Citat:
Ursprungligen postat av
Kollektion
Jag antar World Trade Center var relativt synlig på långt håll. Den var antagligen enklare för kaparna att träffa byggnaderna. Det jag inte fattar hur kaparna kunde hitta Pentagon på marken. Var dessa bara otroligt skickliga eller bara ren tur? Varför drabbades inte kaparna av desorientering?
Har för mig jag såg något program om detta på Tv några år efter det skedde men minns inte hur det gick till, mer än att kaparna tagit flyglektioner.
De hade inte varit intresserade av att öva landning sades det av flygläraren 🤔.
Minns förövrigt när jag hörde nyheten på radio att det kört in ett flygplan i TwinTower, hur är det möjligt, otänkbar olycka.
Senare,30 minuter? meddelas att ett plan även störtat in i Pentagon.
Först då gick det upp för mig, ahaa terrorister, men hur har de lyckats....?
Så här svarar Chat gpt på Ts fråga.
GPS och kartor: Kaparna hade tillgång till kartor och navigationssystem som användes för att styra flygplanet. De hade även övat på att navigera med hjälp av flygplansinstrument.
Flygträning: Terroristerna hade genomgått flygträning och hade kunskap om hur man manövrerar ett flygplan. Detta gjorde att de kunde använda både visuell navigering och instrument.
Flygrutt: De tog en rutt som förde dem söderut från Washington D.C., och de undvek radarövervakade områden så långt det var möjligt för att minska risken att bli upptäckta.