2025-05-21, 09:48
Medlem
strategasiats avatar
Varenda jävla gång ska dom gå igång på att jag måste hitta vad/var jag vill jobba någonstans så "jag kan hjälpa dom hjälpa mig". Jag måste repetera mina preferenser och sen påminna dom om att det beror helt på arbetsplatsen, miljö etc. Försöker förklara att jag inte är i position att välja heller eftersom att jag inte fått några erbjudande.
Senast redigerad av strategasiat 2025-05-21 kl. 09:51.
Citera
2025-05-21, 21:26
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Varenda jävla gång ska dom gå igång på att jag måste hitta vad/var jag vill jobba någonstans så "jag kan hjälpa dom hjälpa mig". Jag måste repetera mina preferenser och sen påminna dom om att det beror helt på arbetsplatsen, miljö etc. Försöker förklara att jag inte är i position att välja heller eftersom att jag inte fått några erbjudande.

Du får ju berätta vad du kan jobba inom och vad inte ? Yrken som inte kräver nån utbildning borde man kunna få men även där vill dom flesta att man ska ha erfarenhet idag
Citera
2025-05-22, 08:24
Medlem
strategasiats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Du får ju berätta vad du kan jobba inom och vad inte ? Yrken som inte kräver nån utbildning borde man kunna få men även där vill dom flesta att man ska ha erfarenhet idag

Jag har berättat för dom att jag har ryggproblem och att det är det enda som jag inte fixar. De två jobben de lyckats fixa fram på dessa år har båda varit ryggknäckar jobb och jag har varit tvungen att sluta efter en månad på båda, finte en krona fick jag betalt heller
Citera
2025-05-23, 13:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Stämmer att man kan bli kvar länge med aktivitetsstöd men till hösten ryktas det om att det ska börjas sänkas varje 6 månader ner till en väldigt låg botten nivå. Oroande..
Ryktas... Man har ändrat ersättningsnivån. Det blir en högre högstanivå och en avtrappning efter 300 dagar.

Regeringen justerar också ersättningsnivån i aktivitetsstödet. Bland annat bestäms den högsta ersättningsgrundande inkomsten efter 300 dagar till 1 364 kr per dag. Den lägsta ersättningen för programdeltagare som har aktivitetsstöd höjs från 223 till 365 kronor per dag. Det införs också en avtrappning av aktivitetsstödet med 5 procentenheter var hundrade dag från dag 301. Aktivitetsstödet kan trappas ner till som lägst 365 kronor per dag.
Citera
2025-05-23, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat

Haha, samma här. Men var försiktig med att utrycka negativ passivitet och varför du inte kan ta vissa jobb osv eftersom det kan tolkas som att medvetet förlänga arbetslösheten. Sök dina 6 jobb i månaden. Helst 12-15 jobb i varierade brancher och berätta om några för din coach vid varje möte - så har de inget att komma med. Då blir det mer som "bra jobbat - vi håller tummarna". Har du otur så har de rätt att kontra med att " du är arbetslös och vi är anlitade av arbetsförmedlingen att hjälpa dig med att få jobb. Du har enligt reglerna inte rätten till att bestämma med vad du vill jobba med utan du ska kunna ta vilket jobb som helst i vilken ort som helst - och du får inte avsäga dig ett jobberbjudande pga olika omständigheter för då gör du dig skyldig till avtalsbrott för att vara med i vårt program. Och vi anmäler dig till AF och du förlorar ersättningen. "
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-05-23 kl. 15:50.
Citera
2025-05-31, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ryktas... Man har ändrat ersättningsnivån. Det blir en högre högstanivå och en avtrappning efter 300 dagar.

Regeringen justerar också ersättningsnivån i aktivitetsstödet. Bland annat bestäms den högsta ersättningsgrundande inkomsten efter 300 dagar till 1 364 kr per dag. Den lägsta ersättningen för programdeltagare som har aktivitetsstöd höjs från 223 till 365 kronor per dag. Det införs också en avtrappning av aktivitetsstödet med 5 procentenheter var hundrade dag från dag 301. Aktivitetsstödet kan trappas ner till som lägst 365 kronor per dag.

Träder i kraft den 1 oktober 2025
Citera
2025-06-09, 03:24
Medlem
Hur är det om man lyckas få jobb visstid i 2 månader och blir arbetslös igen därefter? Kan man hoppa på rusta och matcha direkt igen eller hur brukar det vara?
Citera
2025-06-12, 21:36
Medlem
Sedan i höstas deltar jag i jobb- och utvecklingsgarantin hos AF efter att mina dagar hos A-kassan tagit slut. I mitt beslut står det att jag är med "Tillsvidare", men jag börjar efter snart ett år fundera på om det finns någon gräns för hur länge jag kan gå arbetslös och få ersättning via Försäkringskassan genom detta?

Trodde inte det skulle vara så svårt att hitta nytt jobb som det varit, men där jag nu bor är det betydligt svårare än jag trodde. Har haft några ströjobb nån dag i månaden här och där, men inget som lett till nåt mer varaktigt. Vill ju inte gärna tappa ersättningen för att jag inte lyckats hitta nåt jobb.
Citera
2025-06-12, 22:05
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan_
Sedan i höstas deltar jag i jobb- och utvecklingsgarantin hos AF efter att mina dagar hos A-kassan tagit slut. I mitt beslut står det att jag är med "Tillsvidare", men jag börjar efter snart ett år fundera på om det finns någon gräns för hur länge jag kan gå arbetslös och få ersättning via Försäkringskassan genom detta?

