2025-05-29, 15:59
Medlem
Det är en domstol inget karaktärsmål. De handlar om barnens vistelse, England eller Sverige.
Citera
2025-05-29, 16:04
Avslutad
Hoppas C har kunnat få till så båda pojkarna fått börja i skola och förskola i England nu

Många parallella spår att hålla reda på här. Fyra rättsprocesser igång samtidigt. Måste vara någon slags rekord ?

Rättsprocessen om barnens hemvist
Fram till den 5 e juni när överklaganstiden går ut så kommer HD inte göra något har jag förstått det som och sen såg jag att dom har en handläggningstid på 1-4 månader för ärenden. Om HD tvingar SH till prövningstillstånd så ska ärendet tillbaka till SH och C med advokat kommer behöva få tid till att lämna yttrande etc

Förmodligen finns det inte ett slut på frågan om barnens hemvist förrän tidigast efter sommaren

Rättsprocessen om svensk skilsmässa
Senaste dagen för C att inkomma med svaromål i tingsrättsärendet som rör skilsmässan och frågan om vem som ska vara boendeförälder i Lunds TR är 4 e juni

Rättsprocessen om brittisk skilsmässa
Hur det går för det brittiska skilsmässoärendet vet vi inte

Rättsprocessen om misshandel
M har blivit kallad till förhör och har blivit tilldelad en offentlig försvarare men vi vet inte när i tid ett åtal i ärendet skulle kunna väckas
Senast redigerad av katperlom 2025-05-29 kl. 16:06.
Citera
2025-05-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Hoppas C har kunnat få till så båda pojkarna fått börja i skola och förskola i England nu

Många parallella spår att hålla reda på här. Fyra rättsprocesser igång samtidigt. Måste vara någon slags rekord ?

Rättsprocessen om barnens hemvist
Fram till den 5 e juni när överklaganstiden går ut så kommer HD inte göra något har jag förstått det som och sen såg jag att dom har en handläggningstid på 1-4 månader för ärenden. Om HD tvingar SH till prövningstillstånd så ska ärendet tillbaka till SH och C med advokat kommer behöva få tid till att lämna yttrande etc

Förmodligen finns det inte ett slut på frågan om barnens hemvist förrän tidigast efter sommaren

Rättsprocessen om svensk skilsmässa
Senaste dagen för C att inkomma med svaromål i tingsrättsärendet som rör skilsmässan och frågan om vem som ska vara boendeförälder i Lunds TR är 4 e juni

Rättsprocessen om brittisk skilsmässa
Hur det går för det brittiska skilsmässoärendet vet vi inte

Rättsprocessen om misshandel
M har blivit kallad till förhör och har blivit tilldelad en offentlig försvarare men vi vet inte när i tid ett åtal i ärendet skulle kunna väckas

Samt bodelningen. Där kommer de säkert att få ta in en bodelningsförrättare.
Citera
2025-05-29, 16:13
Avslutad
En sak jag tänkte på angående detta att M fått en offentlig försvarare utsedd. Man kan väl inte tilldelas en offentlig försvarare utan att man faktiskt är misstänkt för brott?

För att en person ska ha rätt till en offentlig försvarare krävs att personen är misstänkt för ett brott och att brottet är av sådan allvarlighetsgrad att straffet kan bli fängelse

Edit : Jag frågade AI och fick detta svar

1. Man får inte en offentlig försvarare om man inte är misstänkt. En offentlig försvarare utses endast för personer som är formellt misstänkta för brott – det är ett grundkrav enligt rättegångsbalken

2. Åklagaren måste ha begärt detta via tingsrätten, eller den misstänkte själv genom sin advokat – men det kräver att personen har delgivits misstanke på någon nivå.

3. Om HL är utsedd som offentlig försvarare genom domstolsbeslut, då har domstolen prövat och godkänt det – vilket i sig är ett tecken på att MZ är formellt misstänkt för ett brott.
Senast redigerad av katperlom 2025-05-29 kl. 16:26.
Citera
2025-05-29, 16:16
Medlem
Citat:
En sak jag tänkte på angående detta att M fått en offentlig försvarare utsedd. Man kan väl inte tilldelas en offentlig försvarare utan att man faktiskt är misstänkt för brott?

För att en person ska ha rätt till en offentlig försvarare krävs att personen är misstänkt för ett brott och att brottet är av sådan allvarlighetsgrad att straffet kan bli fängelse

Det stämmer. Man måste antingen vara häktad eller anhållen för ett brott eller så måste brottet vara av en alvarlighetsgrad att de ger minst 6 månaders fängelse. Tror det finns mer bevis här än vad vi tror och att det är mer än en liten knuff.
Citera
2025-05-29, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Det stämmer. Man måste antingen vara häktad eller anhållen för ett brott eller så måste brottet vara av en alvarlighetsgrad att de ger minst 6 månaders fängelse. Tror det finns mer bevis här än vad vi tror och att det är mer än en liten knuff.

Jag ändrade mitt inlägg för jag hann fråga en AI och du har rätt. Varför fan skriver AB rakt av att M inte är misstänkt för brott?????

