• 4
  • 5
2025-06-01, 09:55
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Många av de där testen visar var det IDAG finns flest personer som matchar din DNA-profil. Det är inte riktigt samma sak som att dina förfäder kom därifrån.

Det stämmer, säg att du tar ett test år 1000. Vi räknar lite försiktigt att det går 4 generationer på ett sekel. Resultatet blir att du är släkt med ett par hundra miljoner människor. Fanns ju knappt så många människor levande i Europa. Du kommer att hamna långt bort i Asien.
Den matematiska former blir ju x². Alla har ju två föräldrar.
Citera
2025-06-01, 11:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Det stämmer, säg att du tar ett test år 1000. Vi räknar lite försiktigt att det går 4 generationer på ett sekel. Resultatet blir att du är släkt med ett par hundra miljoner människor. Fanns ju knappt så många människor levande i Europa. Du kommer att hamna långt bort i Asien.

Du tänker helt galet. Allas förfäder är inte unika individer utan alla har massor av förfäder som är gemensamma. Det är ju därför "folk" och "etniciteter" uppstår.

Om vi bortser från modern invandring och tar två slumpmässiga personer i ex Närke som får barn med varandra. De två kommer att ha massor av samma förfäder. Mannens farfarsmorfarsfarmorsmor är samma person som kvinnans mormorsfarmorsfarfarsmor osv. I släktträden kommer massor av sådana exempel finnas.

Rätt vanligt missförstånd trots att det är så självklart om man tänker efter. Alla människor som nånsin funnits skulle inte på långa vägar räcka till om allas förfäder var unika. Inte heller skulle etniciteter eller evolution eller arter kunna finnas.
Citera
2025-06-01, 12:18
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Du tänker helt galet. Allas förfäder är inte unika individer utan alla har massor av förfäder som är gemensamma. Det är ju därför "folk" och "etniciteter" uppstår.

Om vi bortser från modern invandring och tar två slumpmässiga personer i ex Närke som får barn med varandra. De två kommer att ha massor av samma förfäder. Mannens farfarsmorfarsfarmorsmor är samma person som kvinnans mormorsfarmorsfarfarsmor osv. I släktträden kommer massor av sådana exempel finnas.

Rätt vanligt missförstånd trots att det är så självklart om man tänker efter. Alla människor som nånsin funnits skulle inte på långa vägar räcka till om allas förfäder var unika. Inte heller skulle etniciteter eller evolution eller arter kunna finnas.

Vi är inte långt ifrån varandra.

Det är uppenbarligen svårt med matematik, vi har två föräldrar, fyra mor- och farföräldrar och så vidare. Om vi ​​antar 30-åriga generationer (förmodligen för högt, men låt oss vara försiktiga), skulle du för 1 000 år sedan ha haft cirka 800 miljoner gammel ^33 mor- och farföräldrar.
Eftersom världens befolkning förmodligen var cirka 300 miljoner vid den tiden är det osannolikt.

Det betyder egentligen att dina förfäder rasblandade dig. Och det betyder i sin tur att alla som levde i Europa för ungefär tusen år sedan antingen var förfäder till varje levande europé eller till ingen. Om du är vit europé är dina förfäder, efter en viss punkt, desamma som alla andra vita européers förfäder.
Citera
2025-06-01, 12:35
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Vi är inte långt ifrån varandra.

Det är uppenbarligen svårt med matematik, vi har två föräldrar, fyra mor- och farföräldrar och så vidare. Om vi ​​antar 30-åriga generationer (förmodligen för högt, men låt oss vara försiktiga), skulle du för 1 000 år sedan ha haft cirka 800 miljoner gammel ^33 mor- och farföräldrar.
Eftersom världens befolkning förmodligen var cirka 300 miljoner vid den tiden är det osannolikt.

Det betyder egentligen att dina förfäder rasblandade dig. Och det betyder i sin tur att alla som levde i Europa för ungefär tusen år sedan antingen var förfäder till varje levande europé eller till ingen. Om du är vit europé är dina förfäder, efter en viss punkt, desamma som alla andra vita européers förfäder.

Förstår inte hur du får in "rasblandning" och att man måste hamna "långt bort i Asien" på tusen år.

