• 1
  • 2
2025-05-31, 16:53
Medlem
Hej jag har tagit tunga droger i ungefär 4-5 år och innan det rökte jag cannabis varje dag några år, jag fick diagnosen schizofreni och fick då olanzapine 20mg från en utredning på ett behandlingshem där jag var påverkad men sa inget för jag ville knarka då, Det jag undrar är om jag ``Perma trippar`` från någon drog eftersom överallt jag kollar hela tiden så ser det ut som början på en lsd tripp när allt börjar röra sig lite och det är också som jag varit vaken i flera dagar på tjack och ser svarta prickar i ögonvrån och det ser ut som flugor flyger runt i synfältet. detta är obehagligt eftersom jag nu varit nykter i 1år och 6 månader, undrar om min hjärna är permanent skadad efter allt skit eller om det kommer bli bättre, ska också säga att jag har gått på olanzapine i några år och dosen är nu sänkt från 20-15mg
Citera
2025-05-31, 16:56
Medlem
SomaliaKickers46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umjaw
Hej jag har tagit tunga droger i ungefär 4-5 år och innan det rökte jag cannabis varje dag några år, jag fick diagnosen schizofreni och fick då olanzapine 20mg från en utredning på ett behandlingshem där jag var påverkad men sa inget för jag ville knarka då, Det jag undrar är om jag ``Perma trippar`` från någon drog eftersom överallt jag kollar hela tiden så ser det ut som början på en lsd tripp när allt börjar röra sig lite och det är också som jag varit vaken i flera dagar på tjack och ser svarta prickar i ögonvrån och det ser ut som flugor flyger runt i synfältet. detta är obehagligt eftersom jag nu varit nykter i 1år och 6 månader, undrar om min hjärna är permanent skadad efter allt skit eller om det kommer bli bättre, ska också säga att jag har gått på olanzapine i några år och dosen är nu sänkt från 20-15mg

Det är väl perfekt, nu när du redan är schizofren så varar ju trippen 24/7 365!
Citera
2025-05-31, 17:06
Medlem
Posthallucinatorisk perceptionsstörning (HPPD) kan yttra sig som du beskriver. Det hjälper förmodligen inte att du även har schizofreni. Men ja, tungt missbruk i kombination med dåligt näringsintag och otillräcklig sömn kan ge permanenta hjärnskador. Sköter man sömn, kost och träning och tänker lite på skademinimering är risken mycket lägre.
Citera
2025-05-31, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliaKickers46
Det är väl perfekt, nu när du redan är schizofren så varar ju trippen 24/7 365!

jag tror inte att jag har schizofreni dock för jag har aldrig hört röster eller fått en grov hallucination typ
Citera
2025-05-31, 17:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Posthallucinatorisk perceptionsstörning (HPPD) kan yttra sig som du beskriver. Det hjälper förmodligen inte att du även har schizofreni. Men ja, tungt missbruk i kombination med dåligt näringsintag och otillräcklig sömn kan ge permanenta hjärnskador. Sköter man sömn, kost och träning och tänker lite på skademinimering är risken mycket lägre.

En narkoman som går på tunga droger tror jag sällan tänker på just de fetade i din text.

Att TS har fått permanenta skador från drogerna är väl inte omöjligt och har man otur kan det krävas mycket mindre och kortare användande också.
Citera
2025-05-31, 17:58
Medlem
Citat:

Ja inte fan är det drogerna som lett fram till detta inte, dom olagliga vill säga. Däremot ska du nog snacka med din läkare om det där olanzapinet du får och som du får skador av efter så lång tids användning.
Citera
2025-05-31, 18:08
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
jag tror inte att jag har schizofreni dock för jag har aldrig hört röster eller fått en grov hallucination typ

Nånting borde ju läkaren ha baserat sin diagnos på. Tror du inte att du har det, begär en ny utvärdering. (Obs jag vet extremt lite om psykvården)

Men man kan absolut få den typen av långvariga effekter som du beskriver. HPPD som nån nämnde tidigare. En del blir betydligt bättre av medicinering, minns ej vilken typ av medicin. Men ett hett tips är att uppsöka vård och beskriva dina problem samt nämna att du är tveksam till schizofreni.
Citera
2025-05-31, 18:11
Medlem
Molekyl3ns avatar
HPPD.

Brukar dala ut, dock inte alltid- tydligen.
Citera
2025-05-31, 18:14
Medlem
sommarlovs avatar
Jag är inte alls sakkunnig men läser intresserat vad ni andra skriver.
Givetvis kan man permanent skada hjärnans olika system med vissa preparat.
Bara dina läkare kan ge bättre besked.
Hoppas du blir bättre!
Citera
2025-05-31, 18:38
Medlem
Om man dragit på sig HPPD så kanske man kan få Iktorivil 2 mg...hörde nått förut att man behandlar med Ikto i vissa fall
Citera
2025-05-31, 18:44
Medlem
Citat:

Jag har efterdyningar av en LSD Tripp för 10 år sedan. Ser fortfarande rörelser i väggen eller så, att mönstret flyter ihop eller dylikt. Typ som micro LSD tripp i början.
Dom varnade om detta på något forum, att typ hippocampus kan ta stryk eller nått. Du kanske har fått något liknande?
Citera
2025-05-31, 18:54
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Drogrehabilitering --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera