Citat:
Sen om fler personer agerar så här (föredra en skärm framför en annan människa) så tror jag fler och fler blir cyniska och bittra gentemot sina medmänniskor och vi kommer exempelvis se fler ensamma incels samt andra "subgrupper" eller vad man ska kalla dem som växer fram. För vi har alla ett socialt behov, oavsett hur mycket vi försöker maskera detta eller släta över behovets tyngd för vårt mående.
Dessvärre så blir det så, oundvikligen. Sen om fler personer agerar så här (föredra en skärm framför en annan människa) så tror jag fler och fler blir cyniska och bittra gentemot sina medmänniskor och vi kommer exempelvis se fler ensamma incels samt andra "subgrupper" eller vad man ska kalla dem som växer fram. För vi har alla ett socialt behov, oavsett hur mycket vi försöker maskera detta eller släta över behovets tyngd för vårt mående.
Har börjat känna förbittring mot allt folk, trots att jag vet att inget är deras fel och att jag har sett mig själv i detta. Men efter några år av total isolering så blir det så. Det är en bieffekt. Dom där 5miljarderna som skickades till Ukraina kunde istället ha spenderas på att lösa detta problem i stället. Isolering och psykisk ohälsa. Då kanske krigen i världen dessutom minskar....
Citat:
Många unga verkar helt autistiska/livrädda för att prata med andra människor idag. Ser detta på mitt gym ofta där de stirrar ned i sina mobiler och undviker i största möjliga mån att ens titta på andra personer.
Många äldre personer kollar med ofta i sina mobiler, men de har inte den där sociala rädslan för andra människor som unga verkar ha, utan kan med lätthet småsnacka med någon främling och lägga ifrån sig mobilen utan problem. Säger inte att alla unga är så, utan det är ett mönster jag tycker man ser bland dessa.
Intressant. Trodde det var bara jag som blivit folkskygg, men det är vanligt säger du alltså? Säkerligen något som exploderat efter coronatiden. Ingenting har varit sig likt efter det. Det verkar vara en ond spiral. Ju ner man sitter vid mobilen, ju mer folkskygg och deprimerad blir man och vågar inte möta folk även om man får möjligheterna och sitter istället ännu mer med telefonen, osv.
Många unga verkar helt autistiska/livrädda för att prata med andra människor idag. Ser detta på mitt gym ofta där de stirrar ned i sina mobiler och undviker i största möjliga mån att ens titta på andra personer.
Många äldre personer kollar med ofta i sina mobiler, men de har inte den där sociala rädslan för andra människor som unga verkar ha, utan kan med lätthet småsnacka med någon främling och lägga ifrån sig mobilen utan problem. Säger inte att alla unga är så, utan det är ett mönster jag tycker man ser bland dessa.