Små populationer kan ge upphov till stora populationer utan att det behövs varken "rasblandning" eller åka till Asien och hämta en postorderbrud. Men har beräknat att hela den precolumbianska befolkningen i Nord- och Sydamerika härstammade från ca 70 individer.
Citera
2025-06-01, 12:42
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Förstår inte hur du får in "rasblandning" och att man måste hamna "långt bort i Asien" på tusen år.

Små populationer kan ge upphov till stora populationer utan att det behövs varken "rasblandning" eller åka till Asien och hämta en postorderbrud. Men har beräknat att hela den precolumbianska befolkningen i Nord- och Sydamerika härstammade från ca 70 individer.

Nej, jag borde ha använt etnisk blandning i det här fallet naturligtvis.

Det är ju precis det jag skrev, när du nämner precolumbianska befolkningen. Läs mitt inlägg igen men jämför med Europa. En vit befolkning har samma anfäder, så du har ju helt rätt.
Citera
2025-06-14, 18:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Du tänker luddigt.

Att din beräkning inte stämmer beror på det som kallas anförluster.
Jag har t.ex forskat fram att mina föräldrar är släkt med varandra.
Ett par för 10 generationer sedan hade två barn det ena barnet är min fars ana och det andra är min mors ana. Mn dt ä ing fl p mi.

Det finns däremot geografiska områden i Sverige där "alla är släkt med alla". Kallas endogamier:
Anundsjö i Ångermanland, norra Bohuslän, östra Blekinge.

https://familytreewebinars.com/webin...lakt-med-alla/
Citera
2025-06-17, 15:27
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du tänker luddigt.

Att din beräkning inte stämmer beror på det som kallas anförluster.
Jag har t.ex forskat fram att mina föräldrar är släkt med varandra.
Ett par för 10 generationer sedan hade två barn det ena barnet är min fars ana och det andra är min mors ana. Mn dt ä ing fl p mi.

Det finns däremot geografiska områden i Sverige där "alla är släkt med alla". Kallas endogamier:
Anundsjö i Ångermanland, norra Bohuslän, östra Blekinge.

https://familytreewebinars.com/webin...lakt-med-alla/

Det ena motsäger inte det andra. Om vi på 1000 år bara genom matematiken skulle ha nästan 300 miljoner släktingar är väl knappast märkligt heller, det är så naturen fungerar.
Citera
2025-09-23, 06:29
Medlem
Sun Rulers avatar
Vi har kört:

Myheritage
Ancestry
FTDNA
23andme (det har dock gått i konkurs nu).

Sajter med mest användarvänligt interface tycker jag Ancestry och Myheritage är. Ancestry tror jag är den största sajten med flest använder. Via den så har jag bl.a. kommit i kontakt med släktingar i USA.

Etnicitetsuppskattningarna varierar tämligen mycket mellan de olika sajterna, speciellt på min frus sida.
Citera
2025-09-24, 17:10
Medlem
nerdnerds avatar
Ja, det stämmer att en random persons morfars farfars farfars morfars far kan vara samma person som ens farmors mormors mormors farmors far, utan att någon har haft en aning. Det blir ju med nödvändighet många sådana exempel i en begränsad befolkning efter tillräckligt många generationer, ÄVEN om det skulle ha varit maximal blandning mellan olika folk. På bara 33 generationer skulle det krävas fler än hela jordens nuvarande befolkning för att inga anfäder sedan dess skulle vara släkt, dvs på 33/4 = ca 8 sekel, typ år 1200.

Men dessutom sållas ju hälften av alla alleler bort från resp förälder i varje generation. Så om man t ex var släkt med Gustav Vasa för ca 500 år sen, typ 20 generationer sen, så är det bara 1/2²⁰ = ca en miljondel av dessa kvar idag, med rätt stor chans för inga alls eftersom vi bara har ca 22000 gener.

Eller om vi utgår från det, hur många generationer bakåt är det egentligen meningsfullt att gå? Svar: inte mer än 14 - 15, dvs mindre än 400 år, eftersom 2¹⁴=16384 och 2¹⁵=32768.

Så ja, det är t ex möjligt att en genetiskt helvit svensk ändå har en anfader eller anmoder som var en svart slav på Haiti.
Senast redigerad av nerdnerd 2025-09-24 kl. 17:20.
Citera
2025-10-04, 16:23
Medlem
PeterNosters avatar
Alleler bra förklarat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allel
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto