Citat:
En diagnos säger inte mycket. Så snart tillräckligt många av rutorna är ikryssade så har man diagnosen, VILKA rutor är ointressant, du är diagnosen. Att personligheten är så mycket mer än några bokstäver är det väldigt vanligt att soc, skola och diverse andra inblandade glömmer. Allra värst blir det när omgivningen säger:
Nä men du har svårt med nya människor så du ska inte träffa några nya
Nä men du har svårt med nya upplevelser så du ska inte ha några nya upplevelser
Nä men du har svårt med yttre intryck så du ska inte ha några intryck
Du ska helt enkelt leva i en bubbla avskild från normalt liv
Kan det vara så att du har fått utmana din autism medan hon har "skyddats"?
När fick du och din syster era diagnoser?
Du kan inte ta ansvar för din syster men du kan hjälpa henne om och när hon vill ha hjälp.
Som någon skrev så är det nog något mer än autism som spökar.
Som någon annan skrev så kan en hund (eller annat djur) hjälpa, men personligen är jag lite rädd för den lösningen. Jag har sett djur som har farit illa.
Sen så förstår jag att du är orolig och det är lätt att sitta här och komma med råd. Hoppas att några av svaren du får och att du har satt dina tankar på pränt hjälper dig.
Nä men du har svårt med nya människor så du ska inte träffa några nya
Nä men du har svårt med nya upplevelser så du ska inte ha några nya upplevelser
Nä men du har svårt med yttre intryck så du ska inte ha några intryck
Du ska helt enkelt leva i en bubbla avskild från normalt liv
Kan det vara så att du har fått utmana din autism medan hon har "skyddats"?
När fick du och din syster era diagnoser?
Du kan inte ta ansvar för din syster men du kan hjälpa henne om och när hon vill ha hjälp.
Som någon skrev så är det nog något mer än autism som spökar.
Som någon annan skrev så kan en hund (eller annat djur) hjälpa, men personligen är jag lite rädd för den lösningen. Jag har sett djur som har farit illa.
Sen så förstår jag att du är orolig och det är lätt att sitta här och komma med råd. Hoppas att några av svaren du får och att du har satt dina tankar på pränt hjälper dig.
Både jag och min syster fick våra diagnoser i vuxen ålder. Jag har både ADHD och autism, medan hon “bara” fick autism som diagnos, men jag har svårt att tro att det stämmer. För mig är det ganska tydligt att hon också har drag av ADHD, vilket jag tror påverkar mycket i hennes vardag men som aldrig riktigt utreddes ordentligt.
Du nämner att omgivningen ibland skyddar för mycket, och jag känner igen det. Hon har inte bara blivit begränsad av samhället utan även av nära personer som “gjort saker åt henne” i stället för att hjälpa henne växa. Jag själv har nog tvingats utmana mig mer, kanske för att det inte fanns något annat alternativ. Det har varit tufft, men också gjort att jag utvecklats.
Hon har faktiskt haft en hund tidigare, men det fungerade inte. Hunden levde mitt i hennes misär, och det blev till slut jag som fick övertala henne att omplacera den. Det var inte rättvist mot djuret. Så även om jag tror djur kan vara läkande, så kräver det också en stabil vardag, vilket hon tyvärr inte har just nu.
Jag vet att jag inte kan ta ansvar för henne, men det är svårt att stå bredvid och se någon man bryr sig om må så dåligt utan att kunna göra något konkret. Det hjälper i alla fall lite att få prata om det och få nya perspektiv.