1. Man får inte en offentlig försvarare om man inte är misstänkt. En offentlig försvarare utses endast för personer som är formellt misstänkta för brott – det är ett grundkrav enligt rättegångsbalken

2. Åklagaren måste ha begärt detta via tingsrätten, eller den misstänkte själv genom sin advokat – men det kräver att personen har delgivits misstanke på någon nivå.

3. Om HL är utsedd som offentlig försvarare genom domstolsbeslut, då har domstolen prövat och godkänt det – vilket i sig är ett tecken på att MZ är formellt misstänkt för ett brott.
Senast redigerad av katperlom 2025-05-29 kl. 16:27.
Citera
2025-05-29, 16:28
Avstängd
Citat:
Samt bodelningen. Där kommer de säkert att få ta in en bodelningsförrättare.
Undrar hur mycket alla processer kostar Måns? Han ska betala Ciaras också enligt domen. Den där brottsmålsadvoken är inte direkt billig. Även bodelning kostar en slant om man inte kommer överens.
Citera
2025-05-29, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Position55555
Känner folk som känner honom ganska bra. Han är verkligen i grunden ingen dålig kille alls. Klart kändisskapet och artistlivet gör de lätt att tappa fotfästet och det är lätt att sitta på höga hästar och låtsas att man själv är Jesus. Men fan att skaffa flera barn med en tjej i från ett annat land, som man sen är otrogen mot är ju ett recept för att skapa kaos i sitt liv på en annan nivå. Inte alls avundsjuk på situationen.

Hur man känner någon beror på sammanhang. Kärleksrelationer aktiverar känslomässiga skador från till exempel barndomen samt man lever ofta tätt ihop. Där exponeras sidor som kollegor, bekanta och vänner inte behöver ha en aning om.
Att till ex låtsas man är Jesus för att man är känd, säger ju någonting om personen. Liksom otrohet, egoism och arrogans mot dem man inte ” behöver” vara trevlig/inställsam mot. Måns har rejäla disharmonier i sitt inre som han lever ut så det blir toxiskt att leva nära honom. Droger och sexeskapader var säkert initialt ett sätt att fly det, men blev endel av problemet.

Dessutom har fd klasskompisar uttalat sig i tråden om Måns inte var en juste person. Nu vet vi iofs inget om dessa klasskompisars sanningshalt. Men inte heller om din eller folkets du känner.
Senast redigerad av Fårfällen 2025-05-29 kl. 16:40.
Citera
2025-05-29, 16:39
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:

Har han fått en offentlig försvarare? Då är det ju verkligen allvar.
Citera
2025-05-29, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Har han fått en offentlig försvarare? Då är det ju verkligen allvar.

Ja, det verkar som han begärde en specifik sådan och fick det beviljat.
Citera
2025-05-29, 16:42
Avslutad
Citat:

Edit : Jag frågade AI och fick detta svar

Jag litar aldrig på fråga AI-tjänster men såhär står det på domstol.se:

Om du är misstänkt för ett allvarligt brott utser domstolen en offentlig försvarare åt dig. Normalt utses inte en offentlig försvarare om brottet är sådant att straffet brukar bli böter, till exempel vid trafikmål. Vid dessa mindre allvarliga brott kan du få en offentlig försvarare bara om det finns särskilda skäl för det. Det är domstolen som gör den bedömningen.

Försvarsadvokaten hjälper dig med allt som rör brottmålet och är också med vid rättegången
.”

https://www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/for-dig-som-ar-kallad-till-brottmalsrattegang/tilltalad/

En AI-tjänst som svarar automatiskt när jag googlar skrev direkt: ” Nej, det är inte möjligt att ha en offentlig försvarare utan att vara misstänkt för brott.”

Jag ändrade frågan till ”offentlig försvarare utan att vara delgiven misstanke” och AI:n på Google svarar ovanför resultaten;

”Det är möjligt att få en offentlig försvarare även om man inte är delgiven någon misstanke, men det är oftast i samband med att man anhållits eller häktats. Du har rätt till en offentlig försvarare om du är anhållen eller häktad, eller om du misstänks för ett brott som kan leda till fängelse i minst sex månader.”

På advokatfirman Shumachers sida står:
”För att kunna få en offentlig försvarare krävs det vanligtvis att det rör sig om misstanke för allvarligare brott, vid mindre allvarliga brott krävs särskilda skäl som domstolen får bedöma, 21 kap. 3 § a rättegångsbalken.”

https://schumacher.se/juridiken/brottmal-och-offentlig-ratt/

Alltså jag hoppas att Aftonbladet, Expressen, TV4 mfl anmäls om det visat sig att de rättat sina rubriker och artiklar efter vad Måns advokat sagt till dem utan att faktakolla henne!!
De lade in rättelser om att han inte var misstänkt enbart pga hans advokat påstått det.
Citera
2025-05-29, 16:45
Avslutad
Citat:

Jepp. Det har jag trott hela tiden och alla medier måste granskas om det kommer fram att det är så.
De har agerat megafon åt Måns PR hela tiden och publicerar rena lögner.
Alltså i dessa tider med kampanjer mot ”The lying media”, konspirationsteorier mm. så är det sinnessjukt att de beter sig så oetiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in