2025-05-29, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Jag ändrade mitt inlägg för jag hann fråga en AI och du har rätt. Varför fan skriver AB rakt av att M inte är misstänkt för brott?????

1. Man får inte en offentlig försvarare om man inte är misstänkt. En offentlig försvarare utses endast för personer som är formellt misstänkta för brott – det är ett grundkrav enligt rättegångsbalken

2. Åklagaren måste ha begärt detta via tingsrätten, eller den misstänkte själv genom sin advokat – men det kräver att personen har delgivits misstanke på någon nivå.

3. Om HL är utsedd som offentlig försvarare genom domstolsbeslut, då har domstolen prövat och godkänt det – vilket i sig är ett tecken på att MZ är formellt misstänkt för ett brott.

Om du har särskilda skäl kan du ha rätt till offentlig försvarare även om du inte är delgiven misstanke om brott, är vad jag läser iaf.
Citera
2025-05-29, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Om du har särskilda skäl kan du ha rätt till offentlig försvarare även om du inte är delgiven misstanke om brott, är vad jag läser iaf.

Det kan man men jag kan inte se hur det skulle vara applicerbart i det här fallet. Det sker om personen t ex har en funktionsnedsättning eller om utredningen är ovanligt komplicerad. Det här är ju en rätt så straightforward utredning som hänvisar till en enda händelse vad jag vet. Det är ingen större operation att försöka luska ut vad som kan ha hänt eller vilka som är inblandade.
Citera
2025-05-29, 16:53
Avslutad
Citat:

Jag fattar det som att misstanken är ett grundkrav för att över huvud taget vara aktuell för en offentlig försvarare

Du måste fortfarande vara misstänkt för brott men om du till exempel är funktionsnedsatt kan du få en offentlig försvarare för brott som inte ger fängelse på straffskalan

I rättsfallet NJA 2001 s. 344 prövades frågan om en person som kallats till polisförhör utan att ha delgivits misstanke om brott kunde få en offentlig försvarare

Hovrätten konstaterade att det inte fanns någon formell misstanke och upphävde tingsrättens beslut att förordna en offentlig försvarare

Domstolen betonade att en formell misstanke är en förutsättning för att förordna en offentlig försvarare.
Senast redigerad av katperlom 2025-05-29 kl. 16:57.
Citera
2025-05-29, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havang
Jag litar aldrig på fråga AI-tjänster men såhär står det på domstol.se:

Om du är misstänkt för ett allvarligt brott utser domstolen en offentlig försvarare åt dig. Normalt utses inte en offentlig försvarare om brottet är sådant att straffet brukar bli böter, till exempel vid trafikmål. Vid dessa mindre allvarliga brott kan du få en offentlig försvarare bara om det finns särskilda skäl för det. Det är domstolen som gör den bedömningen.

Försvarsadvokaten hjälper dig med allt som rör brottmålet och är också med vid rättegången
.”

https://www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/for-dig-som-ar-kallad-till-brottmalsrattegang/tilltalad/

En AI-tjänst som svarar automatiskt när jag googlar skrev direkt: ” Nej, det är inte möjligt att ha en offentlig försvarare utan att vara misstänkt för brott.”

Jag ändrade frågan till ”offentlig försvarare utan att vara delgiven misstanke” och AI:n på Google svarar ovanför resultaten;

”Det är möjligt att få en offentlig försvarare även om man inte är delgiven någon misstanke, men det är oftast i samband med att man anhållits eller häktats. Du har rätt till en offentlig försvarare om du är anhållen eller häktad, eller om du misstänks för ett brott som kan leda till fängelse i minst sex månader.”

På advokatfirman Shumachers sida står:
”För att kunna få en offentlig försvarare krävs det vanligtvis att det rör sig om misstanke för allvarligare brott, vid mindre allvarliga brott krävs särskilda skäl som domstolen får bedöma, 21 kap. 3 § a rättegångsbalken.”

https://schumacher.se/juridiken/brottmal-och-offentlig-ratt/

Alltså jag hoppas att Aftonbladet, Expressen, TV4 mfl anmäls om det visat sig att de rättat sina rubriker och artiklar efter vad Måns advokat sagt till dem utan att faktakolla henne!!
De lade in rättelser om att han inte var misstänkt enbart pga hans advokat påstått det.
En advokat får inte ljuga i domstolen eller utanför den. Det går emot god advokatsed och kan leda till uteslutning ur advokatsamfundet.
Varför skulle hon ens ljuga om att han var delgiven misstanke eller inte?
Citera
2025-05-29, 16:57
Avslutad
Citat:
Jag fattar det som att misstanken är ett grundkrav för att över huvud taget vara aktuell för en offentlig försvarare

Du måste fortfarande vara misstänkt för brott men om du till exempel är funktionsnedsatt kan du få en offentlig försvarare för brott som inte ger fängelse på straffskalan

Det står ju i medier att Expressen sett handlingar där han bemnämns som ”Den misstänkte”. Men bara för att hans skrupelfria advokat hävdar att det inte stämmer tar de hennes ord över originalkällan?! 🤯
Citera
Avslutad
Citat:
En advokat får inte ljuga i domstolen eller utanför den. Det går emot god advokatsed och kan leda till uteslutning ur advokatsamfundet.

