2024-04-08, 22:01
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det beror på vad du är ute efter. På MH kan du ha ett släktträd upp till 250 personer gratis.
Så började jag innan jag tog ett test. Fyllde snabbt upp trädet genom att läsa kyrkböcker och folkräkningar.

Kommer inte ihåg vilka verktyg man kunde använda då om ens något.
Med ett fullt abonnemang så gör MH matchningar mellan ditt inmatade träd mot andras träd, mot olika register som svenska husförhörslängder, folkräkningar både svenska och utländska. De söker i tidningsartiklar och en massa olika register.

Om du gjort testen så jämför MH dina resultat mot andra som testat sig och du får matchningar med nära och avlägsna släktingar.

En del tar testen för att hitta en okänd far medan andra bara vill kolla sina anor och andra vill bara se etnicitetsuppskattningen. Man får ju även en ursäkt för att umgås socialt med folk från hela världen och utbyta information.

Olika intressen helt enkelt.

Försäljarna är lite påträngande men man kan pruta. Nu är ju jag intresserad av släktforskning och hjälper andra på heltid så jag har hela rasket och tog senast ett 5-års abonnemang för ett rabatterat pris.

Coolt!

Jag tyckte dock att släktträdet inte var så tydligt.
Testade lägga in cirka 160 namn på https://www.familyecho.com/ och även där blev det för fullt och snurrigt.

Det bästa vore om man kan på något sätt se alla eller åtminstone en större del samtidigt. Blir snurrigt med flikar som öppnas när man klickar på dem och allt byter plats.

Ska se om jag kan hitta någon som kan hjälpa mig ändra lite i koden på https://www.familyecho.com/ alternativt om jag kan hitta någon bättre släktträdsvisare.

Tack för ditt svar!!
Citera
2024-04-18, 14:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entligen18ar
Coolt!

Jag tyckte dock att släktträdet inte var så tydligt.
Testade lägga in cirka 160 namn på https://www.familyecho.com/ och även där blev det för fullt och snurrigt.

Det bästa vore om man kan på något sätt se alla eller åtminstone en större del samtidigt. Blir snurrigt med flikar som öppnas när man klickar på dem och allt byter plats.

Ska se om jag kan hitta någon som kan hjälpa mig ändra lite i koden på https://www.familyecho.com/ alternativt om jag kan hitta någon bättre släktträdsvisare.

Tack för ditt svar!!

Du kan skapa släkttavlor. Du bestämmer en person i trädet och kan sen skapa en släkttavla och ange att du vill ha ut ättlingarna och bestämma hur många nivåer. Du kan få det tryckt mot en avgift eller för skärmen i ett stycke eller för utskrifter i A4 format som du får montera ihop. Kan bli hur stort som helst. Finns olika utseenden att välja på.

Du kan även skriva ut en släktbok.
Citera
2024-05-04, 11:32
Nu har jag äntligen fått mitt svar! Intressant att jag är 25%+ italienare.

Vad finns det för mer kul man kan göra med all denna DNA-data?
Citera
2024-05-04, 11:36
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:

Om du inte fattar vad det betyder, dvs att bolaget du testade meds urvalsgrupp i Italien är vad du har 25% liknande dna med så förstår du verkligen ingenting.

Italienska rötter brukar redovisas mycket tydligare dock, södra Italen (mycket likst Nordafrikanskt DN) Syditaliensk, liknar ofta Kroatiens osv..
Etnicitetsbiten är mest för jänkare som är ättlingar till invandrare eller slavar, de kommer från släkter som inte förmedlat sina rötter genom generationerna och söker tillhörighet.
Citera
2024-05-05, 07:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Om du inte fattar vad det betyder, dvs att bolaget du testade meds urvalsgrupp i Italien är vad du har 25% liknande dna med så förstår du verkligen ingenting.

Italienska rötter brukar redovisas mycket tydligare dock, södra Italen (mycket likst Nordafrikanskt DN) Syditaliensk, liknar ofta Kroatiens osv..
Etnicitetsbiten är mest för jänkare som är ättlingar till invandrare eller slavar, de kommer från släkter som inte förmedlat sina rötter genom generationerna och söker tillhörighet.

Men hos My Heritage baseras etnicitetsuppskattningen på inmatade släktträd + DNA.
Man kan alltså få fram vilka personerna är som bedöms vara t.ex italienare.

Det kan bli lite fel p.g.a folk har slarvat med inmatningen i sitt släktträd.

Jag har iberier i min uppskattning. Kollade några personer och en som hette Johansson från Lima i Dalarna bedömdes vara iberier (spanjor). Det finns ett Lima i Peru. En annan var en svensk med spansk mor vars far jag är släkt med. Flera andra med mixade föräldrar.

Jag har också slovensk etnicitet därför att det helsvenska ortnamnet med svenska ä i namnet förväxlats med ett liknande ortnamn i Slovenien.

