2025-05-26, 19:34
Medlem
Kansler Merz er kilden for at de vestlige restriksjonene pålagt Ukraina på hvor/hvordan bruke vestlig ervervede våpen på russisk territorium er opphevet.

Det betyr at vi snart kan se Taurus kryssermissiler mot militære mål i Russland. Det var på tide.
Tyskland har vel rundt 600 slike på lager.

https://kyivindependent.com/restrictions-on-long-range-strikes-by-ukraine-merz-says/
Citera
2025-05-27, 18:54
Medlem
HRTs avatar
Äntligen Tyskland godkänner alla västvapen inkl långdistansvapen att användas djupt in i ryssland.
Taurus missilen når ända till Moskva med flyghjälp
Måtte ryssar döden dö..
Citera
2025-05-27, 20:02
Moderator
T-80Us avatar
Det som förvånar mig mest med det här kriget är att ryssarna nu haft mer än 3 år på sig att bemästra grundläggande taktiskt uppförande beträffande såväl mekaniserad strid som ren infanteristrid, och fortfarande ser man dagligen exempel på agerande av underofficerare och lägre officerare som skulle få en västerländsk vagnchef eller annat värnpliktigt underbefäl att bli helt ställd av skam.

Jag såg under gårdagen ett klipp där ryssarna förlorar 5-6 stridsfordon och/eller pansrade larvburna fordon på bara några få minuter, i princip helt baserat på brist på grundläggande taktiskt uppträdande. De beter sig som arabiska analfabeter utan någon som helst militär utbildning och tappar huvudet totalt i situationer där grundläggande uppträdande med rök, understödjande eld och ett ordnat tillbakadragande eller något liknande hade varit grund här i Sverige, exempelvis. Som resultat kan en hel pluton vagnar gå upp i rök på minuter.

Jag förstår det inte.
Citera
2025-05-27, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det som förvånar mig mest med det här kriget är att ryssarna nu haft mer än 3 år på sig att bemästra grundläggande taktiskt uppförande beträffande såväl mekaniserad strid som ren infanteristrid, och fortfarande ser man dagligen exempel på agerande av underofficerare och lägre officerare som skulle få en västerländsk vagnchef eller annat värnpliktigt underbefäl att bli helt ställd av skam.

Jag såg under gårdagen ett klipp där ryssarna förlorar 5-6 stridsfordon och/eller pansrade larvburna fordon på bara några få minuter, i princip helt baserat på brist på grundläggande taktiskt uppträdande. De beter sig som arabiska analfabeter utan någon som helst militär utbildning och tappar huvudet totalt i situationer där grundläggande uppträdande med rök, understödjande eld och ett ordnat tillbakadragande eller något liknande hade varit grund här i Sverige, exempelvis. Som resultat kan en hel pluton vagnar gå upp i rök på minuter.

Jag förstår det inte.

Well thats russia for you right there.
Citera
2025-05-27, 20:25
Medlem
nofjuns avatar
Ja det är en flopp! På ett år nu har Ryssland intagit 0.6 % av Ukrainas territorium. De förlorar 1500 soldater varje dag. Och ekonomin är katastrof, I fritt fall. Och nu har de godkänt Alltså västländerna: att de får möjlighet att attackera Ryssland på djupet, till och med Moskva, och skulle kunna träffa Putin själv med missiler i form av Taurus, Storm shadows och Himars. Om de får uppgifter vart han befinner sig, och alla vet hur otroligt paranoid och rädd Putin är.
Citera
2025-05-27, 21:10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Jag förstår det inte.
Det borde ju finnas någon institutionell kompetens tycker jag, men kan det vara så att de kompetenta lägre befäl som fanns i början av 2022 nu har lämnat organisationen på något sätt? Jag hörde tidigare i år på radio om någon ryss som blivit hämtad i tunnelbanan, skickad till någon kortare militärutbildning och det slutade med att han inom ett halvår i praktiken skulle leda ett kompani eller om det var en bataljon infanterister i något anfall. Krig sägs ju vara ett snabbt sätt att få fler stjärnor på rocken, om man överlever. Jag har sett uppgifter om antal döda ryska befäl, men bara ungefär överste och uppåt. Lägre nivåer bör vara minst lika drabbade.
Citera
2025-05-28, 21:13
Medlem
Wishies avatar
Citat:

Jag förstår det inte.

