det är många fler än 40
Även om det är 40 så har man hållit på med detta i 30år
30år gånger 40 fall=1200 fall
Handlar nog om att skademinimera
Därför måste det till en extern utredning
2025-06-06, 14:35
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Mja, en mindre nogräknad läkare kan godtyckligt ge en "diagnos" eller "annan information" baserat på PEth-mätvärden utan att ha gjort en riktig utredning om det. Dessa faller rimligen bort från Transportstyrelsens statistik iom att det då finns en "diagnos" eller "annan information" som trumfar PEth-mätvärdet... även fast den då är satt på felaktiga grunder. Transportstyrelsen kan då skylla på läkaren i det fallet. Kanske kan även Transportstyrelsens läkare sätta "diagnos" på egen hand och då är det ju de själva som gör felet.

Vadå felaktiga grunder? Läkaren kan ställa diagnos om missbruk/beroende utan att ens ta ett PEth-test. Frågeformulär om personens alkoholvanor kan ge tillräckliga svar och inget prov behöver ens tas i det läget, kanske senare då för att kunna återfå körkortet om det drogs in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in