Urk!

Jag har gått på ett antal såna aktiviteter, men det har inte lett till jobb! Jag söker jobb effektivare på egen hand, utan pekpinnar om branscher dit jag måste söka, men inte kommer att få.
Jag har fått lära mig hur man skriver CV (som jag kan sen ungdomen), i övrigt har det varit lite olika upplagt, beroende på vad som är trendigt just då. En s.k. jobbcoach pekade t.ex. på måfå ut ett antal jobb i Platsbanken och bad mig söka dem, och gick sen in på sin expedition och målade naglarna. Jag inser givetvis att alla såna ansökningar bara gör arbetsgivarna irriterade! Det stämmer att man ska vara flexibel och våga sig in i nya branscher, men vad sägs om att söka jobb som präst utan att ha gått 5 år på universitetet eller ens vara medlem i Svenska Kyrkan, eller lokförare när jag är döv på ett öra? Okunniga jobbcoacher borde läsa på vilka krav som ställs för de jobb man föreslår klienterna att söka. Det räcker tyvärr inte att gilla att åka tåg för att få gå lokförarutbildningen.
Eller föreslår deltidsjobb på så låg nivå som 10%, vilket de flesta förstår att man inte kan föda sig på enbart. "Men det är bättre med 10% lön än ingen lön!" Nej, det är det inte, eftersom jag har aktivitetsstöd som motsvarar akassenivån, och bara under en begränsad tid får fylla på lönen med aktivitetsstöd. Sen får jag klara mig på den 10%-iga lönen. Eller att jag ska gå utbildningar, vilket givetvis kunde varit aktuellt om jag inte var för gammal för att få CSN.
Men det mest förnedrande är att lyssna på föredrag om att man ska vara artig, hel och ren, snyggt klädd och nykter på en anställningsintervju, annars får man inget jobb. Det finns säkert de som behöver den påminnelsen, men de flesta med ett arbetsliv och många levda år i bagaget vet redan det.