2025-05-31, 17:25
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Att han vill dölja att han var chockad och framstå som handlingskraftig kan så klart också ligga fullt i linje med att han var GM, faktiskt. Eftersom vi inte vet om SE är GM eller inte går det ju inte att helt säkert dra den ena andra slutsatsen här.

Vem har dragit en slutsats? Har jag ens uttalat mig om GM-frågan? Ja just det ja, det gjorde jag när jag sa att både en GM och ett vittne kunde bli chockad.

Det är jag som säger att chockad inte säger någonting. Det är du som verkar vilja antyda att det är misstänkt. Men om du nu släppt det så är det väl bara bra.
Citera
2025-05-31, 17:34
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Vem har dragit en slutsats? Har jag ens uttalat mig om GM-frågan? Ja just det ja, det gjorde jag när jag sa att både en GM och ett vittne kunde bli chockad.

Det är jag som säger att chockad inte säger någonting. Det är du som verkar vilja antyda att det är misstänkt. Men om du nu släppt det så är det väl bara bra.

Ja, när man uttrycker sig med ”ligger fullt i linje med” har man väl dragit en tydlig slutsats? Fullt i linje är att säga så här ligger det till punkt slut. Vi vet ju faktiskt inte varför SE agerade si eller så, men om du tycker det ligger fullt i linje med varför han agerade som han gjorde har du dragit en tydlig slutsats. Slutdiskuterat för din del då antar jag. Själv har jag öppnat mig för olika scenarion varför SE agerade som han gjorde.
Citera
2025-05-31, 17:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Så här: SE vittnar själv om att han först tror att det har något med det vanliga buset att göra och att han först funderade på att skita i att hjälpa till och fortsätta sin färd hemåt. Men sedan ska han alltså blivit chockad? Av vad? För att han blev varse om att det inte var en uppgörelse i den undre världen?
Eller så kommer den från att han blev varse att det var en skjuten man som dog framför hans ögon. Med all den kaos på plats som följde med det.

Jag förstår inte invändningen "av vad?". Det är väl rätt uppenbart vad det kan finnas för händelser att bli chockad över där. Att han inte först förstår vad som har hänt ser jag inte vad det har med saken att göra.

Han säger inte att han såg exakt vad som hände men att eftersom den döende var tillsynes av lägre status så tänkte han gå hem, innan han insåg att personen var av minst medelklass. Utan det handlar om att han inte först förstår vad som hänt.
Citera
2025-05-31, 17:42
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ja, när man uttrycker sig med ”ligger fullt i linje med” har man väl dragit en tydlig slutsats? Fullt i linje är att säga så här ligger det till punkt slut. Vi vet ju faktiskt inte varför SE agerade si eller så, men om du tycker det ligger fullt i linje med varför han agerade som han gjorde har du dragit en tydlig slutsats. Slutdiskuterat för din del då antar jag. Själv har jag öppnat mig för olika scenarion varför SE agerade som han gjorde.

Nej, då missförstod du mig. Hans tendens att alltid framställa sig själv som rådig och handlingskraftig i samband med MOP är väl obestridlig och gäller oavsett om han är GM eller vittne. Jag sa aldrig att bara ett vittne kan göra det.

Att inte spontant kalla sig själv chockad och hjälplös ligger alltså i linje med hans dokumenterat uppvisade beteende oavsett om han är GM eller vittne.
Senast redigerad av Knattarna 2025-05-31 kl. 18:33.
Citera
2025-05-31, 17:42
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Eller så kommer den från att han blev varse att det var en skjuten man som dog framför hans ögon. Med all den kaos på plats som följde med det.

Jag förstår inte invändningen "av vad?". Det är väl rätt uppenbart vad det kan finnas för händelser att bli chockad över där. Att han inte först förstår vad som har hänt ser jag inte vad det har med saken att göra.

Han säger inte att han såg exakt vad som hände men att eftersom den döende var tillsynes av lägre status så tänkte han gå hem, innan han insåg att personen var av minst medelklass. Utan det handlar om att han inte först förstår vad som hänt.

Jo, det där har jag så klart också i tankarna, men försöker få fram en diskussion här, tankar, funderingar. Jag ställer upp frågeställningar. Svaret man får på det är tvärsäkra svar att nej hörru så här låg det till förstår du. Ja, men tack Faderlig och er andra, allt är utrett. Inget att fundera kring mer varför SE var chockad.
Citera
2025-05-31, 17:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Att han vill dölja att han var chockad och framstå som handlingskraftig kan så klart också ligga fullt i linje med att han var GM, faktiskt. Eftersom vi inte vet om SE är GM eller inte går det ju inte att helt säkert dra den ena andra slutsatsen här.

