2025-05-30, 08:06
Medlem
tuuss avatar
Hej!

Jag är på dag 3 av Escitalopram som är utskrivet för depression. Jag själv har aldrig upplevt mig som deprimerad utan mer utmattning som kanske ev är kopplat till någon form av vitaminbrist eller NPF-diagnos. Hur som helst, så tyckte min läkare att några av mina symtom (lättirriterad, avtrubbad, orkeslös, övertänkande etc) är medelsvår depression och jag ska därmed testa Escitalopram.

Jag upplever att jag senaste dagarna varit väldigt framåt och inte lika trött, jag är väl medveten om att det inte är tabletten utan placebo såhär tidigt och tänker därför att jag ju kanske inte behöver tabletten utan bara behövde hopp att det kan bli bättre? Plus att jag fått rätt jobbiga biverkningar såsom förstoppning, ont i magen, väldigt ont i huvudet samt att min käke låser sig/spänner sig och rätt såsig på morgonen. Så borde jag sluta? Plus att jag nu dessutom sett att det kan vara rätt jobbigt att sluta med den här medicinen om man fortsatt ett tag..

Någon som tagit Escitalopram för såna symtom som jag har? Borde jag sluta?
Citera
2025-05-30, 08:17
Medlem
PetterHanssons avatar
Hört att de flesta blir feta av sådan medicin så viktigt du håller dig aktiv.
Citera
2025-05-30, 08:28
Medlem
Du blir i vilket fall inte trött på det sättet av vitaminbrist. Det händer bara i annonser från oseriösa "hälsokost"-månglare.
Citera
2025-05-30, 09:47
Medlem
vitalsignss avatar
Har din läkare uteslutit brist på vitamin B-12?
Trots att det inte är så värst ovanligt så ingår det inte i standardblodprover. Om man har brist på det så beror det på att upptagningsförmågan inte funkar. Antingen får man i så fall tabletter och hjälper inte det får man injektioner en gång i månaden. Symptomen är extrem trötthet, depression, rejält nerslöad tankeförmåga och en massa annat. Hur är det med balansen? Hur känns det under fötterna?Har nån av dina föräldrar B-12brist?
Citera
2025-05-30, 11:54
Medlem
litenbokstavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterHansson
Hört att de flesta blir feta av sådan medicin så viktigt du håller dig aktiv.

det är individuellt. jag själv gick ner 7 kg när jag gick på ssri.
Citera
2025-05-30, 12:14
Medlem
PetterHanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
det är individuellt. jag själv gick ner 7 kg när jag gick på ssri.
Det är individuellt men något som brukar stå med som vanlig biverkning och viktigt att läkaren talar om att bra att träna på något sätt för att inte gå upp i vikt. Många som deprimerade brukar inte vara så fysiskt aktiva.

https://www.eatit.io/fakta-rad/ga-ne...ch-viktuppgang
Senast redigerad av PetterHansson 2025-05-30 kl. 12:16.
Citera
2025-05-30, 12:14
Medlem
SnutteFia03s avatar
Läkarna är alldeles för heta på gröten när det gäller att skriva ut den typen av mediciner baserat på, ofta, rätt vaga symptom. De är alldeles för angelägna att få folk att gå på piller istället för att försöka utröna och göra någonting åt grundproplematiken till varför många mår dåligt.

Om du ska sluta så är det lättare att göra det så tidigt som möjligt, men du bör kanske även beskriva det för läkaren som du skrev här i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in