2025-06-06, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
OK, jag använde AI igen här för att ställa en högst relevant fråga. Välj själv vilken nivå av svar ni anser er vara kapabla att ta till er.

PEth-mätvärden ≥ 0,3 µmol/l kan indikera att en person ligger nära eller över "riskbruk". Socialstyrelsen skriver dock att vårdpersonalen alltid behöver göra en individuell bedömning.

Citat:
Termen riskbruk av alkohol används i hälso- och sjukvården och tandvården för att identifiera personer som bör erbjudas stöd.

Riskbruk av alkohol definieras som att dricka något av följande:
• 10 standardglas* eller mer per vecka
• 4 standardglas eller mer per dryckestillfälle (så kallad intensivkonsumtion) en gång i månaden eller oftare.

Dessa gränser gäller för både män och kvinnor, men vårdpersonalen behöver alltid göra en individuell bedömning.
2025-06-06, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Tror inte att du ska oroa dig för testet kommer visa högt PEth. Fundera om du verkligen ska riskera ditt liv och hälsa bara för att du ska kämpa mot systemet på något sätt.
Man ska även se möjligheter, som jag berätta har startat upp företaget igen, är fullbokad till november redan nu, behöver bara ett sista litet uppdrag som sträcker sig in i dec fram till innan jul.

Därefter är planerna att resa utomlands, först Usa sedan Thailand, jag som företagare är mycket noggrann med försäkringar, blir jag sjuk får jag bättre vård i utlandet än här hemma, utlandet ser det som en ren vinst för sjukvården om jag som svensk blir inlagd hos dom.

Detta lärde jag mig undertiden jag var inskriven och snacka med andra patienter, där man mer än gärna berätta vad som hänt o vart det hände första gången, två råka vara utomlands, vården bokstavligen skämde bort dom tiden man låg inne, det var knappt man ville skriva ut dom, medans i sverige blir man utkastad så fort som möjligt. Lite som jag berätta med röntgen, jag undrar ännu hur det kunde bara försvinna, när man är inlagd är det en sköterska som hämtar dig och som knuffar fram dig via en rullstol mellan alla olika enheter, men röntgen denna var spårlöst borta, ingen ville kännas vid detta ens skett, det fick mig istället o fundera på varför? fanns det något fel man inte ville ta upp isamband med hjärtproblemet? man underlät att underrätta mig.
2025-06-06, 11:24
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
PEth-mätvärden ≥ 0,3 µmol/l kan indikera att en person ligger nära eller över "riskbruk". Socialstyrelsen skriver dock att vårdpersonalen alltid behöver göra en individuell bedömning.

Du hakar upp dig på små detaljer men tog inte till dig det stora och viktiga budskapet i AI-svaret. Du är faktaresistent och kan inte nås av upplysning oavsett hur mycket fakta man lägger fram för dig.
2025-06-06, 11:26
Avslutad
Citat:
Du hakar upp dig på små detaljer men tog inte till dig det stora och viktiga budskapet i AI-svaret. Du är faktaresistent och kan inte nås av upplysning oavsett hur mycket fakta man lägger fram för dig.

Det är inte "små detaljer" för den som drabbas. Du jämför äpplen med päron i din AI-fråga och är inte ens värt att bemöta.
2025-06-06, 11:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Små detaljer”! Du är verkligen störd. Det som tråden handlar om är så allvarligt att det till och med kan bryta mot grundlagen. Och du fattar ingenting. Det är helt jävla otroligt!
2025-06-06, 11:31
Avslutad
Citat:

Har du faktakollat den informationen som din AI-kompis gav dig?
Citat:
Därför har man indelat PEth i intervall (exempel: under 0,05 = nykter, 0,05–0,30 = riskbruk, över 0,30 = skadligt bruk) i stället för att försöka exakt räkna ut antal glas.

Din AI-kompis har helt fel med sina nämnda intervaller. Har du suttit och redigerat AI-svaret eller vad är det frågan om?
2025-06-06, 11:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Din AI-kompis har helt fel med sina nämnda intervaller. Har du suttit och redigerat AI-svaret eller vad är det frågan om?
Det kan tilläggas att ”skadligt bruk” är en diagnos som måste sättas på individuella grunder. Användaren fakbab spammar tråden med desinformation.

Se vidare följande inlägg för ”skadligt bruk”: (FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)
2025-06-06, 11:40
Medlem
fakbabs avatar
Citat:

AI:n skrev att det var ett exempel, inte att det är något som explicit gäller. Återigen visar du att du fokuserar på små detaljer men helt saknar förmåga att ta till dig det större och viktigare sammanhanget.
2025-06-06, 11:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det kan tilläggas att ”skadligt bruk” är en diagnos som måste sättas på individuella grunder. Användaren fakbab spammar tråden med desinformation.

Se vidare följande inlägg för ”skadligt bruk”: (FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

Exakt! Det har skrivits om detta flera gånger i både denna tråd och i den andra men fakbab & co ignorerar det totalt.
2025-06-06, 11:41
Avslutad
Citat:
AI:n skrev att det var ett exempel, inte att det är något som explicit gäller. Återigen visar du att du fokuserar på små detaljer men helt saknar förmåga att ta till dig det större och viktigare sammanhanget.

Gränsvärdena är ju korrekta men det är tolkningen av dem som är helt uppåt väggarna fel i ditt AI-svar.
2025-06-06, 11:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du spammar tråden med nonsens och desinformation. Du bryter rimligen med råge mot forumets regler för KFK.
2025-06-06, 11:47
Medlem
Brain Damages avatar
Läs denna! PEth är värdelöst för det som TS använder det till.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=5253199

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in