2025-05-31, 12:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hörde en upplösning av väktarnas förhör igår. Plötsligt slog mig något, låter det inte som väktarna beskriver en full alkis?

Tror honom inte, tvivlar att han kan ta sig hem själv... Etc. Är det där hela SE-saken bottnar? Ett fyllo på väg hem blir ett otroligt dåligt vittne till ett statsministermord.

Enligt experten Clarke kan ett otydligt vittnesmål från en alkoholist bara förklaras med att han var mördaren.

I verkligheten kan det finnas olika förklaringar till att någon dricker för mycket.

Att SE var "osammanhängande" kan som du skriver mycket väl vara en eufemism för att SE var berusad. Netflix flinka manusförfattare nosade också upp detta och lät Robert Gustafsson snubbla på entrémattan när han återkom till Skandias reception efter mordet.

(Snubbelscenen i Netflixserien spelades in under Essingeledens bro i närheten av Stadshagen.)
Citera
2025-05-31, 13:20
Medlem
Knattarnas avatar
Själv ser jag nog inte riktigt varför två väktare oberoende av varandra skulle tassa som katten runt het gröt och tala i eufemismer istället för att bara påtala berusningen för polisen.

Jag är nog mer benägen att tro att han var ”chockad” precis som de säger.
Citera
2025-05-31, 13:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Själv ser jag nog inte riktigt varför två väktare oberoende av varandra skulle tassa som katten runt het gröt och tala i eufemismer istället för att bara påtala berusningen för polisen.

Ja egentligen är det väl ett korrekt antagande.

SE var nog inte så van att se mängder av blod och människor dö framför sina ögon. Jag skulle själv tycka att det var riktigt obehagligt.
Citera
2025-05-31, 16:22
Medlem
DrComforts avatar
Citat:

Chockad var han, eller inte, vilket är intressant att tänka kring. Varför var han chockad om han nu var det. Blir man chockad av att vara efterspelsvittne?
Senast redigerad av DrComfort 2025-05-31 kl. 16:30.
Citera
2025-05-31, 16:25
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja egentligen är det väl ett korrekt antagande.

SE var nog inte så van att se mängder av blod och människor dö framför sina ögon. Jag skulle själv tycka att det var riktigt obehagligt.

Dö framför sina ögon? Palme var ju redan död när SE kom till mordplatsen? Jag hade inte blivit chockad. Obehagligt, ja, lite, men så att jag hade hamnat i chock, njä. Nu är det ju svårt att avgöra om SE var i chock, men var han det så talar det ju mer för att var GM än något efterspelsvittne. Du blir inte chockad av att vara efterspelsvittne.
Senast redigerad av DrComfort 2025-05-31 kl. 16:29.
Citera
2025-05-31, 16:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Dö framför sina ögon? Palme var ju redan död när SE kom till mordplatsen? Jag hade inte blivit chockad. Obehagligt, ja, lite, men så att jag hade hamnat i chock, njä.

Nu dödförklarades väl inte OP direkt på mordplatsen, men att det såg illa ut med blod rinnande ur munnen berättade väl SE redan för väktarna?

Tydligen var SE också lite osammanhängande eftersom han inte riktigt trodde på uppgiften om att det var OP som var offret.

SE var kanske inte lika avtrubbad som du som klara det mesta? Det finns till och med vittnen som blev så chockade att de spydde på mordplatsen. Det var knappast något du skulle gjort inser jag, men olika personer reagerar olika.
Citera
2025-05-31, 16:36
Medlem
Knattarnas avatar
Det fanns folk som blev chockade bara av att höra om mordet på radio och tv.

Att SE var chockad säger ingenting eftersom man kan tänkas vara det både som GM och vittne.
Citera
2025-05-31, 16:41
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
En tanke kring gula linjen, är inte SE oerhört skarpsynt med sin beskrivning av LJ?
Jag tror att han fick en del hjälp med att beskriva "siluetten" via den här:
https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA&t=260s
(jag vet, en favorit i repris i repris i repris i re..." osv)

Speciellt vid senare förhör kunde han precisera med "smala ben, kraftig frisyr som såg ut som en mössa, bulsig jacka ", då ha LJ dessutom framträtt i media med bild.

Som GM kan han naturligtvis också i något skede sett LJ, det går inte att utesluta, men siluetten han beskriver senare verkar haft teckningen som förlaga.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-05-31 kl. 17:07.
Citera
2025-05-31, 16:53
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nu dödförklarades väl inte OP direkt på mordplatsen, men att det såg illa ut med blod rinnande ur munnen berättade väl SE redan för väktarna?

Tydligen var SE också lite osammanhängande eftersom han inte riktigt trodde på uppgiften om att det var OP som var offret.

SE var kanske inte lika avtrubbad som du som klara det mesta? Det finns till och med vittnen som blev så chockade att de spydde på mordplatsen. Det var knappast något du skulle gjort inser jag, men olika personer reagerar olika.

Så här: SE vittnar själv om att han först tror att det har något med det vanliga buset att göra och att han först funderade på att skita i att hjälpa till och fortsätta sin färd hemåt. Men sedan ska han alltså blivit chockad? Av vad? För att han blev varse om att det inte var en uppgörelse i den undre världen?
Citera
2025-05-31, 16:56
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Det fanns folk som blev chockade bara av att höra om mordet på radio och tv.

Att SE var chockad säger ingenting eftersom man kan tänkas vara det både som GM och vittne.

Han talar inte själv om sin chock, tvärtom. Det är andra som är chockade men inte han själv när han ger sin redogörelse.
Citera
2025-05-31, 17:09
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Han talar inte själv om sin chock, tvärtom. Det är andra som är chockade men inte han själv när han ger sin redogörelse.

Vilket ligger fullt i linje med hans tendens att alltid framställa sig själv som rådig och handlingskraftig.

Finns det ens någon som på allvar tror att SE själv skulle säga att han kände sig ”hjälplös” som HO sa?
Citera
2025-05-31, 17:18
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Vilket ligger fullt i linje med hans tendens att alltid framställa sig själv som rådig och handlingskraftig.

Finns det ens någon som på allvar tror att SE själv skulle säga att han kände sig ”hjälplös” som HO sa?

Att han vill dölja att han var chockad och framstå som handlingskraftig kan så klart också ligga fullt i linje med att han var GM, faktiskt. Eftersom vi inte vet om SE är GM eller inte går det ju inte att helt säkert dra den ena andra slutsatsen här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in