2025-05-31, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Men hade han möjligheten att avlägsna sig i huset så gör han ju verkligen fel att gå tillbaka till pojken med geväret. Korrekt agerat skulle vara att låsa dörren och ringa polisen.

Sluta tramsa, husägaren har agerat helt korrekt. Han kunde lika gärna dödat inkräktaren och inte fått påföljd. Ett liknande fall:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y6KPlJ/dodade-tva-i-sitt-hem-i-dag-foll-domen
Citera
2025-06-01, 00:58
Medlem
Yxzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
(min fetning)

Det fetade... Det 16 åriga stolpskottet från Skåne har givetvis fått skjuts av någon. Avsläpp och/eller upphämtning vid Tre Älgar är sannolikt.

Att stolpskottet på väg mot platsen där han greps svänger vänster efter denna järnvägskorsning visar att han antingen kom den vägen och därför känner till att grusvägen inte bara leder till ett hus eller också har han fått instruktion att svänga direkt efter järnvägen.

https://imgur.com/a/09t3QpI

Vägen ned till Tre Älgar saknar skyltning och känns som om den bara leder till ett hus (dvs är en återvändsgränd) för en person som inte har rätt information.

Att köra där med sparkcykel på natten är inte anmärkningsvärt, folk kommer att tro att någon är på väg hem från en fest. Att köra på 44:an är mer anmärkningsvärt. Jag känner mig rätt i tanken att stolpskottet följer en upplagd väg till Tre Älgar...

Jag vidhåller att den som lagt upp mordplanen har tagit fel på vilken TJ som skulle mördas och skickat stolpskottet till fel adress.

Har jag förstått det rätt att den skadskjutne sparkåkaren flydde platsen förbi Sals kyrka och sedan genom Salstad på väg mot Tre älgar?

På vilken gård skedde skjutningen?
Citera
2025-06-01, 01:51
Medlem
Igår (lördag) brann en bil i ett garage på den gården vid tre älgar som var avspärrat. Baggården.
Citera
2025-06-01, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Så man är en quisling bara för att man inte vill att det ska vara fritt fram att skjuta folk?
Ja om det knackar på bevpnade 16 åringar så ska det vara belöning på 1 miljon kr om skräpet avlivas.
Fått nog av det här jävla daltande med kriminella.
Citera
2025-06-01, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Docere
Sluta tramsa, husägaren har agerat helt korrekt. Han kunde lika gärna dödat inkräktaren och inte fått påföljd. Ett liknande fall:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y6KPlJ/dodade-tva-i-sitt-hem-i-dag-foll-domen

Bara synd han inte fick med ö..ber..g också
Citera
2025-06-01, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Vet vi vad GM gjorde på adressen? Känns ganska osannolikt att han var där för att låna en telefon. Samtidigt var han nog inte där för att ha ihjäl husägaren heller för då skulle han väl ändå inte ha skjutit i luften? Var han verkligen där för telefonens skull måste han ju vara den mest patetiska GM någonsin.

Nu är detta en grov killgissning.

Men till saken hör att det har i ett par månader jagats skyttar i området.
Iom att flygvapnets närvaro i närheten av adressen, så åker det rätt ofta militära skyddsvakter på de aktuella vägarna.

Så att någon skum uppdragsgivare har betalat något kriminellt nätverk att fixa en skytt, för att tömma ett magasin mot ett av flygvapnets fordon eller mot någon av flottiljens installationer.
för att den skumma uppdragsgivaren, vill ha reda på responstid och om skyddsvakterna är beredda att skjuta tillbaka mot uppenbart minderåriga skyttar.

Det pågick natoövningar på F7 när detta skedde.
Citera
2025-06-01, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxzer
Har jag förstått det rätt att den skadskjutne sparkåkaren flydde platsen förbi Sals kyrka och sedan genom Salstad på väg mot Tre älgar?

På vilken gård skedde skjutningen?
Gården som GM flydde ifrån är den första på höger sida efter hållplats "jönslanna".
Jag är inte alls säker på att flyktvägen var planerad mot tre älgar.
Jag gissar att det istället är rastplats Viggen som är mötesplatsen.
Mindre trafikerad och lätt att hitta i mörkret ute på schlätta.

Skytten blir avsläppt där, får ett uppdrag och en mobil med adress påslagen och instruktioner om vad han skall utföra.
Bara det att pga militära verksamheten i området, fungerar inte mobilens gps till 100% så raketforskaren från Lund åker tillbaka mot den enda punkt han hittar tillbaka till, fyrvägskorsningen och busshållplatsen vid jönslanna.

Närmaste hus i närheten är där mattläggaren bor.
Och här vill ha låna telefonen.

Min killgissning är att han har blivit tillsagd att inte ringa från mobilen med GPS i.
För att uppdragsgivaren, vet att okända mobiltelefoner i området runt F7, lyser som en fyr hos militärens underrättelsetjänsten.
Citera
2025-06-01, 07:08
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumlemix
Igår (lördag) brann en bil i ett garage på den gården vid tre älgar som var avspärrat. Baggården.
Märkligt. Kanske lede fi i öster beställt trakasserier av folk runt F7 för att tvinga till sig fastigheter? Kanske lede fi / foxtrot har träningscenter för barnsoldater där? Försvarsmaktens anställda har klagat att de hört skottlossning i området.

Citat:
Nya smällar har hörts vid flygflottiljen F 7 i Såtenäs. Polisen har haft en insats i området.

