2025-06-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Är väl snarare du som är helt körd i huvudet och tror att det går att titta på statistik och sen dra en slutsats utan att beakta underliggande anledningar.
Det jag gjorde var att titta på prisdata och konstatera att priserna för hyreshus ökat mer än för småhus.

Vad hindrar att jag drar "slutsatsen" som prisdata visar?

Skulle det vara fel att 1176% är större än 827%? Teu påstår det när han skriver "Småhusen har ökat klart mer än hyreshusen.". Men han lämnar inget som helst bevis för det. Borde gå att bevisa då det är matematik det handlar om. Men det beviset lär ingen av oss få se från Teu.
Handlar nog mer om någon låsning i hjärnan.

Anledningen till att hyreshus ökar mer har jag inte direkt berört. Men underliggande kostnader är ganska lika.

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Eftersom det är betydligt billigare att bygga flerbostadshus än småhus bör således skillnaderna i utvecklingen förklaras av andra faktorer som ex. mer exklusivt byggnadsmaterial, geografiskt läge m.m.
Var väl billigare att bygga hyreshus förr också. Så vad har det med saken att göra. Eller är det så att Teu inte förstår begrepp som prisförändring.

Jaha, är då Teus förklaring till att hyreshusen stigit mer i pris att man mer och mer valt dyrare material eller börja bygga så mer arbetstid krävs. Medan småhusen tvärtom har byggts med billigare och billigare material. Ja, det är ungefär vad Teu skriver i alla fall.
Vet inte om så många håller med om det.
Citera
2025-06-04, 22:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det jag gjorde var att titta på prisdata och konstatera att priserna för hyreshus ökat mer än för småhus.

Vad hindrar att jag drar "slutsatsen" som prisdata visar?

Skulle det vara fel att 1176% är större än 827%? Teu påstår det när han skriver "Småhusen har ökat klart mer än hyreshusen.". Men han lämnar inget som helst bevis för det. Borde gå att bevisa då det är matematik det handlar om. Men det beviset lär ingen av oss få se från Teu.
Handlar nog mer om någon låsning i hjärnan.

Anledningen till att hyreshus ökar mer har jag inte direkt berört. Men underliggande kostnader är ganska lika.

Var väl billigare att bygga hyreshus förr också. Så vad har det med saken att göra. Eller är det så att Teu inte förstår begrepp som prisförändring.

Jaha, är då Teus förklaring till att hyreshusen stigit mer i pris att man mer och mer valt dyrare material eller börja bygga så mer arbetstid krävs. Medan småhusen tvärtom har byggts med billigare och billigare material. Ja, det är ungefär vad Teu skriver i alla fall.
Vet inte om så många håller med om det.
Om du inte förstår att det är billigare att bygga flerbostadshus är du gravt handikappad. Alla förstår att det är äpplen och päron som jämförts.

För det första byggs flerbostadshus nästan oavkortat som en del av större byggnadsprojekt där det är betydligt enklare att uppnå economy of scale där kostnaderna för periferiära nödvändigheter blir försumbara, och för det andra så är moderna byggnadstekniker som prefabricerade betongelement betydligt vanligare inslag vid större projekt än mindre sådana. Vidare är det betydligt billigare att bygga på höjden än det är att bygga på bredden, speciellt med tanke på hur stor del av den totala kostnaden marken står för i dagens projekt. Så ja, kostnaden för flerbostadshus har även sjunkit mer över tid än kostnaderna för småbostadshus.

Kan du ge mig en enda logisk anledning till varför småbostadshus skulle vara billigare att konstruera än flerbostadshus idag?
Citera
2025-06-05, 00:55
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Så har jag gjort alla gånger.

Men du lever uppenbarligen i det förflutna

Blir inga budgivningar, såvida det inte är underpris.

Gäller att hitta en köpare som vill och kan köpa i dagens marknad.
Citera
2025-06-05, 07:57
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Men du lever uppenbarligen i det förflutna

Blir inga budgivningar, såvida det inte är underpris.

Gäller att hitta en köpare som vill och kan köpa i dagens marknad.
Försökt läsa i tråden om marknaden nu men det står om så mycket annat här. Var det inte lite fart under hösten? Vad hände sedan? Räntorna har väl dalat. Har inte hängt med ordentligt. Jämfört för ett år sedan, är det sämre nu?
Citera
2025-06-05, 08:05
Medlem
Citat:
Försökt läsa i tråden om marknaden nu men det står om så mycket annat här. Var det inte lite fart under hösten? Vad hände sedan? Räntorna har väl dalat. Har inte hängt med ordentligt. Jämfört för ett år sedan, är det sämre nu?

Räntorna är mycket låga. Tror att folk insett att räntorna inte är garanterat låga för all framtid och vill ta höjd för kanske 4% ränta på bolånet. Då blir det inte möjligt att betala det köparna kräver...
Citera
2025-06-05, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Räntorna är mycket låga. Tror att folk insett att räntorna inte är garanterat låga för all framtid och vill ta höjd för kanske 4% ränta på bolånet. Då blir det inte möjligt att betala det köparna kräver...

