2025-05-31, 19:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Behärskat chockad?

Eller är han medtagen efter att ha tagit en vända runt kvarteren, där det vimlat av blåljus?

Det måste vara vimlande blinda blåljus om de missade SE springande i området i olika riktningar?

Är Träsket kvarteret du avser? Passerade SE då precis utanför den mystiska olåsta dörren ca 190 meter från mordplatsen?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-05-31 kl. 20:01.
Citera
2025-05-31, 20:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Som jag antydde, att han ville styra narrativet.

Hamra in det. Mr Kontroll.

SE ville sprida det felaktiga narrativet att polisen utförde sitt jobb? Hur skulle det gynna SE om vi fantiserar om att han mördade OP?

Du som är lite intresserad av handverktyg: Kanske SE "hamrade in det" med en möbelhammare? Det låter ganska "liskigt" som de säger i Kalmartrakten.
Citera
2025-05-31, 20:18
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Som jag antydde, att han ville styra narrativet.

Hamra in det. Mr Kontroll.

Hur styr man narrativet om det är andra som hör av sig? Vilket inte är motbevisat.

Styr abborren narrativet bara för att 5-6 fiskare försöker få fisken på kroken? Är abborren ”Mr Kontroll” då?
Senast redigerad av Knattarna 2025-05-31 kl. 20:27.
Citera
2025-05-31, 21:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Hur styr man narrativet om det är andra som hör av sig? Vilket inte är motbevisat.

Styr abborren narrativet bara för att 5-6 fiskare försöker få fisken på kroken? Är abborren ”Mr Kontroll” då?

Först måttenheten handledsväskor och nu abborr-liknelser. Hur mår du?

Säg så här: Abborren styr narrativet till att få folk att fiska på annat håll.

Han är egentligen ingen pigg abborre utan en trist efterspelsmört.
Citera
2025-05-31, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nu är jag inte så sugen på SE som GM, men här kom du faktiskt med en trovärdig "runda". Att SE missade tåget behöver faktiskt inte betyda att han var oskyldig till själva mordet. Även mördaren kan ha missat tåget som du skriver.

Dessutom har SE tydligen sagt att han sprang bort till Kungsgatan.

[Drar snyftande upp min Bohemiasnuttefilt!]

Edit: Om den verkliga mördaren använde trappan vid Regeringsgatan för att ta sig ned till Kungsgatan skulle han återigen passera en korvkiosk. Vi vet redan att korvkioskvittnen är en mosluktande blek död för statsministermördare, eller att den verkliga mördaren drogs till gatukök både före och efter mordet.

Förhörde man äns vittnen söder om mordplatsen? Frågade man tex korvpushern i den kiosken om han sett något? Eller någon som befann sig i närheten av tunnelbanestationen vid den tiden?
Citera
2025-05-31, 21:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Förhörde man äns vittnen söder om mordplatsen? Frågade man tex korvpushern i den kiosken om han sett något? Eller någon som befann sig i närheten av tunnelbanestationen vid den tiden?

Inte vad jag vet. Jag tror att polisen snällt satt och väntade på att vittnen själva skulle höra av sig.

Trodde man att VG gått på Sagabiografen efter mordet så hade nog PU varit intresserad av kvinnan i trappan vid Malmskillnadsgatan, men jag tror hon hörde av sig rätt sent när VG redan var ute ur bilden.

Edit: Korvgubbens kiosk låg i trappavsatsen på en trappa öster om trappan där kvinnan nästan blev påsprungen.

Det var erfarna mordutredare som misstänkte VG och det väger tydligen väldigt tungt i den här tråden.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-05-31 kl. 21:56.
Citera
2025-05-31, 22:06
Medlem
Citat:
Inte vad jag vet. Jag tror att polisen snällt satt och väntade på att vittnen själva skulle höra av sig.

Trodde man att VG gått på Sagabiografen efter mordet så hade nog PU varit intresserad av kvinnan i trappan vid Malmskillnadsgatan, men jag tror hon hörde av sig rätt sent när VG redan var ute ur bilden.

Edit: Korvgubbens kiosk låg i trappavsatsen på en trappa öster om trappan där kvinnan nästan blev påsprungen.

Det var erfarna mordutredare som misstänkte VG och det väger tydligen väldigt tungt i den här tråden.

Ja det är lite konstigt, vad jag vet var polisen tex inte på Skandia. Jag tänker då inte på allt runt Engström, men att någon polis liksom tänkte :

där kom ju LOP gående och där fanns det ju väktare, dom kanske har sett något?
—————————-

Men nej. Det tycker jag är jävligt konstigt, faktiskt.

Inte conspiracy-konstigt, men mer «hur amatör får man vara-konstigt».
Citera
2025-05-31, 22:08
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Först måttenheten handledsväskor och nu abborr-liknelser. Hur mår du?

Säg så här: Abborren styr narrativet till att få folk att fiska på annat håll.

Han är egentligen ingen pigg abborre utan en trist efterspelsmört.

Det var naturligtvis en anspelning på trådstarten. I första inlägget undrar man om SE är fågel eller fisk. Men att du skulle snappa upp något sådant var förstås för mycket att hoppas på.
Citera
2025-05-31, 22:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det var naturligtvis en anspelning på trådstarten. I första inlägget undrar man om SE är fågel eller fisk. Men att du skulle snappa upp något sådant var förstås för mycket att hoppas på.

Trådstarten 2012. Ja, den hade jag givetvis färskt i minnet. Bara 13 år sen ...

Däremot kan det vara givande att läsa gamla inlägg. Det får jag ge dig.
Citera
2025-05-31, 22:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja det är lite konstigt, vad jag vet var polisen tex inte på Skandia. Jag tänker då inte på allt runt Engström, men att någon polis liksom tänkte :

där kom ju LOP gående och där fanns det ju väktare, dom kanske har sett något?
—————————-

Men nej. Det tycker jag är jävligt konstigt, faktiskt.

Inte conspiracy-konstigt, men mer «hur amatör får man vara-konstigt».

Det har påpekats i media under hela utredningen att den var illa skött.

Sen kan man ha olika tankar på varför.

När SE "hånade polisen" i tv rapade han bara upp kritik som redan framkommit och kryddade det med lite torr humor. Inte speciellt misstänkt, vilket KP tycks a missat.
Citera
2025-05-31, 22:48
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det har påpekats i media under hela utredningen att den var illa skött.

Sen kan man ha olika tankar på varför.

När SE "hånade polisen" i tv rapade han bara upp kritik som redan framkommit och kryddade det med lite torr humor. Inte speciellt misstänkt, vilket KP tycks a missat.

KP kritiserade ju själv 80-talets PU på pressträffen. Men så fort någon annan gör det så är han mördaren?

KP:s resonemang är lite oklart där.
Citera
2025-05-31, 22:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
KP kritiserade ju själv 80-talets PU på pressträffen. Men så fort någon annan gör det så är han mördaren?

KP:s resonemang är lite oklart där.

Lidingömoderaten KP ansåg tydligen även att det var motiv nog att vara moderat för att skjuta OP.

Kanske kan en grå åklagare klä sig i något mörkt plagg som fladdrar i vinden?

Mordvapen fanns till utlån på tekniska avdelningen i polishuset på Kungsholmen enligt uppgift. En tekniker brukade gå runt med en revolverpipa i fickan enligt mytbildningen om vapenslarvet i polishuset. KP gick säkert som ett barn i polishuset, lite som Ebbe Carlsson tänker jag mig.

Vet vi om KP har alibi för mordnatten?

Dylika nebulösa spekulationer är tydligen acceptabla när det gäller SE...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in