Trodde inte det skulle vara så svårt att hitta nytt jobb som det varit, men där jag nu bor är det betydligt svårare än jag trodde. Har haft några ströjobb nån dag i månaden här och där, men inget som lett till nåt mer varaktigt. Vill ju inte gärna tappa ersättningen för att jag inte lyckats hitta nåt jobb.

Vad gäller Rusta och Matcha kan man ha det i två perioder om sex månader styck. Sedan lär det väl bli någon annan lösning (som fortfarande faller under JoU).

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/rusta-och-matcha
Citera
2025-06-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Hur är det om man lyckas få jobb visstid i 2 månader och blir arbetslös igen därefter? Kan man hoppa på rusta och matcha direkt igen eller hur brukar det vara?

inte bra. ta inte risken om du har hög dagpenning just nu. du kan hoppa på rusta och matcha igen men försäkringskassan kommer att pröva din ersättning efter att du skickat in arbetsgivarintyg till akassan (detta tar tid, byrokratier ska kolla varandra). A-kassan kommer efter veckor till månader att säga att du inte uppfyller kraven för akassa och sen skicka dej till försäkringskassan som nu kommer räkna om din ersättningsnivån baserat på din inkomst senaste 12 månaderna och sänka den rejält mot vad du tidigare fått beslutat. förvänta dej också ett nytt gap på 2-3 månader innan första utbetalningen av den nya sänkta dagpenningen kommer via det sk, aktivitetsstöd

bättre att du med den nya lagen som träder i kraft i oktober 2025 försöker sikta på en 6 månaders provanställning med förhoppning att du jobbar vidare ett helt år minimum. för din egen säkerthet. många som enbart lyckas jobba 1-5 månader eller t.o.m 6 månader kommer vara helt körda i oktober efter de nya reglerna träder kraft. deras akassa dagar blir väldigt få och därmed också deras ersättning
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-06-12 kl. 22:14.
Citera
2025-06-15, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
inte bra. ta inte risken om du har hög dagpenning just nu. du kan hoppa på rusta och matcha igen men försäkringskassan kommer att pröva din ersättning efter att du skickat in arbetsgivarintyg till akassan (detta tar tid, byrokratier ska kolla varandra). A-kassan kommer efter veckor till månader att säga att du inte uppfyller kraven för akassa och sen skicka dej till försäkringskassan som nu kommer räkna om din ersättningsnivån baserat på din inkomst senaste 12 månaderna och sänka den rejält mot vad du tidigare fått beslutat. förvänta dej också ett nytt gap på 2-3 månader innan första utbetalningen av den nya sänkta dagpenningen kommer via det sk, aktivitetsstöd

bättre att du med den nya lagen som träder i kraft i oktober 2025 försöker sikta på en 6 månaders provanställning med förhoppning att du jobbar vidare ett helt år minimum. för din egen säkerthet. många som enbart lyckas jobba 1-5 månader eller t.o.m 6 månader kommer vara helt körda i oktober efter de nya reglerna träder kraft. deras akassa dagar blir väldigt få och därmed också deras ersättning

Försäkringskassan gör väl inga uträkningar på dagpenning utan det får dom av a-kassan. Så har det i alla fall varit tidigare kanske nån förändring det med efter nu i oktober.
Citera
2025-06-15, 10:16
Medlem
Thunderwomans avatar
Urk! Jag har gått på ett antal såna aktiviteter, men det har inte lett till jobb! Jag söker jobb effektivare på egen hand, utan pekpinnar om branscher dit jag måste söka, men inte kommer att få.

Jag har fått lära mig hur man skriver CV (som jag kan sen ungdomen), i övrigt har det varit lite olika upplagt, beroende på vad som är trendigt just då. En s.k. jobbcoach pekade t.ex. på måfå ut ett antal jobb i Platsbanken och bad mig söka dem, och gick sen in på sin expedition och målade naglarna. Jag inser givetvis att alla såna ansökningar bara gör arbetsgivarna irriterade! Det stämmer att man ska vara flexibel och våga sig in i nya branscher, men vad sägs om att söka jobb som präst utan att ha gått 5 år på universitetet eller ens vara medlem i Svenska Kyrkan, eller lokförare när jag är döv på ett öra? Okunniga jobbcoacher borde läsa på vilka krav som ställs för de jobb man föreslår klienterna att söka. Det räcker tyvärr inte att gilla att åka tåg för att få gå lokförarutbildningen.

Eller föreslår deltidsjobb på så låg nivå som 10%, vilket de flesta förstår att man inte kan föda sig på enbart. "Men det är bättre med 10% lön än ingen lön!" Nej, det är det inte, eftersom jag har aktivitetsstöd som motsvarar akassenivån, och bara under en begränsad tid får fylla på lönen med aktivitetsstöd. Sen får jag klara mig på den 10%-iga lönen. Eller att jag ska gå utbildningar, vilket givetvis kunde varit aktuellt om jag inte var för gammal för att få CSN.

Men det mest förnedrande är att lyssna på föredrag om att man ska vara artig, hel och ren, snyggt klädd och nykter på en anställningsintervju, annars får man inget jobb. Det finns säkert de som behöver den påminnelsen, men de flesta med ett arbetsliv och många levda år i bagaget vet redan det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in