Ja, det kommer nog att ta minst 4-5 år av kontinuerlig låg ränta, innan folk prisar in det (”för evinnerlig tid”). Just nu är 5%-räntan lite väl färsk i minnet, gissar jag.
Citera
2025-06-05, 11:06
Medlem
Kommer alltid finnas de som har råd att lämna bud i stabila i tryggare områden. Det finns money därute. Det håller priserna uppe.

Men de som har lägre inkomster kommer inte kunna hitta det de behöver till det pris de har råd att betala. Vi har pratat om trångbodda nyanlända invandrare (oftast). Det kommer bli vanligare bland alla, åtminstone i storstäderna eller populära orter.

Vi får ju inte glömma att många bodde trångt förr. Det är inget nytt. Fattigdomen var utbredd. Min farfar hade inga skor sommartid. Han fick gå barota. Uppväxt på landet. Sen var han tvungen att försöja en äldre kvinnlig släkting innan han kunde gå vidare med sitt liv. Vi pratar om i början på 1900-talet. Mina föräldrar gick i skolan, fick hyggligt bra jobb och många gånger bättre ställt, men det är ingen naturlag som säger att gemene man kommer ha välstånd framöver. Tillräckliga boenden för familjer till rimliga priser är oklart.
Senast redigerad av Tissetiss 2025-06-05 kl. 11:17.
Citera
2025-06-05, 23:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjohanssonja
Man ska inte låna till det om man redan har skyhöga lån.

Det är väl samma sak som att man inte lånar till att renovera badrummet om man bor i en villa om man redan är överbelånad.

Man får ju spara pengar för att sedan kunna använda till stambyte och renovera badrum med mera.
Problemet är rimligen att man haft för låga avgifter tills underhållsbehoven kom som en "överraskning".
Vi ser samma beteende idag i nya föreningar där man amorterar minimum för att hålla uppe värdet på lägenheterna istället för att peta in pengar månadsvis för att täcka de underhållsbehov som byggs upp.
Citera
2025-06-05, 23:38
Medlem
Citat:
Är det inte dumt att sälja på förhandsvisning? Man vill väl ha budgivning.
Det är pga en otroligt osäker marknad! Kunde kanske fått 100-200 tusen mer med lite tur eller så hade jag suttit med den osåld i 6 månader. Den ligger i ett oerhört dyrt område strax utanför Gbg.
Jag hade valt utgångspriset med det jag var nöjd med samt med en vinst på vad jag köpte den för för 7 år sedan.
Citera
2025-06-06, 00:58
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Tror det mer handlar om

1. Senaste årens kraftiga reallönesänkningar, kommer ta lång tid att hämta tillbaka

2. Bristande framtidstro/osäkerhet för jobben. Byggbranschen är död, varsel på Volvo, konkurser, anställningsstopp här och var etc.
Citera
2025-06-06, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Tror det mer handlar om

1. Senaste årens kraftiga reallönesänkningar, kommer ta lång tid att hämta tillbaka

2. Bristande framtidstro/osäkerhet för jobben. Byggbranschen är död, varsel på Volvo, konkurser, anställningsstopp här och var etc.

Framförallt osäkerheten som jättebebisens tullar innebär. Man ser ett tydligt bryt i prisuppgång och antal gjorda affärer när bebisen började härja med sina tullar likt en obstinat 5 åring.

Folk gillar inte osäkerhet. Den stora prisnedgången på marknaden skedde april-juli 2022. Under den perioden gick räntan bara från 0% till 0,25%. När den sen ökade från 0,25% till 4% stod priserna stilla.

Det var just den enorma osäkerheten snarare än det aktuella ränteläget som skapade nedgången. Under april-juli 2022 kunde du fortfarande binda din ränta till typ 2% på 5-7 år. Jag rådde alla mina bekanta att göra det. Några nappade och de var rätt nöjda med rådet om man säger så.
Citera
2025-06-06, 08:27
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Framförallt osäkerheten som jättebebisens tullar innebär. Man ser ett tydligt bryt i prisuppgång och antal gjorda affärer när bebisen började härja med sina tullar likt en obstinat 5 åring.

Folk gillar inte osäkerhet. Den stora prisnedgången på marknaden skedde april-juli 2022. Under den perioden gick räntan bara från 0% till 0,25%. När den sen ökade från 0,25% till 4% stod priserna stilla.

Det var just den enorma osäkerheten snarare än det aktuella ränteläget som skapade nedgången. Under april-juli 2022 kunde du fortfarande binda din ränta till typ 2% på 5-7 år. Jag rådde alla mina bekanta att göra det. Några nappade och de var rätt nöjda med rådet om man säger så.

Ja, man ska inte helt snöa in på räntan även om den såklart är viktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in