I fredags hörde personal i tjänst på Skaraborgs flygflottilj F 7 skottliknande ljud som inte kunde härledas till flottiljens verksamhet, enligt ett pressmeddelande.

Händelsen polisanmäldes och flygvapnet informerade då samtliga flottiljer.

I kväll hörde personal återigen skottliknande ljud.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skottliknande-ljud-polisanmalda-vid-flygflottiljen-f-7-i-satenas

Bor det känd foxtrot i området?
Citera
2025-06-01, 09:05
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Länken funkar inte. Kan du länka artikeln?

Det är denna bild jag menar
https://imgur.com/a/GB2l8uq

Artikeln:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OoObmV/uppgifter-bevapnad-16-aring-knackade-pa-hus-i-grastorp-blev-skjuten

Möjligtvis är det från baksidan av garagebyggnaden på Särestad Jönslanna. Det finns inte mycket att välja på, för det är knappast Baggården...
Citera
2025-06-01, 09:21
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Nu är detta en grov killgissning.

Men till saken hör att det har i ett par månader jagats skyttar i området.
Iom att flygvapnets närvaro i närheten av adressen, så åker det rätt ofta militära skyddsvakter på de aktuella vägarna.

Så att någon skum uppdragsgivare har betalat något kriminellt nätverk att fixa en skytt, för att tömma ett magasin mot ett av flygvapnets fordon eller mot någon av flottiljens installationer.
för att den skumma uppdragsgivaren, vill ha reda på responstid och om skyddsvakterna är beredda att skjuta tillbaka mot uppenbart minderåriga skyttar.

Det pågick natoövningar på F7 när detta skedde.

Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Gården som GM flydde ifrån är den första på höger sida efter hållplats "jönslanna".
Jag är inte alls säker på att flyktvägen var planerad mot tre älgar.
Jag gissar att det istället är rastplats Viggen som är mötesplatsen.
Mindre trafikerad och lätt att hitta i mörkret ute på schlätta.

Skytten blir avsläppt där, får ett uppdrag och en mobil med adress påslagen och instruktioner om vad han skall utföra.
Bara det att pga militära verksamheten i området, fungerar inte mobilens gps till 100% så raketforskaren från Lund åker tillbaka mot den enda punkt han hittar tillbaka till, fyrvägskorsningen och busshållplatsen vid jönslanna.

Närmaste hus i närheten är där mattläggaren bor.
Och här vill ha låna telefonen.

Min killgissning är att han har blivit tillsagd att inte ringa från mobilen med GPS i.
För att uppdragsgivaren, vet att okända mobiltelefoner i området runt F7, lyser som en fyr hos militärens underrättelsetjänsten.

Tanken, att Foxtrott är med på att skapa osäkerhet i Sverige genom att visa att det går att skjuta i närheten av Såtenäs, är inte alls dum, men om jag hade planerat det hela hade jag föredragit väg O 2566 mellan Tun och Täng.

Dessutom ställer jag mig tveksam till att en gps inte skulle fungera på grund av försvaret. Att militär kan störa gps vet jag, men sker det verkligen i fredstid i Sverige.

Dessutom blir det oerhört svårt att förstå varför 16 åringen plötsligt skulle skjuta mot en privatperson i Jönslanna.

Det är trots allt enklare att tro att han skall göra en attack mot en viss T*bias J*hansson (o) och ringer på för att samla personer innan han drar sitt vapen mot mannen i huset.
Citera
2025-06-01, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Märkligt. Kanske lede fi i öster beställt trakasserier av folk runt F7 för att tvinga till sig fastigheter? Kanske lede fi / foxtrot har träningscenter för barnsoldater där? Försvarsmaktens anställda har klagat att de hört skottlossning i området.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skottliknande-ljud-polisanmalda-vid-flygflottiljen-f-7-i-satenas

Bor det känd foxtrot i området?

Nja.
Så mycket foxtrot är det knappast på den sidan RV44.
Det som har funnits i området tidigare, är att en lokal "storbonde" köpte upp gårdar runt F7 och hade suspekta "lantarbetare" från Östeuropa på dessa i omgångar.
Något som polisen och försvaret dock haft koll på sedan 60-talet typ.
Mordet på Lisa holm 2015 hade en koppling till detta.

Annars är det väl mer attraktivt för MC gäng att bosätta sig hos mindre nogräknade bönder.
Och borde inte heller vara en jättebra plats att odla "örter" heller.
iom att det mesta av elkraften där är ämnad åt flygvapnet, och större effektbortfall skulle märkas hos Vattenfall i Trollhättan.

Men vanligt hot mot företagare finns ju alltid.
Och det finns garanterat någon nyrik AI entreprenör, som har köpt sig en hästgård och hoppas på lite lugn och ro.
Citera
2025-06-01, 09:29
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumlemix

Mycket intressant. Att baggården blir avspärrad är lite märkligt. Gör man det i tron att det gömmer sig medhjälpare på gården eller har det även där förekommit skjutningar? Kan gärningsmannen ha skjutit på två platser. Inlägget nedan kan tyda på detta, om vi nu skall tro uppgifter i pressen.

Citat:
Ursprungligen postat av jagarfisk
Det finns ju ändrat i tidningen att dom spärrade av bortanför treälgar pga hittad hyllsa bla. Och kollar man alt flyktväg så finns det 4 alternativ eftersom det är en fyrvägskorsning där skottlossningen skedde. Kan det vara att flyktbilen visste vart den skulle? Eller tog den bara en väg?

Frågan är då om de boende på Baggården utsatts för hämnd på grund av eventuell medhjälp till att idioten greps...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in