Citat:
Ursprungligen postat av
Funderar89
Men hör du hur det låter , han ska sälja det ända huset hans släkt har, tror du på riktigt att dem hade gjort det? Vart ska dem bo sen? För vilka pengar ska de köpa ett nytt hus? Man får väl ha lite överseende, snubben kunde aldrig betala så snabbt en åsna fattar det. Plus vad jag hörde sa han inte JA KAN BETALA IMORGON, utan JAG SKA KOLLA MED FAMILJEN, och sa även sedan i andra samtalet , ”jag vill inte säga ett datum jag inte kan hålla”. Sen så hör man att han låter helt borta av stress eller droger flöddrad när han pratar förmodligen för att han vet att det skiter sig.
I programmet sa han att
han har ett hus i Irak. Det huset är obebott. Han visade en video av huset i programmet, obebott. Det huset skulle han sälja för 700-900 000, och att familjen skulle hjälpa honom sälja det. Det var utsatt till försäljning av familjen och hade spekulanter, när han talade med räven.
Som jag minns det, så hade Pala intalat sig själv att han inte skulle behöva betala mer än 300 000 kr, och även det skulle hans familj kunnat fixa fram till honom, sa han.
Han fick besked att räven kan tala med honom, och att räven vill ha 1,2 miljoner. Han meddelade då rävens mellanhand att han kan betala 1,2 miljoner och hälsar att han välkomnade samtalet med räven, fullt medveten redan
innan han ens ringde räven att han kommer inte kunna betala.
När han sen ringde räven, vilket han gjorde
innan han fått fram 1,2 miljoner, så sa han direkt till räven att
"1,2 miljoner? Ingen fara". Räven frågade då¨"Kan du betala imorgon?" och Pala svarade "Jag ska ringa till familjen så dom ordnar upp det", och han sa även senare att han skulle fixa fram pengarna till nästa dag.
Ser man sitt liv hotat, och har en möjlighet att få bort stora delar av hotet består i att få kontakt med högsta shot-callern och sen betala, då ser man fan till att fixa maxi-fucking-malt med pengar tillhands
först, så man kan betala direkt när möjligheten eventuellt infinner sig.
Istället fuckar han räven fullt medveten om det på förhand, och förstår en del om vad konsekvenserna kan bli.
Får tydlig känsla att en del av det här är lite stage-at för kameran.
Även hans kontakter inom polisen och skyddsboendet med "Marita" säger att det är som om Pala inte tar in situationens allvar och slår bort tanken att samma villkor gäller för honom som för alla andra. Skyddsmekanism kanske, intalar sig allt är lugnt, när det inte är det, och därför ser han inga enorma problem i att ta alla möjliga motstående kontakter på alla sätt. Inte ens det han säger verkar ha någon slags förankring i verkligheten för honom. Släpper inte in att han kan drabbas av det som alla andra torde drabbas av i hans situation. Han är en skum personlighet helt enkelt som är ... "eljest" som man sa förr.
Det, plus att han gör saker under TV-produktionens gång som han inte meddelar till TV. Det behöver han förstås inte göra, men hade nog hjälpt att kabla ut hans perspektiv om han gjort det. Jag tror att SVT har dragit nytta, dramaturgiskt, av att dels försöka sy ihop alla dom här motsägelserna till en lättförståelig story för tittarna, som alltså då inte berättar hela bilden på det sätt eller turordning det gick till. Och dom paradoxala konstigheter som SVT upplevt i sin bild av storyn har dom använd som dramaturgisk utfyllnad, för att öka känslan av drama och kaos.
En detalj jag minns jag reagerade på, var att han kan ha fått telefonnumret till räven ifrån polisen. Genom hela programmet benämns polisens beskydd som "Skyddsinsatsen" och Palas kontakt till Skyddsinsatsen benämns som "Skyddskontakten. Det är från "Skyddskontakten" som han fick telefonnumret till räven - säger berättar-rösten i programmet.
Det kan vara felaktigt, eller medvetet felaktigt från SVT.
Men det blir väl så, när man låter sig dras in i en story, med statlig finansiering, och en tredjedel av vägen in i storyn inser man att det här är mest konstigheter och bullshit med en massa korseld som resultat. Men vid det laget är arbetet ibland för långt gånget för att det ska vara motiverbart att bara dra ur sladden, och försöka motivera för sin chef att skriva "Svinn" på ekonomiska redovisningen.