2025-06-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Sannolikheten är väl ungefär densamma som att 1 USD = 1 SEK år 2030.

Sen är förvisso sannolikheter så långt bort som fem år i dessa sammanhang väldigt osäkra absolut. Dock skulle man kunna med hyfsad hög säkerhet säga att USD/SEK kommer hålla sig inom intervallet 4 till 15 kr under de kommande fem åren.

Sannolikheten att bitcoinprisets 200 veckors glidande medelvärde kommer att vara högre år 2030 än det är i dag är extremt hög, anser jag. Dels är trenden tydlig, dels finns fundamentala skäl att tro att trenden kommer att fortsätta.

(USD/SEK är för övrigt ingen egentlig marknad utan manipuleras öppet av centralbankerna för att hålla växelkursen inom vissa gränser.)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-06-04 kl. 23:34.
Citera
2025-06-05, 01:09
Medlem
Citat:
Dock skulle man kunna med hyfsad hög säkerhet säga att USD/SEK kommer hålla sig inom intervallet 4 till 15 kr under de kommande fem åren.
Lol, nej. Det är trivialt mycket troligare att 4 SEK = 0 dollar om 5 år än att vi skulle ha 4 SEK = 1 dollar om 5 år.

Hoppas det finns något som du är duktig på, som du inte skriver om här.
Citera
2025-06-05, 08:55
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bitcoinpriset ökar på grund av att det blir mer fiatpengar och fler bitcoinanvändare. Jag har inte kollat uppgifterna själv men hörde en siffra om att cirka fem procent av jordens befolkning äger någon mängd bitcoin i dag. Under den process då övriga 95 procent gradvis anammar bitcoin och nuvarande bitcoinägare ökar sin andel av portföljen kommer priset att stiga snabbare än globala penningmängden ökar.

Du måste själv inse att det är helt orimligt att 5% (~400 miljoner) av jordens befolkning äger bitcoin, snarare har 5% hört talas om bitcoin och har en vag uppfattning om vad det är. Av dessa äger möjligtvis 1% bitcoin, dvs ca 4 miljoner personer.

Att den övriga befolkningen skulle börja anamma bitcoin i en allt högre grad är ren spekulation och fantasi.
Citera
2025-06-05, 09:06
Medlem
Citat:
Du måste själv inse att det är helt orimligt att 5% (~400 miljoner) av jordens befolkning äger bitcoin, snarare har 5% hört talas om bitcoin och har en vag uppfattning om vad det är. Av dessa äger möjligtvis 1% bitcoin, dvs ca 4 miljoner personer.

Att den övriga befolkningen skulle börja anamma bitcoin i en allt högre grad är ren spekulation och fantasi.

Om du har rätt är potentiella uppsidan ännu större. (En betydande andel av befolkningen i världen lär dock åtminstone ha hört ordet "bitcoin")

Siffran fem procent var nog en höftning för att få till den slående formuleringen, 95 procent av alla bitcoin har redan brutits, och 95 procent av jordens befolkning äger inte bitcoin, eller något i den stilen.

Om det bara finns fyra miljoner bitcoinägare i dag (källa?) så är framtidsutsikterna betydligt mer svindlande än denna formulering fångar.
Citera
2025-06-05, 09:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om du har rätt är potentiella uppsidan ännu större. (En betydande andel av befolkningen i världen lär dock åtminstone ha hört ordet "bitcoin")

Siffran fem procent var nog en höftning för att få till den slående formuleringen, 95 procent av alla bitcoin har redan brutits, och 95 procent av jordens befolkning äger inte bitcoin, eller något i den stilen.

Om det bara finns fyra miljoner bitcoinägare i dag (källa?) så är framtidsutsikterna betydligt mer svindlande än denna formulering fångar.

Den här är väl ganska bra att börja med:

https://s3.coinmarketcap.com/static-gravity/image/63caecb072374b4aa9ffcfa298dbc380.jpg

14m bitcoin ska fördelas över ett visst antal personer där det finns de som har flera coins och många som endast har en liten fraktion. Skulle det vara så många som 40m personer så blir det väldigt lite bitcoin per person - i snitt.

Väldigt många personer på jorden har inte ens fiat eller möjlighet att spekulera i olika typer av finansiella produkter. Hur ska en fattig afrikansk bonde helt plötsligt börja allokera sitt kapital (som är motsvarande $50) till en spekulativ kryproprodukt?
Citera
2025-06-05, 09:15
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Stängde nyss på 104,9k . Det här funkade inte.

