Citat:
Ursprungligen postat av
katperlom
En sak jag tänkte på angående detta att M fått en offentlig försvarare utsedd. Man kan väl inte tilldelas en offentlig försvarare utan att man faktiskt är misstänkt för brott?
För att en person ska ha rätt till en offentlig försvarare krävs att personen är misstänkt för ett brott och att brottet är av sådan allvarlighetsgrad att straffet kan bli fängelse
Edit : Jag frågade AI och fick detta svar
1. Man får inte en offentlig försvarare om man inte är misstänkt. En offentlig försvarare utses endast för personer som är formellt misstänkta för brott – det är ett grundkrav enligt rättegångsbalken
2. Åklagaren måste ha begärt detta via tingsrätten, eller den misstänkte själv genom sin advokat – men det kräver att personen har delgivits misstanke på någon nivå.
3. Om HL är utsedd som offentlig försvarare genom domstolsbeslut, då har domstolen prövat och godkänt det – vilket i sig är ett tecken på att MZ är formellt misstänkt för ett brott.
Jag litar aldrig på fråga AI-tjänster men såhär står det på domstol.se:
”
Om du är misstänkt för ett allvarligt brott utser domstolen en offentlig försvarare åt dig. Normalt utses inte en offentlig försvarare om brottet är sådant att straffet brukar bli böter, till exempel vid trafikmål. Vid dessa mindre allvarliga brott kan du få en offentlig försvarare bara om det finns särskilda skäl för det. Det är domstolen som gör den bedömningen.
Försvarsadvokaten hjälper dig med allt som rör brottmålet och är också med vid rättegången.”
https://www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/for-dig-som-ar-kallad-till-brottmalsrattegang/tilltalad/
En AI-tjänst som svarar automatiskt när jag googlar skrev direkt: ” Nej, det är inte möjligt att ha en offentlig försvarare utan att vara misstänkt för brott.”
Jag ändrade frågan till ”offentlig försvarare utan att vara delgiven misstanke” och AI:n på Google svarar ovanför resultaten;
”Det är möjligt att få en offentlig försvarare även om man inte är delgiven någon misstanke, men det är oftast i samband med att man anhållits eller häktats. Du har rätt till en offentlig försvarare om du är anhållen eller häktad, eller om du misstänks för ett brott som kan leda till fängelse i minst sex månader.”
På advokatfirman Shumachers sida står:
”För att kunna få en offentlig försvarare krävs det vanligtvis att det rör sig om misstanke för allvarligare brott, vid mindre allvarliga brott krävs särskilda skäl som domstolen får bedöma, 21 kap. 3 § a rättegångsbalken.”
https://schumacher.se/juridiken/brottmal-och-offentlig-ratt/
Alltså jag hoppas att Aftonbladet, Expressen, TV4 mfl anmäls om det visat sig att de rättat sina rubriker och artiklar efter vad Måns advokat sagt till dem utan att faktakolla henne!!
De lade in rättelser om att han inte var misstänkt enbart pga hans advokat påstått det.