2025-06-01, 19:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Som jag tolkar det är det just de märkena som polisen nämner som är aktuella. Andra vapen som kan skjuta .357-ammunition är inte kompatibla med spåren på kulorna?

Alltså kan man inte bara ösa på med vilka vapen som helst som kan skjuta .357?

Nej, det framstår inte som särskilt fruktbart?

Det kan dock finnas vapen som inte finns med på listan men som skulle kunna vara intressanta ändock. Och det av skälet att de kan ha förbisetts. Antingen på grund av att vara så perifera att data saknas om dem vapenbiblarna. Eller på grund av att ett vapens konfiguration ändrats under tillverkningstiden och typ av pipa bytts, som i fallet Desert Eagle .357.

Inte för att jag tror att något väldigt udda vapen använts.

Citat:
Citerar polisen igen:

Det är inte klarlagt exakt vilken typ av revolver mördaren använde. Det finns sju möjliga alternativ:

Smith & Wesson
Ruger
Taurus
Kassnar
Coonan
Llama
Manurhin
Citera
2025-06-01, 19:07
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ja, det var en intressant spaning av dig. Men troligen har Coonan-pistolen liknande pipa som revolvrarna som nämns.

Citerar Granskningskommissionen också:

Gemensamt för de tre kriminaltekniska institutionernas utlåtande är, att kulornas fabrikat, kaliber och ammunitionstypen enligt ovan bekräftas. Vidare fastslås att kulorna uppvisar de spår som är typiska för vissa slags revolvrar, dvs. spår av fem högervridna bommar med 2,5 mm:s bredd.

Ja, derringern är nog att släppa.
Citera
2025-06-01, 19:12
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Det kan dock finnas vapen som inte finns med på listan men som skulle kunna vara intressanta ändock. Och det av skälet att de kan ha förbisetts. Antingen på grund av att vara så perifera att data saknas om dem vapenbiblarna. Eller på grund av att ett vapens konfiguration ändrats under tillverkningstiden och typ av pipa bytts, som i fallet Desert Eagle .357.

Ok, då förstår jag bättre.

Det var egentligen mest Derringern jag reagerade på.
Citera
2025-06-01, 19:15
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Torde väl finnas en hel del billiga östeuropeiska revolvrar? De i listan känns spontant vara high end bland tillverkare av handeldvapen.
Senast redigerad av DrComfort 2025-06-01 kl. 19:19.
Citera
2025-06-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är inte definitionen eller betydelsen av ordet "narrativ" som är problemet utan ordet "kontroll".
Ordet kontroll används och har använts som argument för att förklara SE's chansartade och okontrollerade handlande.

Ex. som när han gnällde i media för att han inte fick vara med på rekonstruktionen.

Argumentet till att han vill vara med(som GM) var att han därigenom kunde skaffa sig kontroll.
Motargumentet(som GM) var att det rentutav var idiotiskt att chansa så och riskera att allt faller ihop som ett korthus när "ingenting stämmer".

För oavsett var man står, så bör man ju ha klart för sig att SE inte har en aning om vad polisen vet.
Som GM har han också sett att det som står i media heller inte alltid går att lita på o.s.v.

Jo. Men det var SE som:

Ringde polisen
Ringde till tidningen
Ringde till Skandia
Ringde till svt
Ringde till skydd och säkerhet

Och säkert en massa mer som jag inte vet om eller minns just nu.

Du ser kanske ett mönster här? Eller inte?
Citera
2025-06-01, 19:29
Medlem
DrComforts avatar
Korth är en goding som av någon säkert god anledning fattas i listan av revolvrar. Damn, är ingen vapenbög, men tjusiga alltså: https://www.imfdb.org/wiki/Korth_Revolvers
Citera
2025-06-01, 19:32
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Torde väl finnas en hel del billiga östeuropeiska revolvrar? De i listan känns spontant vara high end bland tillverkare av handeldvapen.

Antagligen är polisens lista inte fullt så uttömmande som de ger sken av, nej. Det är ju en väldigt hård och avgränsande formulering att ”det finns sju alternativ”, men jag ser nu att GrK även nämner exempelvis Ruby.

Så det finns nog lite spelrum där. Så länge vapnet har fem högervridna bommar med 2,5 mm:s bredd.
Senast redigerad av Knattarna 2025-06-01 kl. 19:36.
Citera
2025-06-01, 19:49
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Antagligen är polisens lista inte fullt så uttömmande som de ger sken av, nej. Det är ju en väldigt hård och avgränsande formulering att ”det finns sju alternativ”, men jag ser nu att GrK även nämner exempelvis Ruby.

Så det finns nog lite spelrum där. Så länge vapnet har fem högervridna bommar med 2,5 mm:s bredd.

Ruby verkar dock inte finnas i kaliber .357?
Citera
2025-06-01, 19:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Jag vet att det inte har något samband, men som moderat, (vilket vi blivit oss belärda att GM var), var kanske valet på "högervridna" bommar viktigt för att skicka en tydlig signal?

Om det var en S&W så är väl tillverkningslandet USA kanske också ett "budskap"?

Mycket om vapnet tycks kunna leda till mycket spekulationer, och då har vi inte ens nuddat vid ammunitionen.

Märkligt nog har HH slagit fast att S&W var så vanliga att siffrorna tydde till 95% att mordvapnet var en S&W 357 M.
Citera
2025-06-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo. Men det var SE som:

Ringde polisen
Ringde till tidningen
Ringde till Skandia
Ringde till svt
Ringde till skydd och säkerhet

Och säkert en massa mer som jag inte vet om eller minns just nu.

Du ser kanske ett mönster här? Eller inte?

Bra sammanfattat. Det framstår som om han ville påverka mordutredningen. Dessutom kontaktade han Glasers dagen efter mordet. Det säger UG.
Citera
2025-06-01, 21:18
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag vet att det inte har något samband, men som moderat, (vilket vi blivit oss belärda att GM var), var kanske valet på "högervridna" bommar viktigt för att skicka en tydlig signal?

Om det var en S&W så är väl tillverkningslandet USA kanske också ett "budskap"?

Mycket om vapnet tycks kunna leda till mycket spekulationer, och då har vi inte ens nuddat vid ammunitionen.

Märkligt nog har HH slagit fast att S&W var så vanliga att siffrorna tydde till 95% att mordvapnet var en S&W 357 M.

Det kanske var så det påstådda socialdemokratiska ministerstyret av PU tog sig uttryck? ”Det ska vara högervridna bommar på mordvapnet, och hör sen”? Som ett sätt att avleda uppmärksamheten från att det egentligen var ”vänstervridna” krafter som låg bakom mordet?

Och att GrK tar upp ”Ruby” som möjligt vapen trots att det inte fanns i .357-utförande kanske är en subtil hint om att en ”Jack Ruby”-liknande torped kan ha utfört mordet för socialdemokraternas räkning? ”Ruby” blir då Granskningskommissionens eget ”OPÄS”?

Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Ruby verkar dock inte finnas i kaliber .357?

Fanns dock som .38 Special, som i teorin kunnat användas med modifikation. Men det verkar rätt långsökt. Polisens lista kanske inte är så dum ändå.
Citera
2025-06-01, 23:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
/.../
Vi "vet" enligt ditt inlägg att SE bara uppger oviktiga (betydelselösa) uppgifter.
/.../
Nja, inte bara. Visst rabblar han upp en stor mängd nonsensgrejer som han har hittat på (eller tagit från media) just för att visa att han var ett av vittnena som var på mordplatsen efter skotten. Men i vissa fall berättar han ju också helt sanna och självupplevda saker. T.ex. talar han ju sanning när han berättar att han gick strax bakom makarna Palme på Sveavägen, och att han sedan efter skotten sprang iväg (med mörk rock, keps och handledsväska) in i gränden. Annat av det han uppger är väl mer tveksamt, som t.ex. det där om utstämplingstiden, att han skulle ha dröjt sig kvar och pratat med Lisbeth innan han sprang iväg, och att han sedan efter att han sprang iväg från mordplatsen skall ha återvänt dit och pratat med en polis.

Men som någon påpekade så bevisar ju inte de här lögnerna att han är mördaren. En alternativ förklaring skulle alltså kunna vara att han (av naturliga skäl) helt enkelt känner sig felaktigt utpekad av vittnesmålen, och att han just därför "justerar" händelseförloppet lite för att framstå som mindre trolig som gärningsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in