Skam den som ger sig. Vi kör ett kortsiktigt trade till.

Entry: 104,5K.
Target:108k+
Close: Ljusstängning sub 103,9k på 1D.
Citera
2025-06-05, 09:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Skam den som ger sig. Vi kör ett kortsiktigt trade till.

Entry: 104,5K.
Target:108k+
Close: Ljusstängning sub 103,9k på 1D.
3,5% uppsida. En dump kan utan problem bli större än så innan dagen stänger, även det kanske inte är det troligaste scenariot (men en risk som behöver vägas in i spelteorin här).

Är det underförstått att du alltid kör med hävstång på dina entries?
Senast redigerad av Leaston 2025-06-05 kl. 09:29.
Citera
2025-06-05, 09:29
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
3,5% uppsida. Är det underförstått att du alltid kör med hävstång på dina entries?

Alla trades jag redovisar på forumet är spot om inget annat anges.
Citera
2025-06-05, 09:33
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
3,5% uppsida. En dump kan utan problem bli större än så innan dagen stänger, även det kanske inte är det troligaste scenariot (men en risk som behöver vägas in i spelteorin här).

Helt klart, det här är ett minst sagt lurigt område, därför kör jag liten positionsstorlek och räknar med att jag kan komma att få ta en förlust. Det här är verkligen inget high conviction trade

Edit: Egentligen borde jag nog inte posta den här typen av trades i tråden utan bara dom som jag verkligen tror på och som även är backade av mer kapital. Annars är risken bara att övriga användare får en felaktig bild av mig och min trading.

Sagt och gjort. Ni kan bortse ifrån tradet jag precis postade. Kommer inte att redovisa utfallet.
Senast redigerad av hazenectar 2025-06-05 kl. 09:47.
Citera
2025-06-05, 09:49
Medlem
Citat:
Den här är väl ganska bra att börja med:

https://s3.coinmarketcap.com/static-gravity/image/63caecb072374b4aa9ffcfa298dbc380.jpg

14m bitcoin ska fördelas över ett visst antal personer där det finns de som har flera coins och många som endast har en liten fraktion. Skulle det vara så många som 40m personer så blir det väldigt lite bitcoin per person - i snitt.

Väldigt många personer på jorden har inte ens fiat eller möjlighet att spekulera i olika typer av finansiella produkter. Hur ska en fattig afrikansk bonde helt plötsligt börja allokera sitt kapital (som är motsvarande $50) till en spekulativ kryproprodukt?

Svarar här:

(FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Citera
2025-06-05, 09:50
Medlem
hazenectars avatar
Citat:

Är det underförstått att du alltid kör med hävstång på dina entries?

Hur ser du på prisutvecklingen för tillfället?
Citera
2025-06-05, 10:15
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Hur ser du på prisutvecklingen för tillfället?
Tackar som frågar.

Har inte riktigt brytt mig om prisrörelser 3% åt ena eller andra hållet så som vi haft senaste månaden.

Så här ser en graf ut som jag postade runt 24:e maj, och den gäller väl fortfarande. https://i.imgur.com/4IJ1s5x.png
Vi bröt inte ut som jag hoppades, utan får vi får ge oss till tåls att försök #2 eller #3 bryter ut istället.

Allt mellan linjerna är på det stora hela "chop". Vill man försöka hitta trades på lägre upplösningar så går ju det, men jag är inte så intresserad av vad som händer mellan dessa linjer.
Alternativt (kanske helst?) ta en vända ner mot, säg 90k-100k, för då har vi en högre botten som signalerar styrka när priset når dessa nivåer igen.

Det som jag tycker är lite intressant nu är att titta på förra dubbeltoppen och jämföra med denna. https://i.imgur.com/CVyFbrH.png

Förra gången var vi ca 37 dagar innan priset vände ner i vad som skulle bli starten på björnmarknaden.
Nu har vi spenderat ca 28 dagar på liknande sätt. Det vore bra för bullsen, om vi bröt liknelsen genom att göra en ny ATH eller konsolidera hela sommaren uppe på dessa nivåer.
Senast redigerad av Leaston 2025-06-05 kl. 10:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in