Tja, "den eviga freden"-tänkandet drabbade väl ryska förband liknande våra svenska. Vi fokuserade på att upprätthålla nån form av taktisk och strategisk standard medans våra ryska motsvarigheter fokuserade på att upprätthålla någon form av numerär istället. Och dessutom mest på pappret.
Citera
2025-05-28, 22:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Tja, "den eviga freden"-tänkandet drabbade väl ryska förband liknande våra svenska. Vi fokuserade på att upprätthålla nån form av taktisk och strategisk standard medans våra ryska motsvarigheter fokuserade på att upprätthålla någon form av numerär istället. Och dessutom mest på pappret.
Fel, ryssarna drog ned sina stående förband till bataljonsstridsgrupper ( anorektiska brigader) för att hålla uppe antalet enheter. Fungerade bra för insats i lågintensiva konflikter men dåligt i konventionella krig.
Sverige upprätthöll i princip ingenting av taktiskt och operativt kunnande över kompaninivå.
Sen gick inte Ryssland formellt i krig vare sig 2014 eller vid eskaleringen 2022. Så de BTGs man anföll med skulle eg varit kompletterade med hundratusentals värnpliktiga för att vara krigsfäiga vid en storskalig konflikt.
Nu är där olagligt för Ryssland att använda värnpliktiga utanför Rysslands gränser om landet ej formellt befinner sig i krig
Därför har man rekryterat allt från fångar till uteliggare för att fylla upp förbanden. Vidare är människoliv billiga i Ryssland och man har historiskt aldrig brytt sig så mycket om förluster. Att offra 100 000-150.000 st ryssar ur socialgrupp 3 och 4 är inget som väcker några större känsloyttringar i Ryssland.
Citera
2025-05-28, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Det var inte främst den eviga freden, det var främst den korrumperade officerskåren som dränerade den ryska armen. Om soldaten som borde vara anställd inte finns i verkligheten så är det ingen som klagar om lönen hamnar i befälhavarens ficka istället.

Det var förmodligen många av dessa papperssoldater som var med i anfallet mot Ukraina där de nu är saknade.
Citera
2025-05-28, 22:50
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fel, ryssarna drog ned sina stående förband till bataljonsstridsgrupper ( anorektiska brigader) för att hålla uppe antalet enheter. Fungerade bra för insats i lågintensiva konflikter men dåligt i konventionella krig.
Sverige upprätthöll i princip ingenting av taktiskt och operativt kunnande över kompaninivå.
Sen gick inte Ryssland formellt i krig vare sig 2014 eller vid eskaleringen 2022. Så de BTGs man anföll med skulle eg varit kompletterade med hundratusentals värnpliktiga för att vara krigsfäiga vid en storskalig konflikt.
Nu är där olagligt för Ryssland att använda värnpliktiga utanför Rysslands gränser om landet ej formellt befinner sig i krig
Därför har man rekryterat allt från fångar till uteliggare för att fylla upp förbanden. Vidare är människoliv billiga i Ryssland och man har historiskt aldrig brytt sig så mycket om förluster. Att offra 100 000-150.000 st ryssar ur socialgrupp 3 och 4 är inget som väcker några större känsloyttringar i Ryssland.
Håller inte med dig om upprätthållandet av kunnandet i FM, TROTS massiva personalminskningar lyckades vi behålla förhållandevis god nivå. (och innan du invänder, läs ordet "förhållandevis" igen )
Ryssarnas (och sovjets) kategori C och till viss del B förband har väl sedan början varit att betrakta som kanonfoder och minröjare. Kvalitén har aldrig funnits där, se bara på tidigare insatser i Sovjet eran.
Senast redigerad av Wishie 2025-05-28 kl. 23:00.
Citera
2025-05-28, 22:52
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nofjun
Ja det är en flopp! På ett år nu har Ryssland intagit 0.6 % av Ukrainas territorium. De förlorar 1500 soldater varje dag. Och ekonomin är katastrof, I fritt fall. Och nu har de godkänt Alltså västländerna: att de får möjlighet att attackera Ryssland på djupet, till och med Moskva, och skulle kunna träffa Putin själv med missiler i form av Taurus, Storm shadows och Himars. Om de får uppgifter vart han befinner sig, och alla vet hur otroligt paranoid och rädd Putin är.

Nu laddar de upp för en offensiv in i Charkiv och Sumy. Två nya oblaster alltså.

Och tja, ryssarna har ju att ta av, människoliv alltså, men jag tror emellertid att detta även med ryska mått mätt blir dyrköpt åkermark.

Slakten fortsätter och narcissisten ger sig inte.
Citera
2025-05-28, 23:00
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Jag förstår det inte.

I början av kriget, typ sommaren 2022, såg jag ett klipp där stridsvagnar blandat med bandhaubitsar körde rätt in i ett eldöverfall utfört av det ukrainska hemvärnet. Pansarskott, grg och NLAW.

Hela skethögen slogs ut. De bildade inte rök och vad i h-e gjorde bandhaubitsarna tillsammans med stridsvagnarna? Artilleriunderstödet ska ju vara åtminstone 5000 m bakom täten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in