2025-06-01, 12:10
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja det är tydligt att den demente jättebebisen i USAs tullcirkus har skapat enorm osäkerhet i hela världen. Bebisen har inte åstadkommit ett smack annat än totalt kaos.

Trots detta kliver innerstan upp på 116,2k per kvm i maj enl husmask. Ath sedan april 2022.

Tveklöst att ”liberation day” skapade mycket osäkerhet under april och in i maj månad.
Men nu upplever jag mer att han spelat ut sitt kaos-kort för tillfället gällande handelskriget. Förvisso är tullarna fortfarande gällande, en appellationsdomstol lät dem ligga kvar tills vidare, men Trumps psykologiska påverkan från liberation day upplever jag som till stor del utspelad. Nu pratar folk mer om TACO, vilket kanske inte är superbra att trycka en nagel i hans ego, men börserna har återhämtat sig och folk har passerat Trump chocken.

Om bolånetaket höjs till 90% och räntorna sänks i juni eller september så gör det viss stöttning till bostadsmarknaden. Det har väl pratats om att rucka i amorteringsskravet också?
Citera
2025-06-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Tveklöst att ”liberation day” skapade mycket osäkerhet under april och in i maj månad.
Men nu upplever jag mer att han spelat ut sitt kaos-kort för tillfället gällande handelskriget. Förvisso är tullarna fortfarande gällande, en appellationsdomstol lät dem ligga kvar tills vidare, men Trumps psykologiska påverkan från liberation day upplever jag som till stor del utspelad. Nu pratar folk mer om TACO, vilket kanske inte är superbra att trycka en nagel i hans ego, men börserna har återhämtat sig och folk har passerat Trump chocken.

Om bolånetaket höjs till 90% och räntorna sänks i juni eller september så gör det viss stöttning till bostadsmarknaden. Det har väl pratats om att rucka i amorteringsskravet också?

Jag tror definitivt det ger stöttning i kombination med att folk vant sig vid att bebisen är en total TACO och att hans kaosande bara är prat. Putin blåser också brallorna totalt av bebisen. Måste vara de sämsta 6 första månader för en president i USAs historia. Vilken enorm loser han är, de som röstat på pajasen borde ju skämmas ögonen ur sig nu.
Citera
2025-06-01, 14:40
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jaha, men det finns inga genvägar för en tekniskt insolvent brf. Antingen kapitaltillskott från medlemmarna eller höjda avgifter. Alternativet att vänta på bättre tider fungerar inte särskilt länge.

Fast det är ju det de har gjort, höjt avgifterna. Är jdärför månadsavgiften är 5 546 kr/månad för 34 kvm. Nästan tredubblat på några år. Skrev varför de sannolikt valt det istället för kapitaltillskott.
Citera
2025-06-01, 16:07
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Jag tror definitivt det ger stöttning i kombination med att folk vant sig vid att bebisen är en total TACO och att hans kaosande bara är prat. Putin blåser också brallorna totalt av bebisen. Måste vara de sämsta 6 första månader för en president i USAs historia. Vilken enorm loser han är, de som röstat på pajasen borde ju skämmas ögonen ur sig nu.

Det lär bli en presskonferens i veckan som kommer angående beslut avseende förhöjt tak för kontantinsatsen och lättnader för amortering- det senare sannolikt att allt över 50% belåning blir 1% som krav. Samtidigt höjs taket för hur mycket man får låna. Parat med räntesänkningen som kommer under året så förstår man att gemene man inväntar köp av bostad. Tror på en rätt rejäl höjning av värdena samt att omsättningen kommer öka seledes! Hyrorna ökar rejält också och dessa kommer fortsatta upp ytterligare- allt talar för högre priser framöver
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2025-06-01 kl. 16:10.
Citera
2025-06-01, 16:15
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Det lär bli en presskonferens i veckan som kommer angående beslut avseende förhöjt tak för kontantinsatsen och lättnader för amortering- det senare sannolikt att allt över 50% belåning blir 1% som krav. Samtidigt höjs taket för hur mycket man får låna. Parat med räntesänkningen som kommer under året så förstår man att gemene man inväntar köp av bostad. Tror på en rätt rejäl höjning av värdena samt att omsättningen kommer öka seledes! Hyrorna ökar rejält också och dessa kommer fortsatta upp ytterligare- allt talar för högre priser framöver

Här sitter ni och väntar på att staten ska baila ut bostadsmarknaden genom att det ska bli enklare att låna. Förstår att ni är regimlojala bolånetorskar men fascinerande att se hur ni basunerar ut det
Citera
2025-06-01, 16:30
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Här sitter ni och väntar på att staten ska baila ut bostadsmarknaden genom att det ska bli enklare att låna. Förstår att ni är regimlojala bolånetorskar men fascinerande att se hur ni basunerar ut det

Jag förhåller mig gängse rapportering från regeringen. Exakt varför hur skulle det vara vinklat från mig?
Citera
2025-06-01, 16:33
Medlem
Citat:

Varför skulle köparna vänta ut högre priser? Menar du säljarna?

Spontant skulle jag inte sälja idag utan vänta tills efter sommaren
Citera
2025-06-01, 16:34
Medlem
Citat:

Om staten inte blandat sig i från början hade utlåningen varit högre.

Det är knappast bankerna som satt krav på kontantinsats och amortering
Citera
2025-06-01, 16:38
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Om staten inte blandat sig i från början hade utlåningen varit högre.

Det är knappast bankerna som satt krav på kontantinsats och amortering

Polletten sek är i högsta grad kontrollerad av staten vilket stundtals kräver visst ansvar, men för en dement boomer så är det såklart helt omöjligt att förstå den typen av komplexitet.
Citera
2025-06-01, 16:40
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag förhåller mig gängse rapportering från regeringen. Exakt varför hur skulle det vara vinklat från mig?

Man ser i utformningen av dina inlägg att lättare låneregler får dig att kissa i byxan av exaltering då ditt lilla hus kan bli lite mer värt. Gulligt och fattigt på samma gång.
Citera
2025-06-01, 16:45
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Varför skulle köparna vänta ut högre priser? Menar du säljarna?

Spontant skulle jag inte sälja idag utan vänta tills efter sommaren

Slant på tangenten- säljarna menar jag
Citera
2025-06-01, 16:54
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Man ser i utformningen av dina inlägg att lättare låneregler får dig att kissa i byxan av exaltering då ditt lilla hus kan bli lite mer värt. Gulligt och fattigt på samma gång.

Haha bor supernajs på 300kvm topp renoverat och citynära.
Du projicerar din kassa HR på alla som har eget bo.
PS: var på besök i en relativt ny HR i Göteborg - 3:an kostar 19000kr/mån.
Fy farao vad trist - vitt vitt och åter vitt. Prefabade kök och badrum.
Hyresrätten suger så jävla hårt i allmänhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in