Hoppas hon blir anmäld och straffad för det då om hon gjort det.
Citera
Avslutad
Citat:

Hon är en vass och lurig advokat och kanske ser det som en semantisk fråga. Hon har fått reda på att han är misstänkt men han har inte rent formellt delgivits misstanken
Citera
2025-05-29, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Jag tror inte att det finns någon vidare grund till ett förtalsåtal i och med att det hon anklagat honom för nu är saker som kommit upp i rättsliga sammanhang och saker han till stor del erkänt. Hon har därför inte spridit något som annars hade varit dolt för allmänheten. Det var absolut en överträdelse att publicera det på instagram men det finns även förmildrande omständigheter runt hennes agerande och där är Måns inte fri från skuld. I och med att det var han som gjorde skilsmässan publik i första taget får man nog se det som att han inte hade ett intresse för att hålla deras affärer privata, i alla fall inte så länge det fick honom att se ut som ett offer och hon som någon oresonelig förövare.

Tror du vet att det är förtal och ett grovt sådant. Varför tror du annars att Camilla hotar honom?

"Absolut en överträdelse att publicera det på instagram". .. Ja, det kallas förtal!

Att han gjorde skiljsmässan publik är något alla gör överallt, känd eller inte.

Vem är det som utmålar sig som offer?

Dina förklaringar är faktiskt oresonliga.
Citera
2025-05-29, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Har han fått en offentlig försvarare? Då är det ju verkligen allvar.

Ja, Expressen skrev igår att de tagit del av dokument från rätten där det står:

”Den misstänkte har begärt att rätten förordnar offentlig försvarare och föreslår: Hanna Lindblom”

Tingsrätten har också skickat ett förordnande till Hanna Lindblom enligt Expressen

Så han är ju formellt misstänkt annars hade han inte fått någon offentlig försvarare
Citera
2025-05-29, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asdfghjkl-12345
Tror du vet att det är förtal och ett grovt sådant. Varför tror du annars att Camilla hotar honom?

"Absolut en överträdelse att publicera det på instagram". .. Ja, det kallas förtal!

Att han gjorde skiljsmässan publik är något alla gör överallt, känd eller inte.

Vem är det som utmålar sig som offer?

Dina förklaringar är faktiskt oresonliga.

Nej, det är inte alltid förtal att berätta om hur man blivit behandlad av någon. Man får berätta om någon man varit i relation med utan att det är brottsligt, på samma sätt som man får gå ut i tidiningen och berätta att man blivit dåligt behandlad av en ICA-handlare, en personlig tränare eller vad det nu kan vara. Det blir inte per automatik ett brott bara för att man pratar om någon annans handlingar som påverkat en själv.

Skilsmässan hade inte behövt bli publik om de hade gått på Cs linje och genomfört den i England. Där är inte sådana uppgifter offentliga. Det var han som valde att göra det inför öppna dörrar, och det var innan hon publicerade sitt instagram-inlägg (vilket för övrigt jag fortfarande tycker var ett misstag).
Citera
2025-05-29, 17:05
Medlem
Citat:
Hon är en vass och lurig advokat och kanske ser det som en semantisk fråga. Hon har fått reda på att han är misstänkt men han har inte rent formellt delgivits misstanken
Offentlig försvarare kan man också få av särskilda eller personliga skäl. Sådana kan ju finnas. Men ja, läser man mellan raderna (i AB) så kanske en delgivning är att vänta vid förhöret.
Citera
2025-05-29, 17:12
Avslutad
Citat:
Offentlig försvarare kan man också få av särskilda eller personliga skäl. Sådana kan ju finnas. Men ja, läser man mellan raderna (i AB) så kanske en delgivning är att vänta vid förhöret.

Suck. Du greppar efter halmstrån

Om du är misstänkt för ett brott som inte är tillräckligt allvarligt för en offentlig försvarare så kan du få en ändå om du till exempel har en intellektuell funktionsnedsättning eller liknande

Du måste fortfarande vara misstänkt för ett brott

Så här skriver Åklagarmyndigheten

En misstänkt person har rätt till offentlig försvarare om det finns behov med hänsyn till utredningen om brottet, om det finns risk för annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller om det finns särskilda skäl på grund av målet eller personliga förhållanden”
Senast redigerad av katperlom 2025-05-29 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in