Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Mja fast den inställningen kan man inte ha. I så fall är allas domar hittepå, allt från brott till detta. Även fast du inte delar deras åsikter måste delar av det som står vara sanna.
Jo, den inställningen kan man ha. Förut tnkte jag nog att en LVU-utredning skulle likna en brottsutredning, och skulle socialsekreterarna följa lagen så skulle de likna varann bra mycket mer, utifall utredningarna skulle vara rättssäkra.
Jag har ju både läst fuppar och lyssnat på brottsrättegångar samt läst ett antal LVU-utredningar. Det är därför jag ständigt menar att polisen mycket hellre borde genomföra dessa LVU-utredningar. I en brottsutredning stöter man och blöter och vrider på varenda detalj och letar efter bevis, en mordutredning är på tusentals sidor och en LVU-utredning är på cirka 6-10 sidor.
När det gäller brott som exempelvis mord har den åtalade hur många timmar som helst med sin advokat, i ett LVU-ärende får advokaten endast betalt för cirka 10-12 timmar, vilket genererar att föräldern eller barnet pratar cirka en timme med sin advokat/ombud. Betänk då att i båda dessa fall gäller det människors framtid för en lång tid framöver.
En socialsekreterare kan exempelvis påstå att barnet har hög frånvaro och behöver inte ens visa några närvarorapporter konfirmerade av skolan.
En socialsekreterare kan påstå att föräldern saknar insikt, utan att förklara hur hen har kommit fram till det, att föräldern saknar känslomässig tillgänglighet utan att förklara hur hen har kommit fram till det, ja, hen kan i stort sett påstå vad som helst och komma undan med det. Det är definitivt inte så lagen om LVU är skriven. Det är ett systematiskt fel i hela barnärendesystemet.
Det är därför så många barn, föräldrar och andra anhöriga samt advokater och andra yrkesprofessionella försöker få fram sanningen om vad barn i Sverige utsätts för.