Ja, vi vet inget om detta. Men det finns mycket tydliga indikationer på åt vilket håll det lutar.

Är det mest sannolikt det lite stolliga och fåfänga vittnet eller den GM som kommit undan som 1992 berättar att han efter skotten "står ensam med det här" och börjar säkra fria andningsvägar på individen på marken? Eller som 1989 beskriver sig som den som "bryter handlingsförlamningen" på platsen efter skotten och säkrar andningsvägarna?

Det finns två alternativ.

-Ett lite stolligt och fåfängt vittne som överdriver sin betydelse och insats.

-En GM som samtidigt beter sig som ett lite stolligt och fåfängt vittne som överdriver sin från början påhittade insats.

Edit:

Väktarna verkar för övrigt mena att han är medtagen av det han bevittnat. En döende person på marken ur vars mun det pumpar blod osv. Det är fler på platsen som skakas av denna syn.
Senast redigerad av Roerlig 2025-05-31 kl. 17:47.
Citera
2025-05-31, 18:01
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Edit:

Väktarna verkar för övrigt mena att han är medtagen av det han bevittnat. En döende person på marken ur vars mun det pumpar blod osv. Det är fler på platsen som skakas av denna syn.

Ja, HO säger chockad och ALG säger skakad. Sedan broderar de ut det vilket gör det ganska tydligt att de menar det du beskriver.

Instämmer naturligtvis i resten av ditt inlägg också.
Citera
2025-05-31, 18:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så här: SE vittnar själv om att han först tror att det har något med det vanliga buset att göra och att han först funderade på att skita i att hjälpa till och fortsätta sin färd hemåt. Men sedan ska han alltså blivit chockad? Av vad? För att han blev varse om att det inte var en uppgörelse i den undre världen?

Det måste väl du också kunna förstå att det är skillnad på en avtuppad a-lagare och ett lönnmord på öppen gata?

Att a-lagaren kan fått i sig lite mycket kanske kändes som något SE kunde relatera till från egen erfarenhet, men att lönnmord inte tillhörde den normala gatubilden ens på Sveavägen runt kvarteret Träsket?

För övrigt är det väl svårt att dra några slutsatser om den påhittade GM-SE bara spelade chockad eftersom han var en fullblodspsykopat eller om efterspelsvittnet SE var chockad på riktigt efter att ha upplevt ett livs levande mord rakt utanför sin arbetsplats på väg till semestern.
Citera
2025-05-31, 19:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jaha, och vad skulle allt det där peka på?

Antingen att han var eftersökt eller ville framställa sig som eftersökt. Ringde verkligen polisen och journalister hela tiden, eller var det han som låg på dem?

Avtäcktes narrativet av journalisternas och polisens frågor, eller var det han som hamrade in det?
Citera
2025-05-31, 19:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja, HO säger chockad och ALG säger skakad. Sedan broderar de ut det vilket gör det ganska tydligt att de menar det du beskriver.

Instämmer naturligtvis i resten av ditt inlägg också.

Behärskat chockad?

Eller är han medtagen efter att ha tagit en vända runt kvarteren, där det vimlat av blåljus?
Citera
2025-05-31, 19:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Antingen att han var eftersökt eller ville framställa sig som eftersökt. Ringde verkligen polisen och journalister hela tiden, eller var det han som låg på dem?

Avtäcktes narrativet av journalisternas och polisens frågor, eller var det han som hamrade in det?

Jag lägger till på LISTAN:
"Antingen var SE eftersökt eller så ville SE framställa sig som eftersökt".
Du menar väl att detta är något som gör GM-SE misstänkt? (Du glömde att svara på frågan om vad det skulle peka på.)

Du får gärna utveckla lite varför det är så misstänkt.
Citera
2025-05-31, 19:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag lägger till på LISTAN:
"Antingen var SE eftersökt eller så ville SE framställa sig som eftersökt".
Du menar väl att detta är något som gör GM-SE misstänkt? (Du glömde att svara på frågan om vad det skulle peka på.)

Du får gärna utveckla lite varför det är så misstänkt.

Som jag antydde, att han ville styra narrativet.

Hamra in det. Mr Kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in