2025-05-29, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Nej, det är inte alltid förtal att berätta om hur man blivit behandlad av någon. Man får berätta om någon man varit i relation med utan att det är brottsligt, på samma sätt som man får gå ut i tidiningen och berätta att man blivit dåligt behandlad av en ICA-handlare, en personlig tränare eller vad det nu kan vara. Det blir inte per automatik ett brott bara för att man pratar om någon annans handlingar som påverkat en själv.
Du får absolut INTE gå ut i tidningen och berätta att du blivit dåligt behandlad av en person som kan identifieras av flertalet människor. Då är det förtal - och jag har svårt att se någon tidning hjälpa dig med det brottet.
Citera
2025-05-29, 17:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Asdfghjkl-12345
Tror du vet att det är förtal och ett grovt sådant. Varför tror du annars att Camilla hotar honom?

"Absolut en överträdelse att publicera det på instagram". .. Ja, det kallas förtal!

Att han gjorde skiljsmässan publik är något alla gör överallt, känd eller inte.

Vem är det som utmålar sig som offer?

Dina förklaringar är faktiskt oresonliga.
Helvete vad du ältar och tjatar i månader om exakt samma sak. Lägg ut inlägget fran Ciara I tråden så vi andra också får se vad som stod. Tror du har skrivit samma sak över 1000 ggr vid det här laget. Kan du ens sova om nätterna? Du är hysteriskt uppriven över nåt som är historia. Ingen mer än du och andra stalker bryr sig.
Citera
2025-05-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Suck. Du greppar efter halmstrån

Om du är misstänkt för ett brott som inte är tillräckligt allvarligt för en offentlig försvarare så kan du få en ändå om du till exempel har en intellektuell funktionsnedsättning eller liknande

Du måste fortfarande vara misstänkt för ett brott

Så här skriver Åklagarmyndigheten

En misstänkt person har rätt till offentlig försvarare om det finns behov med hänsyn till utredningen om brottet, om det finns risk för annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller om det finns särskilda skäl på grund av målet eller personliga förhållanden”
Va? Jag håller ju med dig om och skriver samma som du, förutom att jag inte tror att han är formellt delgiven än. Jag ser inte anledningen för advokaten att ljuga om det.
Citera
2025-05-29, 17:22
Medlem
Masingas avatar
Undrar om någon har mer skit på han som de väntar på att slänga fram vid "rätt" tillfälle.
Citera
2025-05-29, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Va? Jag håller ju med dig om och skriver samma som du, förutom att jag inte tror att han är formellt delgiven än. Jag ser inte anledningen för advokaten att ljuga om det.

Nä, du skrev

”Offentlig försvarare kan man också få av särskilda eller personliga skäl. Sådana kan ju finnas. Men ja, läser man mellan raderna (i AB) så kanske en delgivning är att vänta vid förhöret.”

Och du kan inte få det bara av ”särskilda eller personliga skäl” utan att vara misstänkt. Alltså, om han hade fått en offentlig försvarare av personliga skäl så är han fortfarande misstänkt för ett brott

Du kan inte få en offentlig försvarare av personliga eller särskilda skäl utan att vara misstänkt för ett brott.

Advokaten ljuger
Citera
2025-05-29, 17:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Undrar om någon har mer skit på han som de väntar på att slänga fram vid "rätt" tillfälle.
Verkar som att han har hållhake på folk runt omkring. Märkligt att ingen av alla kollegor i branschen uttalar sig. Inte ett knyst till Måns fördel.
Citera
2025-05-29, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Nej, det är inte alltid förtal att berätta om hur man blivit behandlad av någon. Man får berätta om någon man varit i relation med utan att det är brottsligt, på samma sätt som man får gå ut i tidiningen och berätta att man blivit dåligt behandlad av en ICA-handlare, en personlig tränare eller vad det nu kan vara. Det blir inte per automatik ett brott bara för att man pratar om någon annans handlingar som påverkat en själv.

