Citat:
Ursprungligen postat av
Mim08
Kan du förklara mer hur du tänker med att det är synd de inte skriver kr Ozempic? Är Ozempic att föredra framför Mounjaro? Eller är det att O är billigare än M?
Jag går på Saxenda utskrivet av VC, men ta spruta varje dag är jobbigt. Vill byta till Mounjaro eller Ozempic.
Billigare. Förstår det, jag tycker spruta en gång i veckan inte är särskilt kul. Kan inte ens föreställa mig att behöva ta varje dag. Jag får dessutom blåmärke efter varje spruta, skulle se ut som en dalmatiner med dagliga sprutor.
Mounjaro är lite effektivare men personligen tycker jag inte att det är värt den enormt mycket större kostnaden. Är väl minst dubbelt så dyrt som Ozempic. Och det är lågt räknat dvs baserat på att man stannar på låg dos Mounjaro, att man har låg kostnad för läkare med Mounjaro och hög kostnad för läkaren på Ozempic och går på högre dos Ozempic.
Som mest betalar man totalt 2500 kr/månad för Ozempic inkl läkare vad jag vet (men runt 1000 kr/månad tror jag är vanligast). Någon som har en uppfattning om vad Mounjaro kostar i snitt alltså för de flesta som använt det ett tag och börjat komma upp i högre doser? Gissar att närmare 4000 kr/månad inte är ovanligt.
Angående effektiviteten, om jag förstått det rätt, så är det ungefär att man går ned 15 kg på 1,5 år med Mounjaro och 12 kg på 1,5 år med Ozempic. Men vore intressant att se om Mounjaro har mer långsiktig verkan t.ex. om man fortsätter att gå ned effektivare och mer jämfört med Ozempic. Kanske funkar Mounjaro för fler också eftersom den verkar genom två mekanismer medan Ozempic verkar genom en. Ozempic funkar ju inte för alla.