2025-05-27, 08:16
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FootnBalls
Man skär ned på personal inom sjukvården. Lägger ned hela sjukhus. Inte fan har vi råd med P3.

Finns många kulturområden som borde bantas ordentligt, även utlandsbiståndet borde helt tas bort.

Lägg pengarna i samhällsviktiga funktioner istället för att slänga bort dom på larv som public service.

Public Service levererar samhällsviktig information till oss som är (mestadels) fritt från privatiseringens långa korrupta arm. Samtidigt göder den samhället med kultur, som har visat sig vara en otroligt viktig komponent för hur demokratin och den fria rösten utvecklas. Bara på dessa punkter tycker jag den är värd sina pengar 1200kr/år.

Sjukvården kostar runt 650-700miljarder per år. Public service är 1% av den kostnaden. Du tror du kommer få en mycket bättre sjukvård för det? Kommer inte märkas. Då är det bättre att bara skjuta in 1% extra i sjukvården för att kompensera för detta alternativt faktiskt göra sig av med all overhead och onödiga mellanchefer vi har systematiskt placerat där som arbetar med admin snarare än hjälper avlasta patienter/systemet.

Så tyvärr faller ditt argument rätt så platt, då Public Service med stor sannolikhet p.g.a vad jag skrev överst finansierar sig själv till stor del genom indirekt effekter som vi genereras i samhället som är svåra att mäta.
Citera
2025-05-29, 16:54
Medlem
SupaStrats avatar
Väldigt mycket tyckande och kännande av vänstermänniskor helt övertygade om public service förträfflighet. Själv bor jag i en välbärgad villaförort strax norr om stockholms innerstad och jag känner ingen som bryr sig det minsta om SR/SVT så med samma logik är det bara att lägga ner skräpet.
Citera
2025-05-29, 17:30
Medlem
Sardonias avatar
Bra!

Det enda rimliga vore att sossarna finansieras sin egen propagandacentral med lotterivinsterna.
Citera
2025-05-30, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardonia
Bra!

Det enda rimliga vore att sossarna finansieras sin egen propagandacentral med lotterivinsterna.

PS är minst lika mycket MP:s språkrör. Skulle säga att PS är deras främsta språkrör.
Praktexempel Linus Brohult.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Linus_Brohult
Från april 2011 är han reporter och redaktör på vetenskapsredaktionen på Sveriges Television.

Brohult hade en tjänst som förtroendevald inom Miljöpartiets ungdomsförbund Grön Ungdom 1992–1994. Han har också varit plogbillsaktivist och deltog 1990 i en aktion mot dåvarande Bofors fabrik i Eskilstuna och 1992 i en aktion mot Saabs fabrik i Linköping.[9]

Brohult var på 1990-talet känd som talesman för olika organisationer inom fredsrörelsen och miljörörelsen, bland annat Plogbillsrörelsen och nätverket Socialekologisk aktion.

Han dömdes 1999 till ett års fängelse för grov uppvigling. Enligt Stockholms tingsrätt var det Brohult som var författare till anonyma artiklar i tidningen Ekologisten som uppmanade medlemmarna att sabotera bygget av Södra länken.[13] Svea hovrätt sänkte påföljden till samhällstjänst.[14] Högsta domstolen tog aldrig upp fallet.

med mera med mera...

PS. Vilket sjukt lågt straff för samhällsomstörtande propaganda!
Senast redigerad av ehehhas 2025-05-30 kl. 12:08.
Citera
2025-05-30, 16:10
Medlem
SeverianTheLames avatar
Det är intressant att höra hur fansen försvarar statsradion. Många helt verklighetsfrånvända och moralistiska förklarningar, väldigt subjektiva bedömningar om programmens kvalitet och rent allmänt klyschor från statsmedias egen marknadsförning.

Programmen håller rent allmänt låg nivå, vem vill betala för att lyssna på någon läsa upp notiser från TT eller Thomson Reuters? De stora satsningarna är antingen krimpoddar där polisen och domstolsväsendet har gjort hela jobbet, journalisterna mest högläser ur materialet med dramatiserande musik i bakgrunden. De faktiskta reportagen uppnår som bäst nivån hos en medelmåttig youtuber. Alla deras produktioner genomsyras av bajsnödig ton och presenteras av ett persongalleri bestående av kärringsmobbningsoffer och satkärringar.

Vad finns det man kan lyssna på istället? Om man faktist är intresserade av saker, tycker jag att man ska prova att lyssna på "Conversations with Tyler", Tyler Cowen håller i intervjuer i världsklass. Det finns inget på statsradion som är i närheten av honom. Annars så lever vi på 2020-talet och produktionskostnaderna för media har aldrig varit billigare, man kan se att den typen av material som marknaden ej har påståtts kunna producera finns i överväldigande volymer. När man ser dagens blomsteräng till medialandskap så undrar man om statsradion ens försökte producera något av värde.

Nej, det är dags att göra som när man skiljde på stat och kyrka, dra in SRs sändingstillstånd så att utrymmet i etern bättre kan användas för mobiltelefoni och låt de som vill stanna i de okunnigas dal betala för åbäket. Till andra läsare i denna tråd, glöm inte att det finns människor som med glädje äter avfall från sopcontainrar, det är den intellektuella motsvarigheten till dessa människor som påstår att statsradion är förträfflig.
Citera
2025-06-03, 01:19
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Sluta tigga och betala för din egen TV-konsumtion.

Det gör jag redan. Via skattesedeln.
Citera
2025-06-03, 11:03
Medlem
Negativt? Ja visst inte minst för de uppsagda, jag kan sympatisera med dessa i den meningen. För organisationen beror det på, man kanske är överbemannad, kanske drabbar det också deras utveckling och centrala verksamhet.

Men så har också organisationerna en skyldighet att se över sig själva (vilket de som ansvarar för dem också har) att pengarna används effektivt. Det behöver inte vara negativt men kan ju vara det, på makronivå för dess verksamhet och landet och micronivå för uppsagda medarbetare och lyssnare som kanske får mindre av vad de vill ha. Det finns också ett värde i att i viss mån se till material som annars inte hade gjorts för det ger inte cash, även om du och jag inte gillar det materialet. Men SR måste naturligtvis också se till att de håller lämplig kontroll över sin ekonomi.

Skitpostandet som kan summeras med "jag gillar inte den politik jag anser de står för" är minst lika känslomässigt och löjligt som det de anklagar andra att föra sig med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in