Skilsmässan hade inte behövt bli publik om de hade gått på Cs linje och genomfört den i England. Där är inte sådana uppgifter offentliga. Det var han som valde att göra det inför öppna dörrar, och det var innan hon publicerade sitt instagram-inlägg (vilket för övrigt jag fortfarande tycker var ett misstag).

Att berätta att man skall skilja sig? Menar du att det är fel? Skall det vara en hemlighet? Varför? Allt hade kunnat skötas snyggt utan drama. Det bästa hade varit att de bott kvar, barnen haft tillgång till sin trygghet i denna situation och socialtjänsten fått göra sitt jobb, kontrollerat båda föräldrarna, såväl hennes (!) som hans brister och gett det stöd de skall ge. Detta är istället som en riktigt dålig film som utspelar sig i verkliga livet.
Citera
2025-05-29, 17:32
Medlem
Citat:

Ja, Camilla Läckberg har antytt att hon har det i alla fall, och är beredd att säga allt. OM Måns skulle anmäla Ciara för förtal. Man nästan hoppas. Han förtjänar inte bättre än att allt kommer fram i ljuset.
Men det vågar han nog inte riskera. Han klamrar sig fast vid en livboj nu. Skulle Camilla MED FLERA ta bladet från munnen skulle han sjunka som en sten.

Som mammor som värnar om barnen, tycker nog även Cara och Camilla att det är bäst för barnen att undvika så mycket drama det bara går, även om det tydligt kliar i dem att berätta allt. Vilket man kan förstå.
Citera
2025-05-29, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Du får absolut INTE gå ut i tidningen och berätta att du blivit dåligt behandlad av en person som kan identifieras av flertalet människor. Då är det förtal - och jag har svårt att se någon tidning hjälpa dig med det brottet.

Ja och nej. Yttrandefrihetslagen är rätt omfattande. Man får inte hota, begå hets mot folkgrupp, avslöja saker som riskerar rikets säkerhet t ex men berätta att ett ex varit otrogen eller att någon inte skött sig snyggt leder inte till dömda förtalsbrott även om de är obekväma för den det pratas om. T ex Rickard Olsson som pratade ofint om sitt ex när han bodde i attefallshuset eller alla dessa influencers som anklagar sina ex för det ena och det andra i sociala medier. M har ju dessutom antingen erkänt eller blivit formellt misstänkt för det som C har skrivit om.
Citera
2025-05-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är väl exakt vad du gör? Du förtalar den ena parten i en tvist. Om MånsPetter vill ha utrett om han är förtalad så måste han göra en anmälan. Uppenbarligen tycker han inte det.

Inte ännu.
Citera
2025-05-29, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asdfghjkl-12345
Att berätta att man skall skilja sig? Menar du att det är fel? Skall det vara en hemlighet? Varför? Allt hade kunnat skötas snyggt utan drama. Det bästa hade varit att de bott kvar, barnen haft tillgång till sin trygghet i denna situation och socialtjänsten fått göra sitt jobb, kontrollerat båda föräldrarna, såväl hennes (!) som hans brister och gett det stöd de skall ge. Detta är istället som en riktigt dålig film som utspelar sig i verkliga livet.

Nej, det är inte fel att det gå ut med det offentligt men det är oerhört korkat att göra som han gjorde och samtidigt säga att man vill att det ska skötas privat och utan insyn från allmänheten. Hade han verkligen kännt så hade han ju gått på Cs linje och genomfört skilsmässan in England och ingen av oss hade vetat något mer än att de ska skilja sig om de hade valt att gå ut med det.

Socialtjänsten gjorde ju sitt jobb och sin bedömning som sedan bekräftades av Tingsrätten. Det behövdes ingen ytterligare insats och så länge de fick ha sin mamma som sin primära vårdnadsgivare och bo med henne och deras äldre bror så fanns ingen oro för barnens hälsa och välmående.
Citera
2025-05-29, 17:40
Medlem
Citat:

Det tror jag! Jag har hört rykten om J*nas *lgh (o och e) och deras raggarrundor i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in