2025-06-05, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ja det är ju tur att man är anonym på flashback så man inte blir skrattad åt i verkligheten för vad man skriver.

Det skall bli kul när första avtalet mellan Tesla och UPS, FedEx eller liknande dimper ner, för att sen visa hur fel alla "experter" hade.

Ja du Incel-ponken. Det är nog större chans att jag kommer skratta åt dig.
Citera
2025-06-05, 10:50
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Allt är såklart inte inprisat men jag skulle säga att om man tar hänsyn till oddsen för att det ska lyckas så är värderingen för hög.

Jag ifrågasätter även den enorma vinst som robotaxi sägs leda till och även idén om att de kommer få vara helt ensamma utan konkurrens på den marknaden.

Dvs om man tittar nyktert på caset så är det väldigt mycket som ska falla på plats innan ens dagens värdering blir rimlig.

Jag har tittat på X och sett hur man uttrycker sig i Tesla-bubblan. Det liknar väldigt mycket en sekt. Det finns inga gråskalor. Allt är bara toppen och det finns inga utmaningar osv. Det är inte seriöst. Jag tror det är farligt att ryckas med i en sån rörelse om man inte är förmögen att tänka kritiskt och självständigt.

Optimus orkar jag inte ens diskutera.

Istället för att värdera vad som är en sekt eller inte, kolla på vad du har framför dig. Är det inte korrekt uppfattat att Tesla är ensamma om att ha en (relativt) fungerande generell självkörning? Dvs att systemet kan sjösättas lite varsomhelst och fungera relativt bra; se exemplen med Kina & Amsterdam mm samt hur snabbt man expanderade till Kanada och Mexico. Tycker du det finns någon konkurrent sett till denna aspekt? Både du och jag vet att Google inte bara kan tweaka lite kod och släppa en Waymo i Amsterdam.

För den stora frågan är ju hur smidigt Tesla kan få upp detta till robotaxi-nivå gällande säkerhet/krav på fjärrstyrning mm. Det vet varken du eller jag, utan det får vi se nu med Austin-lanseringen och vad som händer härnäst.

Ponera dock på att Tesla lyckas med lanseringen och det visar sig att de kan expandera robotaxi liknande så som de expanderat FSD Supervised; håller du inte med om att Tesla då kommer äga i princip all "taxi" trafik världen över inom kort?

Sen behöver vi inte gå in på hur jag menar att även privat bilägande samt kollektivtrafik mm kommer konkurreras ut i och med detta och vilken värdering det innebär. Men ovanstående utveckling är ju det vi Tesla bulls ser när vi observerar vad vi har framför oss.
Citera
2025-06-05, 11:03
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ja du Incel-ponken. Det är nog större chans att jag kommer skratta åt dig.

Igår när jag lyssnade på en live trader som borstade av en loser i kommentarsfältet så tänkte jag faktiskt på dig.

https://youtu.be/ULTTguVSzxw?t=5684
Citera
2025-06-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Istället för att värdera vad som är en sekt eller inte, kolla på vad du har framför dig. Är det inte korrekt uppfattat att Tesla är ensamma om att ha en (relativt) fungerande generell självkörning? Dvs att systemet kan sjösättas lite varsomhelst och fungera relativt bra; se exemplen med Kina & Amsterdam mm samt hur snabbt man expanderade till Kanada och Mexico. Tycker du det finns någon konkurrent sett till denna aspekt? Både du och jag vet att Google inte bara kan tweaka lite kod och släppa en Waymo i Amsterdam.

För den stora frågan är ju hur smidigt Tesla kan få upp detta till robotaxi-nivå gällande säkerhet/krav på fjärrstyrning mm. Det vet varken du eller jag, utan det får vi se nu med Austin-lanseringen och vad som händer härnäst.

Ponera dock på att Tesla lyckas med lanseringen och det visar sig att de kan expandera robotaxi liknande så som de expanderat FSD Supervised; håller du inte med om att Tesla då kommer äga i princip all "taxi" trafik världen över inom kort?

Sen behöver vi inte gå in på hur jag menar att även privat bilägande samt kollektivtrafik mm kommer konkurreras ut i och med detta och vilken värdering det innebär. Men ovanstående utveckling är ju det vi Tesla bulls ser när vi observerar vad vi har framför oss.

Men de har ju inte det. Den är inte tillräckligt bra.
Citera
2025-06-05, 11:19
Medlem
Citat:
Igår när jag lyssnade på en live trader som borstade av en loser i kommentarsfältet så tänkte jag faktiskt på dig.

https://youtu.be/ULTTguVSzxw?t=5684

Jag ligger plus på TSLA i år. Det gör inte du.