Skit in ger skit ut.
Citera
2024-05-05, 07:56
Bannlyst
Citat:

Du kan börja med att flytta från germanska länder. Sicilien är 20 procent morer, med undantag av vikingaättlingar där. Dom vackra Italienarna är vita. Det finns en anledning att araber afrikaner försöker spela italienare för att tro att dom har nån rätt att vara i Europa. Flytta hem är mitt råd. 100 procent Norderman här. Svensk. Inget smuts finns i mitt blod. Blod och jord -nationen Sverige.
Citera
2024-05-09, 16:57
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Men hos My Heritage baseras etnicitetsuppskattningen på inmatade släktträd + DNA.
Man kan alltså få fram vilka personerna är som bedöms vara t.ex italienare.

Det kan bli lite fel p.g.a folk har slarvat med inmatningen i sitt släktträd.

Jag har iberier i min uppskattning. Kollade några personer och en som hette Johansson från Lima i Dalarna bedömdes vara iberier (spanjor). Det finns ett Lima i Peru. En annan var en svensk med spansk mor vars far jag är släkt med. Flera andra med mixade föräldrar.

Jag har också slovensk etnicitet därför att det helsvenska ortnamnet med svenska ä i namnet förväxlats med ett liknande ortnamn i Slovenien.

Skit in ger skit ut.
Väldigt många på MH har inte släktträd, merparten. Det är också väldigt mer benäget att bedöma dig som askenashi-judisk om du så enbart har centraleuropeiska rötter, eftersom de har många judar i sin bas/träd och de europeiska judarna, även de som flyttat till Israel, har blandats med "vanliga" européer. Min etnicitet har ändrats ganska mycket över några år enligt MH, mer än på Ancestry och FTDNA, där den dock också justerats.

Problemet med orter verkar bero mycket på att amerikaner bygger sina träd hej vilt och Lima eller, i mitt fall en ort i Norrland som anses vara Frankrike enligt någon första slarvig trädinmatare, reproduceras. Träden kan nästan förstöra mer på det sättet. Gott om idioter som tror på allvar de är släkt med Blåskägg, Karl den store och Jesus och byggt träd de anser "bevisar" det.
Citera
2024-05-09, 19:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Väldigt många på MH har inte släktträd, merparten. Det är också väldigt mer benäget att bedöma dig som askenashi-judisk om du så enbart har centraleuropeiska rötter, eftersom de har många judar i sin bas/träd och de europeiska judarna, även de som flyttat till Israel, har blandats med "vanliga" européer. Min etnicitet har ändrats ganska mycket över några år enligt MH, mer än på Ancestry och FTDNA, där den dock också justerats.

Problemet med orter verkar bero mycket på att amerikaner bygger sina träd hej vilt och Lima eller, i mitt fall en ort i Norrland som anses vara Frankrike enligt någon första slarvig trädinmatare, reproduceras. Träden kan nästan förstöra mer på det sättet. Gott om idioter som tror på allvar de är släkt med Blåskägg, Karl den store och Jesus och byggt träd de anser "bevisar" det.

Det finns idioter som tycker att en uppskattning ska vara lika med sanningen.

Det räcker för mig att utreda:
Personer i trädet: 17 880
DNA-matchningar: 31 203

Fattar inte mycket av ditt dravel. Din etnicitet har väl ändrats för att de har förbättrat uppskattningen med fler genetiska grupper och flera som testat sig hos dem för att de är så bra.
42 etniciteter · 2 114 Genetiska grupper
187 genetiska grupper enbart i Skandinavien.
Citera
2024-05-09, 20:04
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Det finns idioter som tycker att en uppskattning ska vara lika med sanningen.

Det räcker för mig att utreda:
Personer i trädet: 17 880
DNA-matchningar: 31 203

Fattar inte mycket av ditt dravel. Din etnicitet har väl ändrats för att de har förbättrat uppskattningen med fler genetiska grupper och flera som testat sig hos dem för att de är så bra.
42 etniciteter · 2 114 Genetiska grupper
187 genetiska grupper enbart i Skandinavien.
Har du spårat dig tillbaka till pater Noster eller? Ja det du skriver är precis det jag skriver, men mitt DNA finns på fem olika bolag, plus avidentifierat på ett universitet som forskar på DNA. Fortfarande på alla minst 85% Skandinav. På två av dem 98%.
Citera
2024-05-14, 20:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Har du spårat dig tillbaka till pater Noster eller? Ja det du skriver är precis det jag skriver, men mitt DNA finns på fem olika bolag, plus avidentifierat på ett universitet som forskar på DNA. Fortfarande på alla minst 85% Skandinav. På två av dem 98%.

Det förklarar saken
Duktigt inavlad alltså.
Många kusingiften antar jag?

De där 15% låter mer intressant. Neandertal?
Senast redigerad av PeterNoster 2024-05-14 kl. 20:52.
Citera
2025-04-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Använd aldrig några tjänster som samlar DNA såsom Ancestry. Det är en front för att samla DNA inför gain of function research eller för att ta fram biovapen.

Haha fyfan vilken foliehatt du är, kryp tillbaka under stenen du kom ifrån.
Citera
2025-04-21, 12:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Många av de där testen visar var det IDAG finns flest personer som matchar din DNA-profil. Det är inte riktigt samma sak som att dina förfäder kom därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in