2025-06-01, 17:05
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Haha bor supernajs på 300kvm topp renoverat och citynära.
Du projicerar din kassa HR på alla som har eget bo.
PS: var på besök i en relativt ny HR i Göteborg - 3:an kostar 19000kr/mån.
Fy farao vad trist - vitt vitt och åter vitt. Prefabade kök och badrum.
Hyresrätten suger så jävla hårt i allmänhet.

Ja, ditt boende har subventionerats nu i snart 20 år - förmodligen även byggt med stora bidrag och med löpande bidrag som ROT, räntebidrag osv. Klart det ser billigt ut jämfört med fullpris HR, alla kan inte vara bidragsmatade bostadsägare.

Snart kanske staten måste dra åt bidragskranen för er så då kan det bli annorlunda, förstår att du nu snarast vill se lättade låneregler så det kan bli lite högre pris innan bidragskranen stängs och ger högre kostnader för ditt boende - och därmed lägre pris.
Citera
2025-06-01, 17:21
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, ditt boende har subventionerats nu i snart 20 år - förmodligen även byggt med stora bidrag och med löpande bidrag som ROT, räntebidrag osv. Klart det ser billigt ut jämfört med fullpris HR, alla kan inte vara bidragsmatade bostadsägare.

Snart kanske staten måste dra åt bidragskranen för er så då kan det bli annorlunda, förstår att du nu snarast vill se lättade låneregler så det kan bli lite högre pris innan bidragskranen stängs och ger högre kostnader för ditt boende - och därmed lägre pris.

Jag har betalat skatt i form av fastighetsskatt, skatt på uppvärmning och hantverkare , inköp/renoveringar med mera. Jag bidrar betydligt mer än hyresjonen som är ett sänke då dessa har fått låga kostnader över tid- subventionerade nybyggen av staten. Jag och många med mig är förbannade att hyresrätterna har varit så förmånliga - nu ökar som bekant hyrorna och jag hoppas att rättvisan segrar till slut! Varför skall jag som skattebetalare betala för bidrag till hyresrätter för?
Att regeringen skulle driva att ränteavdragen skulle sänkas är politiskt självmord. Finns inget intresse öht att driva detta
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2025-06-01 kl. 17:23.
Citera
2025-06-01, 17:25
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag har betalat skatt i form av fastighetsskatt, skatt på uppvärmning och hantverkare , inköp/renoveringar med mera. Jag bidrar betydligt mer än hyresjonen som är ett sänke då dessa har fått låga kostnader över tid- subventionerade nybyggen av staten.
Att regeringen skulle driva att ränteavdragen skulle sänkas är politiskt självmord. Finns inget intresse öht att driva detta

Precis, politiskt självmord att ta bort bidragsnappflaskan från alla bostadsägarbebisar

Patetiska är vad ni är, framförallt med er höga svansföring gentemot de som bor och betalar hela kostnaden för sitt boende utan bidrag och subventioner.
Citera
2025-06-01, 19:06
Medlem
Citat:
Jag har betalat skatt i form av fastighetsskatt, skatt på uppvärmning och hantverkare , inköp/renoveringar med mera. Jag bidrar betydligt mer än hyresjonen som är ett sänke då dessa har fått låga kostnader över tid- subventionerade nybyggen av staten. Jag och många med mig är förbannade att hyresrätterna har varit så förmånliga - nu ökar som bekant hyrorna och jag hoppas att rättvisan segrar till slut! Varför skall jag som skattebetalare betala för bidrag till hyresrätter för?

https://www.hyresgastforeningen.se/aktuellt/extern-nyhet/salabostaders-hyreshojningar-for-aren-2025---2027-ar-klara!tt-3665883/

Hyres*förhandlingarna mellan Hyresgäst*föreningen och Salabostäder är nu klar. Resultatet är en treårig uppgörelse där 2025 års höjning ligger på 4,8 procent från 1 januari och därefter sjunker höjningen till 3,7 procent för 2026 och 2,35 procent för 2027.

Ungefär däromkring kommer hyreshöjningarna ligga kommande två åren. Fantasihöjningar om 10 % kommer aldrig ske.
Citera
2025-06-01, 19:22
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hyresgastforeningen.se/aktuellt/extern-nyhet/salabostaders-hyreshojningar-for-aren-2025---2027-ar-klara!tt-3665883/

Hyres*förhandlingarna mellan Hyresgäst*föreningen och Salabostäder är nu klar. Resultatet är en treårig uppgörelse där 2025 års höjning ligger på 4,8 procent från 1 januari och därefter sjunker höjningen till 3,7 procent för 2026 och 2,35 procent för 2027.

Ungefär däromkring kommer hyreshöjningarna ligga kommande två åren. Fantasihöjningar om 10 % kommer aldrig ske.

Du tar ett exempel som ligger ute i spenaten ☺️
Jorå. 10% över tre år är MYCKET och då ör jag snäll i mitt antagande om hyreshöjningarna!
Finns en stor latent skuld i underhåll av miljonprogrammen som innebär stora ökningar över närmsta åren.
Man skall komma ihåg att fastighetsägarna vill ha och skall ha viss avkastning på beståndet och det är helt enkelt inte möjligt utan höjningar. Som fakta är exvis priserna för byggmaterial upp över 30% och ännu mera för sågat virke som är basprodukt för renoveringar.
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2025-06-01 kl. 19:24.
Citera
2025-06-01, 19:27
Medlem
Hyresvärdar lär pusha för - och tids nog få - kompensation för inflationen (ökade kostnader för skötsel/underhåll, kommer om inte annat tvinga fram detta). De kommer yrka på 10% årligen. HGF kommer kontra med 2. Sedan lär det landa någonstans däremellan.

Så skulle tro att det kanske dröjer lika länge för hyresvärdarna att få inflationskompensation, som för lönetagarna. Gissar att det dröjer 5-10 år minst.
Citera
2025-06-01, 19:31
Medlem
DVikings avatar
En högst rimlig reform vore att hyra av bostad blev avdragsgill i deklarationen, precis som räntebidragen och ROT. Detta skulle skapa en efterfrågan på nyproduktion till höga hyror så alla blir nöjda, utom då alla bolånebebisar som är vana vid att ha bidragen för sig själva.

Tror detta skulle bli en riktig valvinnare, men förmodligen blir det vänstersidan som tar upp det och då blir det return of the sosse för oss alla tyvärr.
Citera
2025-06-01, 19:34
Medlem
Citat:
Jorå. 10% över tre år är MYCKET och då ör jag snäll i mitt antagande om hyreshöjningarna!
Finns en stor latent skuld i underhåll av miljonprogrammen som innebär stora ökningar över närmsta åren.
Man skall komma ihåg att fastighetsägarna vill ha och skall ha viss avkastning på beståndet och det är helt enkelt inte möjligt utan höjningar. Som fakta är exvis priserna för byggmaterial upp över 30% och ännu mera för sågat virke som är basprodukt för renoveringar.

Det är inte särskilt mycket faktiskt.
Du sa det ju själv nyss, det är en reglerad marknad. Om inte det räcker så har du senaste tre åren som facit. 4.1, 5.0, 4.8 = 14,5 %. Inte en chans att alla kostnader vad gäller underhåll av en fastighet stigit så lite. Nu är det en ganska stark trend nedåt på hyreshöjningar, ta Stockholmshem t e x, 3,5 % höjning för 2026.
Citera
2025-06-01, 19:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det är inte särskilt mycket faktiskt.
Du sa det ju själv nyss, det är en reglerad marknad. Om inte det räcker så har du senaste tre åren som facit. 4.1, 5.0, 4.8 = 14,5 %. Inte en chans att alla kostnader vad gäller underhåll av en fastighet stigit så lite. Nu är det en ganska stark trend nedåt på hyreshöjningar, ta Stockholmshem t e x, 3,5 % höjning för 2026.

Hyran består ungefär till 50% av driftskostnader. Täcker man en ökning av dessa med 15% hyreshöjning så räcker det för 30% kostnadsökning. Förmodligen denna matematik som domstolarna har fått förklara för fastighetsägarna varje år nu när de gett HGF rätt kring hyreshöjningarna.
Citera
2025-06-01, 19:46
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Det blir bara ca 3.2% höjning för hyror år 2026, 2027 är de tillbaka på normala 1.5-2% höjning så allt ser bra ut. Lönerna har höjts 10.5% senaste 3 åren enligt märket och hyreshöjningarna 2016-2018 var på bara 0.9%/år, så det jämnar ut sig allt. Ingen hyresgäst har gått back mer än ett par hundringar när man summerar allt, och vad är ett par hundringar när genomsnittliga lönen är typ 30 000 kr/netto?
Senast redigerad av slemhog 2025-06-01 kl. 19:50.
Citera
2025-06-01, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Hyresvärdar lär pusha för - och tids nog få - kompensation för inflationen (ökade kostnader för skötsel/underhåll, kommer om inte annat tvinga fram detta). De kommer yrka på 10% årligen. HGF kommer kontra med 2. Sedan lär det landa någonstans däremellan.

Så skulle tro att det kanske dröjer lika länge för hyresvärdarna att få inflationskompensation, som för lönetagarna. Gissar att det dröjer 5-10 år minst.

Hyresvärdar kommer garanterat pusha på högre hyror, hjälper föga. Mycket osannolikt att vi kommer se 4 % eller mer kommande tre åren. Alla fastighetsägare (Stockholmshem, Familjebostäder, Roslagsbostäder etc) som jag sett har landat på 3,5 till 3,7 % höjning för 2026. Salabostäder: 2,35 % höjning år 2027. Verkar helt orimligt att de gått med på detta om de trodde att de skulle kunna få ut mycket högre höjningar vid senare förhandlingar.

Efter 2028 är det lite svårare att veta hur det går, men som du säger kommer det dröja väldigt länge innan de får sin "inflationskompensation".
Citera
2025-06-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
Bajspressen skriver ofta rubriker som ”Snart går priserna äntligen upp igen” etc. Varför det skulle vara en bra sak förtäljs inte.
Det är väl snarare så att media redovisar andras prognoser. Det kan vara bankernas makroekonomer eller ibland någon mäklare. Och är det makroekonomerna så har dom räknat. Dom räknar på allt dom uttalar sig om.
Ser inget som helst fel i att media redovisar deras prognoser.

Med den rubriken du skriver är väl allt annat än gnäll? Hur i alla världen fick du detta till gnäll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in