Det kommer aldrig konkurrera ut kollektivtrafiken i civiliserade länder. Trafikstockningar är inte sexigt.
Citera
2025-06-05, 11:21
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag ligger plus på TSLA i år. Det gör inte du.

Det kommer aldrig konkurrera ut kollektivtrafiken i civiliserade länder. Trafikstockningar är inte sexigt.

Ah, glömde för en stund att du var allseende.
Citera
2025-06-05, 11:38
Medlem
Citat:
Ah, glömde för en stund att du var allseende.

Men alltså, tror du på riktigt att robotaxi kommer "konkurrera ut" tunnelbana, spårvagnar och bussar? I städer som London, Rom, Barcelona? Vet du hur mycket folk ett tunnelbanetåg sväljer och hur snabbt och effektivt den transporterar folk? Vad tror du det får för konsekvenser om det sitter 1-2 personer i bilar istället? Hela städerna skulle bli igenkorkade på nolltid. Ingen skulle ta sig någonstans.

Jag tror folk kommer vilja äga sin bil även i fortsättningen. Grejen med bil är tillgänglighet. Man vill inte vänta 27 minuter på en ledig bil. Särskilt om man ska nånstans där det inte vimlar av bilar. T ex en golfbana, en badstrand, en skidbacke, en sommarstuga... Blir ju kul att stå där och vänta i timmar på att en bil ska ta sig ut till Sigtuna golfbana eller liknande.
Citera
2025-06-05, 11:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Men alltså, tror du på riktigt att robotaxi kommer "konkurrera ut" tunnelbana, spårvagnar och bussar? I städer som London, Rom, Barcelona? Vet du hur mycket folk ett tunnelbanetåg sväljer och hur snabbt och effektivt den transporterar folk? Vad tror du det får för konsekvenser om det sitter 1-2 personer i bilar istället? Hela städerna skulle bli igenkorkade på nolltid. Ingen skulle ta sig någonstans.

Jag tror folk kommer vilja äga sin bil även i fortsättningen. Grejen med bil är tillgänglighet. Man vill inte vänta 27 minuter på en ledig bil. Särskilt om man ska nånstans där det inte vimlar av bilar. T ex en golfbana, en badstrand, en skidbacke, en sommarstuga... Blir ju kul att stå där och vänta i timmar på att en bil ska ta sig ut till Sigtuna golfbana eller liknande.

Är du här för att roa dig själv eller hoppas du på att övertyga någon med dina "argument"?
Citera
2025-06-05, 11:51
Avslutad
Citat:

Jag ger dig rätt i att Tesla troligen har det bästa självkörande systemet, med råge om du jämför med Europeiska, Japanska och Amerikanska bilmärken. Eventuellt finns det Kinesiska biltillverkare som tävlar med Tesla.

Problemet är att det finns väldigt få exempel på hur en Tesla lyckas köra hela vägen från A till B och när det funkar är det alltid en Tesla fanboy, med lågt förtroende för. Visa mig en enda seriös motorjournalist som säger att det fungerar till 100%.

Det är det som är problemet. Om det inte fungerar till 100% går det inte att göra en självkörande bil utan ratt och pedaler. Det är därför Waymo har ett sensorkluster som kostar mer än fordonet, har detaljerade vektoriserade kartor i dom begränsade områden bilarna kör och fjärrstyrning om det blir problem.

Att påstå att Tesla är så mycket bättre på mjukvara än Google är bara löjligt.

Waymo kommer troligen att ha mer än 10 miljoner betalande passagerare i år och det är fortfarande en förlustmaskin.

Det skummaste med Tesla är att de fortfarande inte kan få automatisk vindrutetorkare att fungera. Jag hade en bil från 2014 och det fungerade perfekt.
Citera
2025-06-05, 11:51
Medlem
Citat:
Är du här för att roa dig själv eller hoppas du på att övertyga någon med dina "argument"?

Jag fattar ju att du och många andra är så pass hjärntvättade att ni inte är mottagliga. Så ja, jag tycker väl att det är roligt att vara här. Skadeglädjen när aktien kraschat 90% kommer vara belöning nog. :P
Citera
2025-06-05, 11:54
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag fattar ju att du och många andra är så pass hjärntvättade att ni inte är mottagliga. Så ja, jag tycker väl att det är roligt att vara här. Skadeglädjen när aktien kraschat 90% kommer vara belöning nog. :P

Jupp, och sånna människor brukar det ju inte gå så bra för. Folk som fokuserar på sin egen framgång brukar ju vara lite skarpare än de som fokuserar på andras misslyckanden.
Citera
2025-06-05, 11:58
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Slösa inte din seriösa tid på folk som står och väntar på att få se Ishotellet i Kiruna brinna ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in